یک متخصص زنان تشریح کرد؛

روش‌های درمان کوچک شدن رحم

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۰۸:۲۴:۵۷
کد خبر: ۱۰۱۷۴۱۵
روش‌های درمان کوچک شدن رحم
ژاله عابدی اصل درباره درمان کوچک شدن رحم در زنان یائسه توضیحاتی ارائه کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ژاله عابدی اصل، متخصص زنان و زایمان، درباره کوچک شدن رحم گفت: دستگاه تناسلی شامل رحم و تخمدان‌هاست. دستگاه تناسلی داخلی در نوزادان دختر تا زمان بلوغ کوچک است اما بعد از بلوغ با توجه به فعالیت هورمون‌ها سایز رحم افزایش پیدا می‌کند. در این اقدام رحم برای حمل جنین آماده می‌شود.

او افزود: درحقیقت این مسئله در راستای افزایش سلول‌های تولید کننده هورمون افزایش می‌یابد. این مقوله باعث شده در هر دوره قاعدگی رحم دستخوش تغییرات در دو مرحله بعد و قبل از تخمک‌گذاری ‌شود.

 این پزشک متخصص تاکید کرد: در حقیقت تمامی این فرآیندها باعث می‌شود تا رحم جنین را در خود حمل کرده و بتواند به مرحله زایمان برساند.

عابدی افزود: بنابراین تنها مقوله تغییرات در رحم تولید هورمون‌ در بدن دختر است تا سیکل‌های قاعدگی بر اساس تولید تخمک در فرد تکامل و بلوغ سیستم داخلی که شامل رحم و تخمک‌ها می‌شود را به نهایت خود برساند. این مسئله تا زمان فعالیت تخمک‌ها در بدن همچنان ادامه دارد تا زمانی که بنابر دلایلی ترشح هورمون‌ها در بدن به شکل دائم و موقت از بین برود و  در نتیجه تاثیرات بر رحم نیز از بین می‌رود.

با کوچک شدن رحم بعد از یائسگی چه کنیم؟

این پزشک متخصص تاکید کرد: بعد از یائسگی نیز ممکن است به‌طور موقت ترشح‌ها قطع شود. در سنین یائسگی به بیمار دارو داده تا یائسگی موقت ایجاد شود. برای مثال وقتی رحمی دارای فیبرم است، برای کاهش سایز فیبرم تاثیر هورمون نیز قطع می‌شود.

عابدی گفت: باید دانست این تاثیر موقت است و اگر تاثیر دارو از بین برود تخمدان و هورمون‌ها دوباره ترشح شده، هورمون و رحم به سایز اولیه می‌رسد. برای تجویز داروها برای اهداف جراحی از این خاصیت استفاده می‌شود و سایز رحم با حذف هورمون‌هایی که از تخمدان ترشح می‌شود، کم می شود.

 این پزشک متخصص با بیان اینکه اگر قبل از 40 سالگی ترشح هورمون از تخمدان قطع شود، طبیعتا یائسگی زودتر از موعد اتفاق می‌افتد، افزود: برخی از زنان دچار یائسگی‌های زودتر از موعد می‌شوند. این مقوله کاهش سایز رحم و تخمک‌ها را به دنبال دارد. برای مثال در برخی مواقع که بیماران به‌دلیل بیماری سرطان کاندید شیمی درمانی یا پرتودرمانی می‌شوند، تمامی این اقدامات باعث می‌شود تا تخمدان‌ها نتوانند فعالیت کند و در حقیقت متعاقب آن باز هم نتیجه کوچکی رحم، تخمدان‌ها و آتروپی سیستم تناسلی را به دنبال دارد.

 به گفته او بعد از یائسگی به‌دلیل عدم فعالیت تخمدان‌ها سایز رحم کوچک می‌شود. در این فاصله به‌دلیل داروهای مصرف شده سایز تخمدان‌ها تغییر کرده و در نتیجه سایز رحم کوچک می‌شود.

  رژیم غذایی و کوچک شدن رحم

این پزشک متخصص درباره تاثیر رژیم‌های غذایی بر کوچک شدن رحم گفت: اینکه رژیم‌های غذایی بتواند در کوچک شدن سایز رحم تاثیرگذار باشد یا خیر در این باره نمی‌توان نظر قاطع داد که رژیم غذایی خاص بر روی رحم تاثیر دارد چون عوامل مختلف همچون تغذیه بر روی ترشح تخمدان‌ها تاثیرگذار است.

عابدی تاکید کرد: عوامل دارویی، سموم، آلودگی و هر عاملی که بتواند تاثیر تخمدان را قطع کند نیز بر روی سایز رحم تاثیر می‌گذارد.

چگونگی درمان کوچک شدن سایز رحم

این متخصص زنان گفت: بعد از یائسگی وقتی که منبع طبیعی ترشح هورمون از بدن حذف شود می‌توان با تجویز داروهای خارجی هورمون‌ها را در بدن وارد و تاثیرات را اخذ کرد.

عابدی افزود: اگر در قالب دارو پروژسترون و استروژن به شکل ترکیبی برای فرد تجویز شود، طبیعتا مقوله سرطان‌زایی آن به ویژه بروز سرطان پستان مطرح می‌شود.

 این پزشک متخصص اظهار کرد: برای افراد که سابقه خانوادگی سرطان، سکته مغزی و قلبی دارند مصرف داروها خطر لختگی اندام‌ها را ایجاد می‌کند. در این افراد خطر سکته مغزی و قلبی افزایش می‌یابد. به هر حال باید به شکل موردی با بیمار صحبت کرد و ریز فاکتورها در افراد شناسایی شود.

 او گفت: در روند درمان باید فشار خون بالا و دیابت بیمار نیز مورد توجه قرار بگیرد و با احتیاط و برای مدت کوتاهی فعالیت هایی کرد تا رحم دوباره رشد کند.

این پزشک متخصص تاکید کرد: هر خانمی سیکل‌های بارداری را تجربه می‌کند. هر درخواستی مستلزم چک آپ هر 6 ماه یکبار و کنترل بیماری به صورت سالانه است. درضمن در صورت احساس خطر در بروز و تشدید بیماری باید داروهای افراد قطع شود.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز