معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری: ( بخش سوم)

۶۰ درصد زنان سرپرست خانوار به‌دلیل فوت همسرشان را از دست داده‌اند/ سینما دیدگاه‌ها در جامعه را تغییر دهد/ دریافت مشاوره از خط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۲۳:۱۷:۰۸
کد خبر: ۱۰۰۲۵۸۵
۶۰ درصد زنان سرپرست خانوار به‌دلیل فوت همسرشان را از دست داده‌اند/ سینما دیدگاه‌ها در جامعه را تغییر دهد/ دریافت مشاوره از خط ۱۴۸۰ سازمان بهزیستی
معصومه ابتکار به تشریح آخرین اقدامات برای انجام خدمات‌رسانی مناسب به زنان سرپرست خانوار و آسیب دیده پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زن امروز با مشکلات متعدد همراه است. برخی از مشکلاتش هم به‌دلیل عدم فرهنگسازی‌های مناسب شکل گرفته است. هرچند در دو دهه اخیر شاهد افزایش کرسی‌های دانشگاهی از سوی زنان هستیم اما هنوز برخی دیدگاه‌های نخ‌نما و نبود اعتماد به نفس مشکلات متعدد را برای این قشر به دنبال داشته است. آنچه در ادامه می‌خوانید نظرات معصومه ابتکار، معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، درباره اقدامات انجام شده حوزه زنان است.

زنان مطلقه از زمانی که وارد دادگاه می‌شوند تا محیط کار و جامعه با مشکلات متعدد مواجه هستند. پیشنهاداتی برای تشکیل دادسرای ویژه زنان دارید تا مشکلات در این روند کاهش یابد.

قبل از هر اقدام باید دید که دادگاه ویژه به نفع این افراد است یا خیر. به نظر بنده این امر در ابعاد مختلف باید مورد بررسی قرار بگیرد. مهم این است که یک دادرسی عادلانه در یک محیط سالم و بدون هیچ سوءظن برای زن بیوه و مطلقه وجود داشته باشد. بخشی از این مقوله حقوقی و قضائی است. در این زمینه نشست‌های متعدد با قوه‌قضائیه و دادگاه خانواده برگزار شده و تاثیرات مناسب آن را شاهد هستیم. این امر موضوعات متعدد در مقوله طلاق را حل و فصل می‌کند اما بخشی از این قضیه فرهنگی است و باید زنان و خانواده به این نتیجه برسیم که تصمیم درستی را گرفته و اعتماد به نفس داشته باشد. این نگرش فرق می‌کند با اینکه زنی که هنوز اعتماد به نفس ندارد و نمی‌داند چه کار باید انجام دهد. این اعتماد به نفس و مراجعه کردن به مشاوره از اهمیت ویژه برخوردار است.

معاونت زنان و امور خانواده اجبار جهت انجام مشاوره بعد از طلاق را هم در برنامه خود دارد؟

مشاوره بعد از طلاق وجود دارد، اما افراد فارغ از جنسیت، چه مرد و چه زن بعد از طلاق به مشاوره نیاز دارند. بالاخره جدایی یک اتفاق سخت است و افراد در این روند نیازمند کمک هستند. افراد برای دریافت مشاوره اولیه می‌توانند از سامانه 1480 سازمان بهزیستی استفاده کنند. در مرحله بعد می‌توانند به مراکز مشاوره  تخصصی مراجعه کنند. در این زمینه رسانه و هنر می‌تواند حساسیت‌ها بر روی واژه‌هایی همچون زن سرپرست خانوار را کاهش دهد، چون در جامعه ما برداشت‌های نادرست درباره زن مطلقه، سرپرست خانوار و بیوه وجود دارد. جایگاه این افراد در یک جامعه اخلاقی، دینی، انسانی و ارزشی باید رعایت شود. سینما می‌تواند سوءظن‌های جامعه را نسبت به زن سرپرست خانوار، بیوه و  مطلقه کاهش دهد.

آمار زنان سرپرست خانوار در جامعه چگونه است؟

بر اساس آمار بیش از 60 درصد زنان سرپرست خانوار، همسر خود را به دلیل فوت از دست داده‌اند، این مقوله خود اتفاق عجیبی است.

در یک برهه زمانی مقوله حذف نام همسر سابق از شناسنامه زنان مطلقه مطرح بوده است. وضعیت آن چگونه است؟

ما پیشنهادی در این باره نداشتیم. این مقوله از موضوعاتی است که می‌توان درباره آن فکر کرد.

به گفته زنان دستفروش، مترو فضای امنی برای کار زنان سرپرست خانوار شده است. برای فعالیت مناسب زنان سرپرست خانوار و کسب درآمد به روش صحیح چه اقداماتی انجام شده است؟

ما امکان ورود به جزییات را نداریم. معاونت زنان و خانواده یک دستگاه ستادی کوچک است و اغلب در راستای سیاستگذاری کلان وارد شده و با دستگاه‌ها به فعالیت می‌پردازیم. موضوع فعالیت زنان سرپرست خانوار در مترو به شهرداری مربوطه می‌شود. معاونت زنان در بحث قانون‌گذاری و سیاست‌گذاری کلان فعال است. اصلا در حوزه‌های اجرایی، خرد و جزیی ورود نمی‌کند. شهرداری باید به حوزه کاری زنان سرپرست خانوار ورود پیدا کند. برای زنان سرپرست خانوار دو طرح بزرگ با وزارت کار و وزارت کشور اجرا شده و این اقدام در راستای توان افزایی زنان سرپرست خانوار است.  هدف این است تا زنان بتوانند مهارت کسب و کار اخذ کرده و یک زنجیره را برای اخذ خدمات طی کرده تا کسب و کار راه اندازی کنند. 12هزار زن سرپرست خانوار در این طرح فعال هستند. به دلیل شیوع کرونا این افراد به تولید ماسک، گان، شیلد، مواد شوینده و ضدعفونی کننده و... پرداختند.

در برخی نقاط کشور ما شاهد افزایش ازدواج‌های فامیلی هستیم. برای مثال در سیستان‌وبلوچستان شاهد بیشترین مبتلایان به هموفیلی به‌دلیل ازدواج‌های فامیلی هستیم. در این باره چه اقداماتی می‌توان انجام داد؟

این مقوله باید از سوی وزارت بهداشت مورد بررسی قرار بگیرد. وزارت بهداشت مشاوره قبل از ازدواج برگزار می‌کند و می‌تواند با مشاوره‌های ژنتیک قبل از ازدواج به فعالیت بپردازند. یکی از اقدامات مناسب در ستاد ملی زنان و خانواده آموزش‌های قبل، حین و بعد از ازدواج است. این آموزش‌ها به شکل گسترده و جدی است. طبق آخرین بررسی‌های انجام شده بیش از 60 درصد ازدواج‌ها تحت پوشش این آموزش‌ها قرار گرفته‌اند. درضمن بخشی از این آموزش‌ها پزشکی و مربوط به مشاوره ژنتیک است. هریک از زوجین قبل از تصمیم به ازدواج باید از مخاطرات فرزندآوری آگاهی داشته باشند. از سوی دیگر باید مهارت فرزندآوری را بیاموزند. دوره‌ها آموزش‌های مشاوره، روانشناسی، روانپزشکی، حقوقی و فقهی در یک دوره 6 ساعته برگزار می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز