معتادان با اتوبوس در منطقه ۱۲ خالی می‌شوند/ مطالبات شهروندان منطقه ۱۲ از شهرداری تهران

۱۳۹۹/۰۲/۳۰ - ۰۸:۴۹:۴۱
کد خبر: ۱۰۰۴۱۸۳
معتادان با اتوبوس در منطقه ۱۲ خالی می‌شوند/ مطالبات شهروندان منطقه ۱۲ از شهرداری تهران
رابط شورایاری منطقه 12 در صحن شورای اسلامی شهر تهران به گزارشی در خصوص چالش ها و فرصت های این منطقه پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ میکائیل سعید رابط شورایاری منطقه 12 طی گزارشی در صحن شورا گفت: بافت فرسوده و آسیب های اجتماعی بحران های اصلی منطقه 12 است.

او افزود:  تجربه حضور گسترده شورایاران در مبارزه با کرونا نشان داد در بحران ها به مدیریت واحد نیازمندیم.

سعید تاکید کرد: منطقه 12 تهران از قدیمی ترین مناطق شهر تهران و از سوی دیگر تاریخی ترین محله ها را در خود جای داده است. محلات منطقه 12 عموما با مشکلات یکسانی روبرو هستند از جمله این مشکلات تعریض خیابان ها، بافت فرسوده، آسیب های اجتماعی است. از این رو شاید به جرات بتوان گفت شورایاران منطقه 12 با بیشترین حجم مطالبات از سوی مردم روبرو هستند.

او در صحن شورای شهر تهران در ارتباط با موقعیت جغرافیایی منطقه گفت: منطقه 12 با وسعیت1600 هکتاری جمعیتی 239 هزار نفری دارد. این منطقه 14 محله و 6 ناحیه 59 هزارکیلومتر مربع   بافت فرسوده دارد به عبارت بهتر 60 درصد این منطقه فروده و20 درصد نیز دارای بافت ناپایدار است.مساحت کل فضای سبز2181816متر مربع  و دارای 58 بوستان است. همچنین منطقه 12 دارای جمعیتی 329 هزار نفری است و حدود 78 هزار خانواده در این منطقه سکنی دارند.

فرصت های منطقه 12

 رابط منطقه 12 در ارتباط با فرصت های این منطقه گفت: این منطقه دارای ظرفیت مناسبی برای  سرمایه گذران اقتصادی است.از سوی دیگر حضور فعالین اجتماعی به ویژه سازمان های مردم نهاد و کانون های محلی ظرفیت منحصر به فردی را برای محلات منطقه 12 به وجود آورده است.

او همچنین وجود اماکن مذهبی، تاریخی، وزارت خانه ها و مجلس، ظرفیت گردشگری مناسب و وجود بازار بزرگ تهران در این منطقه را دیگر ظرفیت های منطقه 12 اعلام کرد.

تهدید های منطقه 12

میکائیل سعید خطاب به اعضای شورای شهر مهمترین تهدیدات منطقه 12 را به شرح زیر اعلام کرد:

1-    منطقه 12 ازاز فرسوده ترین مناطق تهران است

2-     آلودگی صوتی و آلودگی هوا

3-    بلاتکلیفی پروژه های نیمه تمام به علت کمبود نقدینگی و اعتبار

4-    آمار بالای تراکم جمعیت

5-    کمبود پارکینگ در موقعیت جغرافیایی بازار

6-    وجود آسیب های اجتماعی (هرندی و شوش)

 این شورایار منطقه 12 در مورد اقدامات شورایاری (کارگروههای تخصصی شش گانه) را این گونه اعلام کرد: در این مدت کارگروه های تخصصی شورایاری ها با تاکید ستاد شورایاری ها نسبت به شناسایی ابرمسئله و مسائل  مهم و اولویت دار محلات منطقه اقدام کردند و در  اجرای فرآیند سند توسعه محلات اثر گذار بودند. استفاده از پتانسیل های سرای محلات جهت فعال کردن پایگاه های اجتماعی در محلات تختی، هرندی و امامزاده یحیی و آموزش و آگاهی شهروندان از امتیازات شهرداری جهت نوسازی بافت فرسوده از جمله اقدامات شورایاران در محلات منطقه 12 بوده است شناسایی آلونک های و خانه های تحت مالکیت توزیع کنندگان مواد مخدر و تشویق به استفاده از بسته های تشویقی نوسازی و تجمیع بافت فرسوده جهت جلوگیری از تجمع فروشندگان مواد مخدر در منازل فرسوده و غیر قابل سکونت و تهیه جهیزیه، سیسمونی و اقلام مصرفی نیازمندان محلات منطقه با مشارکت  شورایاری ، جوانان و خیرین محله از دیگر اقدامات شوریاران بوده است.

 میکائیل سعید از حفاظت از فضای سبز و درختان محلات منطقه و پیگیری جهت احداث بوستان محلی و شناسایی و ارتباط با کنشگران اجتماعی، فرهنگی، شهری و سمن ها توسط شورایارن خبر داد و پیگیری معضلات ترافیکی منطقه از جمله (چهارراه گلوبندک، سیروس و مولوی) و برگزاری جلسات منظم کارگروه های تخصصی با معاونت های تخصصی منطقه جهت رفع مشکلات منطقه را به عنوان خدمات شورایاران برشمرد.

مسائل مهم محلات

او همچنین  مسائل مهم محلات منطقه 12 را به ترتیب اولویت آسیب های اجتماعی، ترافیک منطقه ، بهم تنیدگی خطوط برق و خطر آتش سوزی،  فرسودگی شبکه فاضلاب عنوان کرد. و  با توجه به جمع بندی شورایاران در جلسات و کارگروه های تخصصی پیشنهادات زیر را به عنوان راه حل برای عبور از مشکلات منطقه 12 به شرح زیر اعلام کرد:

1-استفاده از بسته های جهت نوسازی بافت فرسوده(تجمیع پلاک، افزایش ارتفاع و... )2- احداث پارکینگ طبقاتی و استفاده از ماشین های برقی جهت حمل و نقل مسافران از دروازه دولت تا بازار که منجر به کاهش آلودگی ها صوتی و کاهش حجم ترافیک می شود.3- جابجایی بازارهای لوازم خانگی و ماهی فروشان در سطح منطقه4- جمع آوری کارگاه های قیام و چهارراه گلوبندک5- اعلام منطقه 12 به عنوان قطب گردشگری شهر تهران

 اقدامات شورایاران  در برابر ویروس کرونا

رابط منطقه 12 همچنین از اقداماتی که در زمان شیوع کرونا  توسط شورایاران در محلات منطقه صورت گرفته گزارشی به اعضای شورای اسلامی شهر تهران ارائه کرد.

او گفت: بعد از ابلاغیه ستاد شورایاری ها که در آن خطاب به شورایاران آمده بود که با عنایت به نامه شماره 1470549/90 مورخ 19/12/98 با موضوع کارگروه مشارکت های مردمی ستاد مقابله با کرونا و پیرو دستورالعمل ها و شیوه نامه های ابلاغ شده از سوی این ستاد به تمامی واحدهای شهرداری تهران، چک لیست نظارت شورایاری های شورای اسلامی شهر تهران بر عملیات مقابله با بحران کرونا ایفاد می گردد.

سعید ادامه داد: سپاسگزار خواهد بود ترتیبی اتخاذ نمایید جدول زمان بندی و مکان‌های محل مورد نظر به شورایاری های محلات آن منطقه اعلام و همکاری لازم مبذول گردد. موارد زیر توسط شورایاران در برابر ویروس منحوس کرونا اجرایی شد.

1- اختصاص بخشی از یارانه دریافتی شورایاران جهت مبارزه با کرونا و جمع آوری کمک های خیرین محلات منطقه

2 - کارگاه های محلی تولید ماسک و گان بیمارستانی  

3 - ضدعفونی معابر، اماکن عمومی و درب منازل(خرید واتر جت و پمپ ضدعفونی کننده)

4- نظارت برعملکرد شهرداری در ضدعفونی معابر و اماکن عمومی

4 - اجرای طرح فاصله گذاری اجتماعی

5- طبخ غذا و تهیه آبمیوه طبیعی ویژه بیماران و کادر درمان

6- ارتباط نزدیک شورایاران با مراکز درمانی ، بهداشتی و بیمارستان ها

7- تهیه سبد کالا و پک بهداشتی جهت توزیع بین نیازمندان محلات

8- تولید و انتشار محتوای آموزشی با موضوع پیشگیری از کرونا دربیش از 50 کانال  و گروه  های مجازی محلی و منطقه  

9- همکاری در امر پویش غربالگری با شهرداری و وزارت بهداشت

10- طرح سرویس دهی خرید ویژه سالمندان و بیماران محله

11- حضور در شبکه های تلویزیونی برای تشریح اقدامات کرونایی شورایاران

12- هماهنگی و تعامل با دیگر سازمانها و نهادها در مبارزه با کرونا

13- سازماندهی بیش از ده هزار نفر در محلات منطقه 12 جهت مقابله با کرونا از جمله جوانان و بانوان

میکائیل سعید در انتها در بحث مقابله با ویروس کرونا پیشنهاد داد که از سوی اعضای شورای شهر تهران تقدیر و‌تجلیل از فعالین حوزه کرونا بعد از شکست این ویروس منحوس صورت گیرد وی همچنین گفت: مشکل و معضل اصلی در این بحران عدم مدیریت فرماندهی واحد بود،و بیش از هر زمانی نیاز به مدیریت یکپارچه شهری داریم.

نظر شما