معاون کل وزارت بهداشت:

سال ۱۴۰۱ کرونا ترکیبی از ویروس‌ها می‌شود/نمی‌دانم دانشگاه‌های علوم پزشکی معرف شرکت‌های غیرمجاز بهداشتی هستند یا نه!/ بیماران درصورت مشکل مالی با ۱۹۰ تماس بگیرند

۱۳۹۹/۰۲/۲۸ - ۱۲:۱۷:۳۷
کد خبر: ۱۰۰۳۲۰۷
سال ۱۴۰۱ کرونا ترکیبی از ویروس‌ها می‌شود/نمی‌دانم دانشگاه‌های علوم پزشکی معرف شرکت‌های غیرمجاز بهداشتی هستند یا نه!/ بیماران درصورت مشکل مالی با ۱۹۰ تماس بگیرند
حریرچی گفت: هرآنچه سازمان غذا و دارو منتشر کند مورد تایید ماست اما اینکه دانشگاه های علوم پزشکی می توانند نام شرکت های غیرمجاز بهداشتی را منتشر کنند یا نه را نمی دانم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ایرج حریرچی صبح روز یکشنبه 28 اردیبهشت ماه در نشست خبری مجازی که از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد به سوال خبرنگاران پاسخ داد.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: بیش از ۳۱ هزار بهورز در روستاها، ۲۴ هزار و ۵۰۰ مراقب سلامت در شهرها و نزدیک به ۱۴ هزار پزشک خانواده در مراکز جامع سلامت شهری و روستایی با تعداد زیادی از پیراپزشک، ماما، بهداشت محیط و بهداشت حرفه‌ای و... مشغول به کار هستند.

او با اشاره به داروهای موجود در بازار که برای بیماران مبتلا به کرونا استفاده می شود، گفت: 2 نوع دارو در بازار وجود دارد که دسته اول جزو داروهای ضد ویروسی هستند که همیشه وجود داشته و برای بیمار مبتلا به کرونا تاثیر متوسط و رو به پایین دارد، دسته دوم هم داروهای مراقبتی و جانبی هستند که توسط بیماران مورد استفاده قرار می گیرند.

معاون کل وزارت بهداشت درباره از سرگیری سفرها توسط مردم اظهار کرد: سفر باعث افزایش تماس اجتماعی و کاهش فاصله گذاری می شود بنابراین درخواست ما از مردم این است که سفرها را به حداقل برسانند چرا که استفاده از سرویس های بهداشتی عمومی در جاده ها، رستوران ها، هتل ها، اقامتگاه ها و.... احتمال انتقال ویروس را بالا می برد.

حریرچی بیان کرد: سفر افرادی هم که در مقصد خانه دارند، می تواند باعث انتقال ویروس کرونا شود چون یا این افراد از نقاط سفید به قرمز می روند یا اینکه از نقطه آلوده به منطقه سفید سفر می کنند.

معاون کل وزارت بهداشت با اشاره به تغییر شکل ویروس کرونا در آینده گفت: ممکن است 18 تا 24 ماه آینده ویروس کرونا از لحاظ وسعت و شدت درگیری،  تبدیل به ترکیبی از ویروس ها از جمله آنفلوانزا، سرخک، ایدز و... شود که به طبع بسیاری از رفتارهای اجتماعی ما از جمله دست دادن، نزدیک هم نشستن و... باید از بین برود.

او با اشاره به بازگشایی ها افزود: نمی توان 24 ماه تمام مدارس، دانشگاه ها،  رستوران ها و... بسته باشند چرا که در هیچ کشوری با این شرایط، اقتصاد دوام نمی آورد.

معاون کل وزارت بهداشت ادامه داد: همه دانش آموزان به گوشی های هوشمند دسترسی ندارند بنابراین مدارس را باز کردیم اما با این شرایط که حضور دانش آموزان اجباری نباشد تا مراقبت های بهداشتی کاملا رعایت شود.

حریرچی بیان کرد: درمورد مسائلی مانند طرح ترافیک با تصمیم گیری مشترک  میان نهادهای مرتبط به نتیجه می رسیم با اینکه می دانیم نبود طرح ترافیک مشکلاتی چون آلودگی هوا، ترافیک، کمبود پارکینگ، ورود خودروهای غیرمجاز از شهرستان های اطراف به مرکز و... ایجاد می کند اما این مسائل بهتر از افزایش حضور مردم در وسایل حمل و نقل عمومی مانند اتوبوس و مترو است.

او گفت: حدود 70 الی 80 درصد شناسایی موارد مبتلا به کرونا ناشی از بیماریابی در افراد کم علامت و بی علامت است که برای ما یک دستاورد بزرگ محسوب می شود.

حریرچی با اشاره به اینکه وضعیت کرونا در خوزستان قابل کنترل است، گفت: از آنجایی که پیک کرونا در خوزستان دیرتر شروع شد در حال حاضر به وضعیت متوسط نزدیک شده است اما شرایط قابل کنترل است.

او بیان کرد: موارد سرپایی یک هفته، موارد بستری 15 روز و مرگ و میر 1 ماه بعد خود را نشان می دهد اما با اینکه عمده بازگشایی ها 23 و 30  فروردین ماه انجام شد ما با روند نزولی ابتلا به کرونا روبه رو هستیم.

معاون کل وزارت بهداشت اظهار کرد: فعلا رواق ها و داخل حرم ها بازگشایی نمی شود.

حریرچی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه آیا دانشگاه های علوم پزشکی یک شهر می توانند لیست شرکت های غیرمجاز تولید کننده مواد ضدعفونی را منتشر کنند یا نه؟ گفت: هر موضوعی که سازمان غذا و دارو اعلام کند و از طرف این سازمان منتشر شود مورد تایید است.

او درخصوص به وجود آمدن عدم اعتماد مردم نسبت به اعلام و حذف این لیست توسط دانشگاه علوم پزشکی بیان کرد: اینکه سازمان غذا و دارو به دانشگاه های علوم پزشکی تفویض اختیار کرده است که خودشان نام شرکت های مجوزدار تولید مواد ضدعفونی را اعلام کنند، نمی دانم و باید سوال کنم.

او بیان کرد: توقف فارغ التحصیلان رشته های پزشکی و پرستاری این سیستم را از نیرو محروم می کند بنابراین دانشگاه ها با پروتکل های خاص بازگشایی شده اند.

حریرچی اظهار کرد: در حال حاضر اکثر روندها صعودی و کم رمق است یعنی حداکثر 5 روز بالا می رود و دوباره نزولی می شود اما به طور کلی در کشور، روند ابتلا به کرونا سیر نزولی طی می کند.

معاون کل وزارت بهداشت گفت: ویروس کرونا تغییر رفتار قابل توجهی پیدا نکرده است و فقط از آنجایی که بدن به بدن منتقل می شود، روز به روز ضعیف تر می شود.

حریرچی با اشاره به مشکلات مالی بیماران کرونایی گفت: بیماران درصورت وجود مشکل مالی ابتدا به مددکاری بیمارستان مراجعه و درصورت حل نشدن مشکل می توانند با سامانه 190 تماس بگیرند تا طبق دستور وزیر بهداشت از کمک های مالی لازم بهره مند شوند.

انتهای پیام//: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز