معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری مطرح کرد: ( بخش دوم)

۱۳ سالگی سن کودکی است نه ازدواج!/ درخواست دادیم مادران در حبس نباشند/ آزادی ۷۰ هزار زن در جریان کرونا

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۱۲:۰۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۰۲۶۷۵
۱۳ سالگی سن کودکی است نه ازدواج!/ درخواست دادیم مادران در حبس نباشند/ آزادی ۷۰ هزار زن در جریان کرونا
معصومه ابتکار به تشریح آخرین اقدامات در حوزه زنان و خانواده پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مسائل حوزه زنان در زمینه‌های مختلف نیازمند توجه است. معصومه ابتکار، معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری، در گفت‌وگوی اختصاصی با خبرگزاری برنا به تشریح اقدامات انجام شده در حوزه زنان و خانواده در زمینه تاب‌آوری اجتماعی، اقدامات فرهنگی برای ارتقای جایگاه زنان در جامعه، کودک همسری و ... پرداخت که در ادامه می‌خوانیم.

از گذشته تاکنون در برخی مناطق شاهد آسیب‌هایی هستیم. برای مثال از دیرباز آمار خودسوزی زنان در ایلام مورد بحث بوده است. از سوی دیگر در سیستان‌وبلوچستان شاهد کودک همسری هستیم. در این زمینه چه اقداماتی انجام شده است؟

بخشی از فرهنگ و آموزش را باید در حوزه سینما مورد توجه قرار داد. سال گذشته به وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی پیشنهاد شد تا سینمای دوستدار خانواده ایجاد شود. سینما نیز باید ملاک‌های سازگاری با خانواده را داشته باشد. باید احترام به اعضای خانواده آموزش داده شود علاوه‌ بر این از سال 96 در مقوله اجتماعی طرح‌هایی در زمینه ارتقای تاب‌آوری در دستور کار قرار گرفت. این امر در 100 نقطه کشور به ویژه نقاط پر آسیب اجرا شد.

طرح تاب‌آوری اجتماعی شامل چه مواردی می‌شود؟

طرح تاب‌آوری در زمینه توانمندسازی جوامع محلی به فعالیت می‌پردازد و راهکارها و روش‌هایی را برای این مساله در دستور کار قرار می‌دهد. برای مثال بر اساس بررسی‌های انجام شده یکی از معضلات اجتماعی، بیکاری است در این شرایط صندوق‌های اعتباری بانک‌ها به فعالیت می‌پردازند به این ترتیب طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی توسعه پیدا می کند. این مقوله در زمینه توانمندی تاثیرگذار است.

بر اساس بررسی‌های انجام شده تعداد ازدواج‌های دختران 15 تا 19 ساله در کشور افزایش یافته است. این مقوله نشان دهنده افزایش کودک همسری است. در این شرایط چه اقداماتی از سوی معاونت زنان انجام شده است؟

بحث کودک همسری در لایحه‌ای تدوین شده و هم اکنون این لایحه در دولت است. دولت و کمیسیون لوایح مجلس در این زمینه نظراتی دارند که در حال اعمال آن هستند. امید است بتوان در دولت این لایحه را به تصویب رساند. در لایحه مذکور مسئله افزایش سن ازدواج در دستور کار است. هدف ایجاد سن کف برای ازدواج است. وقتی فرد کودک محسوب می‌شود، طبیعتا نباید ازدواج کند. ازدواج در سن زیر 13 سال نباید انجام شود چون 13 سال را وزارت بهداشت هم، سن کودکی محسوب می‌کند.

قوانین برای زنان نیازمند بازنگری است، برای مثال در سال‌های اخیر اقدامات مناسب در راستای عدم نیاز به رضایت همسر برای اخذ پاسپورت انجام شده است. برای به روزرسانی برخی قوانین چه اقداماتی را در دستور کار دارید؟

یکی از مهمترین لوایح که به مجلس رفته و تصویب شد مقوله تابعیت فرزندان حاصل از ازدواج زنان ایرانی با مردان خارجی بود. این مشکل بی‌هویتی زنان ایرانی بود. این قضیه تبعیض بود چون مردان چنین مشکلی را نداشتند، اما زنان با این مشکلات مواجه هستند. البته رویکرد لوایح در مجلس این است که بتوان طرح‌های ناکارآمد را در چارچوب شرع مقدس اصلاح کرد.

به‌دلیل بازتولید آسیب‌های اجتماعی از سوی زنان آسیب‌دیده چه اقداماتی در این باره انجام شده است؟

در این راستا تاب‌آوری اجتماعی را در دستور کار داریم. شورای اجتماعی کشور وظیفه کاهش آسیب‌ها را در دستور کار دارد. اخیرا نیز تفاهم‌نامه‌ای با ستاد مبارزه با مواد مخدر امضا شده است. امید است در اسرع وقت اجرایی شود. یکی از مسائل مهم در مقوله آسیب‌ها خودباوری است که باید در خانواده‌ها و زنان بروز پیدا کند. جامعه باید به این قابلیت برسد که در مقابل آسیب‌‎ها مقاومت کند و این مهارت را در بین خانواده و فرزندان تقویت کرد. طرح گفت‌وگوی خانواده و طرح ارتقای تاب‌آوری اجتماعی در راستای کاهش آسیب‌هاست.

درباره اعمال حبس‌های الکترونیکی برای زنان مجرم چه اقداماتی انجام شده است؟

الکترونیکی کردن جرائم  از ابتدا یکی از دغدغه‌های ما بوده است. در سال‌های اخیر  15 بار به بازدید بند نسوان در زندان رفته و از نزدیک با خیلی از خانم‌ها صحبت و مشکلات آنها را منتقل کردم همچنین با قوه‌ قضائیه تفاهم‌نامه‌ای در زمینه توسعه جرائم الکترونیک برای زنان به‌ویژه مادران منعقد شد بر این مبنا بناست تا این زنان در منزل خود حضور داشته و بتوانند به فعالیت بپردازند. بارها از روسای قوه‌ قضائیه درخواست شده مادران در حبس نباشند. در جریان کرونا هم حدود 70 هزار زن آزاد شدند. بالاخره این قضیه از اهمیت ویژه برخوردار بود. دیدگاه قوه قضائیه هم این است که در صورت امکان زنان زندانی از طریق الکترونیک دوران محکومیت خود را بگذرانند.

//ادامه دارد: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز