چرا ایرانی‌ها برای هر چیزی جوک می‌سازند؟

۱۳۹۹/۰۳/۰۳ - ۰۸:۴۴:۳۹
کد خبر: ۱۰۰۵۰۸۸
چرا ایرانی‌ها برای هر چیزی جوک می‌سازند؟
ظاهر شدن برابر هر معضل و اتفاقی با خنده، یکی از خصلت ایرانی هاست اما اینکه زلزله می‌آید زودتر از خبرش، لطیفه‌هایش دست‌به‌دست می‌چرخد، سخره گرفتن بحران‌ها، اتفاقات فرهنگی، سیاسی، اجتماعی و حتی مرگ پدیده‌ای است که باید مورد بررسی قرار گیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛  وقتی دکل نفتی گم می‌شود، وقتی ساختمان پلاسکو فرو می‌ریزد یا آن زمانی که زلزله رخ می‌دهد فقط کافی است سری به فضای مجازی بزنید تا جوک‌ها و لطیفه‌ها بر سرتان فرود ‌آید، سپس همین لطیفه‌ها باعث می‌شود کارتونیست‌ها به سمت کشیدن طرح فاجعه بروند اما این مسئله چقدر ناشی از روحیه بالای ما ایرانی‌هاست؟

حسن گل محمدی، متخصص حوزه جامعه شناسی، درباره ساخت لطیفه‌های لحظه‌ای گفت: یکی از دلایلی که مردم از هر چیزی جوک درست می‌کنند، عادی سازی مسائل مختلف در جامعه است. 

او افزود: مردم برای اینکه مسائل و مشکلاتی که آنها را اذیت می‌کند، فراموش کنند آن را لوث می‌کنند و از طریق ساخت لطیفه به عادی سازی آن می‌پردازند.

گل‌محمدی تصریح کرد: این روش مانند مُسکنی است که تزریق می‌شود و برای فراموشی لحظه‌ای بسیار مفید است اما اینکه برای فراموش کردن و لوث کردن موضوعی از این روش استفاده کنیم بسیار خطرناک است که دودش به چشم همه فرو می‌رود.

این جامعه‌شناس افزود: متاسفانه ما در جامعه‌مان با پروژه عادی سازی روبه‌رو هستیم به‌طوری که حتی وقتی هواپیما سقوط می‌کند هم برخی مردم جوک می‌سازند و داغ دل خانواده‌های داغدار را بیشتر می‌کنند.

گل‌محمدی در ادامه گفت: دلیل دیگری که مردم در لحظه جوک درست می‌کنند تسکین درد است چون اگر این خنده‌های لحظه‌ای هم نباشد مردم افسردگی می‌گیرند اما همانطور که اشاره کردم در برخی موارد مثل سقوط هواپیما و... ساخت جوک و لطیفه نه تنها مسکن نیست بلکه باعث تاسف هم است.

او افزود: دلیل دیگر رواج یافتن این موضوع این است که مردم به تعبیری دیگر بی‌حس شدند و ترجیح می‌دهند به هر چیز بخندند تا اینکه واکنش‌های جدی نشان دهند.

این جامعه‌شناس اظهار کرد: متاسفانه برخی مردم با درد خود لذت می‌برند و به آن می‌خندند البته در این میان هم هستند عده‌ای که سعی می‌کنند با طنز درد و مشکلات جدی مردم را بیان کنند تا برای آن فکری شود.

گل محمدی در پایان گفت: در شرایطی که راهی برای حل مسئله باقی نمی‌ماند آدم‌ها چاره‌ای جز خندیدن پیدا نمی‌کنند در واقع این روش بیشتر برای تخلیه روانی است؛ یعنی طنز به ‌عنوان فضایی مورد استفاده مردم جامعه قرار گرفته تا خود را تخلیه روانی کنند.

انتهای پیام: 3

نظر شما