مدیرکل موزه‌های کشور:

ساعت کاری موزه‌ها افزایش پیدا می‌کند/ نیاوران تا ساعت ۲۳ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود

۱۳۹۹/۰۳/۰۵ - ۱۰:۳۲:۳۱
کد خبر: ۱۰۰۶۰۸۱
ساعت کاری موزه‌ها افزایش پیدا می‌کند/ نیاوران تا ساعت ۲۳ میزبان بازدیدکنندگان خواهد بود
محمدرضا کارگر گفت: در راستای توسعه ساعت کاری موزه‌ها قرار است کاخ موزه نیاوران به‌صورت پایلوت تا ساعت 23 به فعالیت خود ادامه دهد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ساعت کاری موزه‌ها همواره یکی از پر چالش‌ترین مباحث این حوزه بوده است. مقوله‌ای که غالبا مورد اعتراض شاغلین و کارمندان قرار می‌گرفت به گونه‌ای که اظهار می‌کردند پس از تعطیلی مشاغل امکان بازدید از موزه‌ها وجود نداشته است و بسیاری نیز معتقد هستند امکان بازدید از موزه‌ها در ساعات پایانی شب می‌تواند منجر به جذب بیشتر مخاطب شود.

محمدرضا کارگر، مدیرکل موزه‌های کشور، در این رابطه گفت: مسئله عدم انطباق ساعت کاری موزه‌ها با اوقات فراغت مردم کاملا صحیح است و مجموعه ما همواره به دنبال سامان‌دهی این مقوله بوده است. در همین راستا ما تجارب جهانی را مورد مطالعه قرار داده‌ایم.

او افزود: بخشی از مراجعه کنندگان شاغلین هستند که در اوقات اداری امکان بازدید از موزه‌ها را ندارند. از سوی دیگر بخشی از بازدیدکنندگان که بسیار حائز اهمیت هستند، دانشجویان و دانش‌آموزان هستند که بازدید از موزه جزئی از موارد درسی آن‌هاست به همین علت باید زمان فعالیت موزه‌ها به گونه‌ای باشد که بتوانند در ساعات ابتدایی روز نیز فعال باشند تا این اقشار از موزه‌ها بازدید کنند. جامعه گردشگر نیز از این مقوله مستثنی نیست و شخص مسافر غالبا در طول روز برنامه‌های بازدید خود را تنظیم می‌کند.

کارگر با اشاره به تجربه جهانی در این حوزه گفت: این مقوله در سایر کشورهای جهان نیز موضوعیت دارد و غالب موزه‌ها از ساعات ابتدایی روز فعالیت خود را آغاز می‌کنند. 

این مدیرکل وزارت میراث فرهنگی و گردشگری تاکید کرد: در راستای پوشش جامعه کارمند و شاغل نیز در وهله اول ساعت کاری موزه‌ها تا ساعت 19 تمدید شد و پس از ایام کرونا نیز این امر تداوم دارد و در آینده نزدیک این ساعت کاری تا ساعت 20 نیز تمدید خواهد شد.

کارگر با اشاره به تمهیدات این مجموعه برای بازدید راحتتر جامعه شاغل کشور از موزه‌ها گفت: از طرفی روزهای پنجشنبه و جمعه و سایر ایام تعطیل رسمی نیز موزه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند و صرفا در 6 روز در طول سال موزه‌های کشور تعطیل هستند و حتی در ایام تعطیلات نوروز نیز این مجموعه‌ها به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

مدیرکل موزه های کشور با اشاره به طرح‌های آزمایشی میراث فرهنگی اذعان کرد: در راستای توسعه ساعت کاری موزه‌ها قرار است کاخ موزه نیاوران به‌صورت پایلوت تا ساعت 23 به فعالیت خود ادامه دهد تا نوع استقبال و بازخورد مورد آزمایش قرار گیرد.

او افزود: اگر استقبال در این راستا قابل توجه باشد و مشکل خاصی به وجود نیاید این طرح به سایر موزه‌ها نیز گسترش پیدا می‌کند. این طرح قرار بود از ماه مبارک رمضان اجرایی شود که بواسطه کرونا به تعویق افتاد و پس از عادی شدن اوضاع این طرح عملیاتی خواهد شد.

کارگر در پایان با اشاره به طرح شب سفید موزه‌ها تصریح کرد: در طول سال شب سفید موزه‌ها نیز وجود دارد که تا پاسی از شب امکان بازدید به مخاطبین موزه‌ها می‌دهد و موزه‌ها تا ساعات انتهایی شب در آن زمان به فعالیت خود ادامه می‌دهند.

انتهای پیام: 3

نظر شما