گزارش؛

سوراخ کردن گوش در مترو پایتخت!/ عضو شورای اسلامی شهر: مردم خرید نکنند!

۱۳۹۹/۰۴/۰۱ - ۱۱:۵۱:۱۹
کد خبر: ۱۰۱۷۷۱۹
سوراخ کردن گوش در مترو پایتخت!/ عضو شورای اسلامی شهر: مردم خرید نکنند!
عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به انجام خدمات بهداشتی در مترو تهران واکنش نشان داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این روزها دستفروشان جوراب، فال، لباس، شلوار، وسایل تزئینی، خوراکی، زیورآلات، لوازم آرایش، اسباب بازی و ... را به فروش می‌رسانند. البته موضوع دستفروشان مترو مسئله امروز و دیروز نیست و سال‌هاست که مدیریت شهری با این مقوله دست به گریبان است. از یک سوی فعالیت این افراد مخل نظم مترو و در ازدحام آن تاثیرگذار است و از سوی دیگر تاکنون در مهار آنها موفق عمل نشده است.

شاید برای همگان فعالیت دستفروشان مترو پذیرفته شده باشد اما اینکه برخی از این دستفروشان پا از گلیم خود فراتر گذاشته و به کارهایی همچون رفع موهای زائد، سوراخ کردن گوش، تاتو و ... می‌پردازند. در این وضعیت کرونایی فعالیتشان تامل برانگیز باشد.

در یک ماه اخیر نیز فرنوش نوبخت، مدیرعامل شرکت بهره‌برداری متروی تهران و حومه با اشاره به وضعیت حضور دستفروشان در مترو پایتخت به برنا گفته بود که تعداد دستفروشان به خاطر تعطیلی برخی مشاغل افزایش پیدا کرده و کسانی که به این امر روی آورده‌اند، ناچار به دستفروشی هستند.

سوراخ کردن گوش در مترو پایتخت!

کافی است سری به مترو تهران بزنید؛ در میان شلوغی مترو زن جوان بازار گرمی می‌کند و از اینکه دستش برای سوراخ کردن گوش درد ندارد می‌گوید. ظرف الکل به دست گرفته و روی گوشواره‌های بدلی اسپری می‌کند اما نکته تامل برانگیز تقاضا افراد برای انجام این امر و در ایام کرونا است.

در میان شلوغی مترو دختر جوانی داوطلب شده و گوشش را در اختیار می‌گذارد و فروشنده هم با بیان اینکه اصلا درد ندارد کارش را آغار می‌کند. دختر صداهای نابه هنجار از خود بروز می‌دهد در این حین گوش‌هایش سوراخ شده است. تمام مسافران مترو هم به این دخترک نگاه می‌کنند. این  اقدام لحظه‌ای در حالی در مترو انجام شد که وجود انواع بیماری‌ها به ویژه کرونا زندگی همگان را مختل کرده است. هرچند در مترو فاصله اجتماعی رعایت نمی‌شود.  

مدیریت شهری ناتوان در مهار فروشنده‌های مترو/ سوراخ کردن گوش در مترو حیرت آور است

ناهید خداکرمی، عضو کمیته سلامت شورای اسلامی شهر تهران، درباره دستفروشان مترو گفت: بحث دستفروشی و ارائه خدمات در مسیر و معابر یک مسئله مهم در کشور ما و دیگر کشورهای دنیاست.

او افزود: شرایط اقتصادی کنونی، مهاجرت‌های بی‌رویه و حاشیه‌نشینی سبب شده تا دستفروشی افزایش پیدا کند.

خداکرمی تاکید کرد: مترو یکی از وسایل حمل و نقل پر ازدحام است. در این میان دستفروشان، مترو را به عنوان یکی از بهترین اماکن برای کسب درآمد انتخاب می‌کنند.

 او گفت: مترو و مدیریت شهری ابزار بازدارنده مناسبی برای جلوگیری از فعالیت این افراد در اختیار ندارند چون باید با دستفروشان درگیر شد. در ایستگاه‌های مترو نمی‌توان مسافر را بازرسی بدنی کرد. این در حالی است که بسیاری از دستفروشان فقط با یک ساک دستی به فروش وسایل می‌پردازند.

این عضو شورای اسلامی شهر اظهار کرد: سوراخ کردن گوش در مترو یکی از مسائل حیرت‌آور است.

خداکرمی افزود: دریافت خدمات با بدن انسان در محیط‌های آلوده باعث انتقال بیماری‌های متعدد همچون کرونا، هپاتیت، ایدز و ... می‌شود.

  به گفته او هر گونه پرسینگ باید در یک محیط بهداشتی و پزشک و از سوی افرادی با مجوز این کار انجام شود. افراد هم نباید خود را در اختیار چنین افرادی قرار بدهند.

این عضو شورای اسلامی شهر تهران گفت: در شرایط کنونی مردم در اماکنی که سد معبر ایجاد شده خرید نکنند، چون اختلال در نظم عمومی را به دنبال دارد. طبیعتا در صورت نبود تقاضا عرضه این محصولات نیز کاهش پیدا می کند.

خداکرمی افزود: باید از انجام هر گونه پرسینگ یا تاتو برای حفاظت از خود در معابر و  ایستگاه‌های مترو جلوگیری شود. از مسئولان مترو نیز درخواست می‌شود تا در صورت مشاهد چنین اقدامات فرد را از مترو پیاده کنند. باید دانست که مامور مترو ابزار خاصی در دست ندارد و فقط می‌تواند به شکل کلامی خواهش کند تا دستفروشان از مترو خارج شوند.

او طی درخواستی از مسافران گفت: مردم حتی المقدور از دستفروشان خرید نکنند و از استفاده خدمات متعدد همچون خریداری خوراکی‌های بی‌کیفیت، سوراخ کردن گوش و تاتو در مترو اجتناب کنند.

خداکرمی افزود: در هر جای کشور به‌دلیل معضل خشکسالی و بیکاری مهاجران به سمت تهران هجوم می‌آورند و به دستفروشی و دیگر کارها می‌پردازند.

این عضو شورای شهر تهران درباره تعبیه جای مشخص برای دستفروشان مترو تاکید کرد: برای اسکان دستفروشان بازارهای روز ایجاد شده است اما فروشندگان در مترو درآمد بیشتری داشته و برخی به مترو عادت کرده‌ و می‌خواهند به شکل متحرک کار کنند.

انتهای پیام: 2/5

 

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز