رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران مطرح کرد:

فقر؛ عامل اصلی ازدواج‌های اجباری/ تعیین محدودیت سنی برای وام ازدواج می تواند جلوی ازدواج‌های اجباری را بگیرد

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۱۲:۰۳:۵۷
کد خبر: ۱۰۱۸۲۷۸
فقر؛ عامل اصلی ازدواج‌های اجباری/ تعیین محدودیت سنی برای وام ازدواج می تواند جلوی ازدواج‌های اجباری را بگیرد
حسن موسوی چلک گفت: اگر وام ازدواج عاملی برای ازدواج‌های اجباری باشد تعیین محدودیت سنی می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مقوله ازدواج‌های اجباری همیشه در کشور ما وجود داشته اما مسئله‌ای که این روزها به آن اشاره می‌شود انجام اینگونه ازدواج‌ها برای دریافت وام ازدواج است که مبلغ آن به 100 میلیون تومان رسیده است.

حسن موسوی چلک، رئیس انجمن مددکاران اجتماعی ایران با اشاره به ازدواج‌های اجباری در کشور گفت: یکی از دغدغه‌های دو دهه اخیر کشور، ازدواج افراد در سنین پایین بود و متاسفانه هنوز هم وجود دارد.

او افزود: آماری که هر ساله به دست می‌آید، نشان می‌دهد حدود 50 هزار نفر  از دختران زیر 15 سال ازدواج می‌کنند.

موسوی چلک ادامه داد: به دلیل تاثیرات منفی ازدواج در سنین پایین، قانون یک بار اصلاح شد و طبق آن سن قانونی ازدواج دختران به 13 سال رسید که مجمع تشخیص مصلحت نظام سه شرط را هم به عنوان استثنا قرار داد.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی اظهار کرد: نمایندگان مجلس قبل هم تلاش کردند سن ازدواج را افزایش دهند اما درنهایت موفق نشدند و به همان شکل قبلی ماند.

او با اشاره به ازدواج‌هایی که به دلیل دریافت وام ازدواج انجام می‌شد، گفت: دلیل اکثر ازدواج‌های اجباری در سنین پایین فقر اقتصادی خانواده‌هاست در واقع می‌توان گفت خانواده‌ها برای کاهش خرج و مخارج زندگی، دختر خود را شوهر می‌دهند.

موسوی چلک اظهار کرد: بانک مرکزی و نهادهای مربوطه باید آمار دقیقی از ازدواج‌هایی که به دلیل وام ازدواج انجام شده ارائه دهند تا بتوان درمورد آن بحث و تحلیل مستند انجام داد و به نتیجه واحدی رسید.

او افزود: از آنجایی که سن ازدواج بالا رفته و رغبت ازدواج در مردان کاهش پیدا کرده خانواده‌هایی هستند که به دلیل وضعیت مالی ضعیف، دختران زیر 15 سال خود را به عقد مردان سن بالا در می‌آورند.

رئیس انجمن مددکاران اجتماعی اظهار کرد: اگر وام ازدواج عاملی برای ازدواج‌های اجباری باشد تعیین محدودیت سنی می‌تواند جلوی آن را بگیرد.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما