یادداشت؛

پیامدهای تجرد قطعی را بشناسید

۱۳۹۹/۰۳/۱۴ - ۰۸:۳۱:۴۵
کد خبر: ۱۰۰۸۵۶۶
پیامدهای تجرد قطعی را بشناسید
ازدواج یکی از مراحل زندگی هر دختر و پسر است که باید بر اساس قوانین اجتماعی و خانوادگی دیر یا زود صورت بگیرد...

ازدواج یکی از مراحل زندگی هر دختر و پسر است که باید براساس قوانین اجتماعی و خانوادگی دیر یا زود انجام شود. پژوهش‌هایی در بنیاد صیانت از خانواده که تحت نظارت اینجانب و با همکاری پژوهشگران روانشناسی و خانواده از تاریخ خرداد ۹۶ تا اسفند سال گذشته در شهرهای تهران، اصفهان، ابهر، رشت و مشهد صورت گرفت. بر اساس این پژوهش دلایل عدم تمایل جوانان بین ۲۵ تا ۳۵ (پسر) و۲۰ تا ۲۸ (دختر) به شرح ذیل طبقه بندی شد. ۱-گرانی و تورم روزانه در زمینه‌های مسکن و زندگی. ۲-بیکاری و مشکلات شغلی و مناسب نبودن حقوق‌ها با شاخص‌های هزینه زندگی. ۳-بالا رفتن سطح توقعات دختران به لحاظ تحصیلات عالی و رقابت‌های خانوادگی یا دوستانه. ۴-گران بودن هزینه‌های مراسم که از عهده تعداد قابل توجهی از خانواده‌ها و جوانان خارج است. ۵-سهولت برقراری ارتباط با برخی از زنان و دختران.

در این رابطه اصلی‌ترین دلیل روانی و رفتاری در گریز پسران از ازدواج مسئولیت گریزی آنها از طفولیت در خانواده تا جوانی در جامعه است.

بسیاری از پسران در خانه نشسته و والدین آنها برای خریدها و نیازهای اولیه و ضروری از خانه خارج می‌شوند.

عدم نظارت و کنترل والدین بر روابط خارج از خانه فرزندان موجب انتقال آموزه نادرست تربیتی به آنها شده و حضور روزانه (به طور متوسط ۴ تا ۹ ساعت برای نوجوانان وجوانان در ایران) و بد آموزی‌ها و آموزش‌های نامناسب در کانال‌ها و شبکه‌های اینترنتی در کنار گسترش روابط مجازی جنسی موجب بروز و افزایش چشمگیر روابط غیر اخلاقی شده است.

وحشت دختران و پسران جوان از انحرافات فرهنگی و اخلاقی همسران آینده آنها را در معرض عدم ریسک پذیری و آینده ترسی قرارداده است.

بالا رفتن آمار طلاق در سال‌های اولیه ازدواج (بین یک تا سه سال) در اکثریت ازدواج‌ها، تشویق و تبلیغ روابط موازی جنسی برای افراد متاهل در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی و دلایل مختلف برای ازدواج گریزی جوانان موجب کاهش چشمگیر آمار ازدواج شده و روز به روز به فاصله بلوغ و ازدواج (پسران ۲۰ الی ۳۰ سال) و (دختران بین ۱۸ تا ۲۸ سال) اضافه‌ می‌شود.

افزایش آمار طلاق و ظهور بیوه‌های جوان ۱۸ تا ۲۵ سال موجب وحشت جوانان و خانواده‌ها از ازدواج شده است. همچنین کاهش آمار ازدواج موجب کاهش فرزند آوری، پیری جمعیت و افزایش سالمندان در جامعه می شود.

کاهش آمار ازدواج و افزایش جوانان مجرد موجب ازدیاد روابط خارج از چارچوب‌های اخلاقی و قانونی شده و فرزندان ناخواسته و بعضا رهیافت سقط جنین‌های زیر زمینی و غیرقانونی و در نهایت به چالش کشیده شدن سلامت خانواده و اخلاق جامعه از نتایج قطعی و حتمی تجردهای قطعی خواهند بود.

 * مجید ابهری- آسیب شناس و رفتارشناس اجتماعی

انتهای پیام: 3/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز