فعال حقوق حیوانات:

ظلمی که حامیان حیوانات به آنها روا می‌دارند/ بزرگترین ضربه به حیوانات غذا دادن به آنهاست/ جمع‌آوری و عقیم سازی حیوانات اکوسیستم را نابود می‌کند

۱۳۹۹/۰۳/۲۲ - ۰۵:۴۰:۱۲
کد خبر: ۱۰۱۳۵۴۳
ظلمی که حامیان حیوانات به آنها روا می‌دارند/ بزرگترین ضربه به حیوانات غذا دادن به آنهاست/ جمع‌آوری و عقیم سازی حیوانات اکوسیستم را نابود می‌کند
شاهین سپنتا گفت: غذا دادن دستی به حیوانات باعث به‌هم خوردن شکار در طبیعت و افزایش بی‌رویه تعداد آنها می‌شود به نحوی که به طور کلی اکوسیستم و طبیعت رو به نابودی می‌کشاند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امروزه حمایت از حیوانات و نگهداری از آنها به یک مسئله جدی در کشور تبدیل شده و روز به روز تعداد این حامیان در حال افزایش است اما بسیاری از این حامیان گاهی ناخواسته و بدون اینکه بدانند به جای کمک، آنها را اذیت می‌کنند و باعث آزار و اذیت حیوانات می‌شوند.

شاهین سپنتا، دامپزشک و فعال حقوق حیوانات، با اشاره به مبنای نگهداری از حیوانات گفت: از آنجایی که حیوانات بخشی از محیط زیست و اکوسیستم هستند، حمایت از حقوق عمومی آنها یک مبحث علمی است بنابراین نگهداری از آنها هم باید کاملا بر مبنای علمی و دور از احساسات صورت گیرد.

او افزود: اگر افراد حقوق حیوانات را فقط احساسی دنبال کنند در وهله اول به خودشان و سپس به محیط زیست لطمه وارد می‌کنند که عواقب آن جبران ناپذیر است.

این حامی حقوق حیوانات تصریح کرد: ما انسان‌ها حق هیچ‌گونه دخالت کردن در محیط زیست و اکوسیستم را نداریم اگر این کار را انجام دهیم نه تنها باعث بهبود شرایط نمی‌شویم بلکه به محیط طبیعی و اجزای اکوسیستم  هم آسیب وارد می‌کنیم.

موسس انجمن حمایت از حقوق حیوانات در اصفهان اظهار کرد: گونه‌های جانوری که یا در طبیعت زندگی می‌کنند یا در کنار انسان‌ها و حاشیه‌های شهر هستند، بخشی از محیط زیست را تشکیل می‌دهند بنابراین ما انسان‌ها حق دخالت بی‌جا در زندگی آنها را نداریم.

او افزود: افرادی که از روی احساسات به حیوانات غذا می‌دهند و آنها را وابسته خود می‌کنند اما پس از مدتی خسته می‌شوند و رهایشان می‌کنند، بزرگترین ضربه را به حیوانات وارد می‌کنند چون حیوانات به سرعت وابسته انسان‌ها شده و به نوع غذا عادت پیدا می‌کنند و اگر پس از مدتی غذای‌شان تغییر کند مستعد انواع بیماری‌ها می‌شوند.

سپنتا با تاکید بر تاثیر منفی غذا دادن به حیوانات گفت: بنده به شدت با غذا دادن دستی به حیوانات مخالف هستم چون وقتی به آنها غذا می‌دهیم جدا از بحث وابستگی، باعث به هم خوردن تعادل در شکار می‌شویم بنابراین وقتی شکار در طبیعت کاهش پیدا کند، تعداد جانوران جونده روز به روز افزایش می‌یابد و چرخه طبیعت به هم می‌خورد.

او افزود: از طرفی دیگر غذا دادن به حیوانات باعث می‌شود آنهایی که سیستم بدنی ضعیفی دارند با زور زنده بمانند در حالی که ما در طبیعت بحثی به نام حذف طبیعی داریم یعنی حیواناتی که ضعیف هستند از بین می‌روند و جای آنها حیوانات قوی زندگی می‌کنند بنابراین غذا دادن به حیوانات به طور کلی سیستم طبیعی محیط زیست را برهم می‌زند.

سپنتا با اشاره به نحوه جلوگیری از وجود حیوانات ولگرد در حاشیه‌ شهرها گفت: زباله‌هایی که مردم اطراف جاده‌‌ها، رودخانه‌ها و... می‌ریزند باعث می‌شود حیوانات به سمت خیابان‌ها و جاده‌ها بیایند بنابراین آلوده کردن محیط زیست توسط انسان روز به روز تعداد حیوانات ولگرد در حاشیه‌ها را افزایش می‌دهد.

او افزود: کنترل پسماند بهترین راه برای جلوگیری از افزایش این حیوانات است اما به جای انجام این کار و ریشه یابی کردن، شروع به جمع‌آوری و نگهداری آنها در مراکز و عقیم کردن حیوانات می‌کنیم که بنده به شدت مخالف آن هستم و معتقدم تا زمانی که به محیط زیست احترام نگذاریم، شاهد چنین مواردی خواهیم بود. 

این حامی حقوق حیوانات عنوان کرد: انسان باید دخالت خود در محیط زیست را به حداقل برساند و به اسم حمایت، این مظلومان را اذیت نکند و اجازه دهد به صورت طبیعی، سگ در کنار گرگ، گرگ در کنار روباه، روباه در کنار خرگوش و خرگوش کنار موش‌ها زندگی کنند و به حیات خود ادامه دهند.

انتهای پیام: 3/5

نظر شما