۳۳ درصد مدیران کلیدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را زنان شایسته تشکیل می‌دهند

۱۳۹۹/۰۴/۰۲ - ۰۷:۲۸:۱۳
کد خبر: ۱۰۱۸۴۲۲
۳۳ درصد مدیران کلیدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را زنان شایسته تشکیل می‌دهند
رئیس سازمان استثنایی به کارگیری ۳۳ درصد زنان در پست‌های مدیریتی، ۲۸ هزار نفر ساعت آموزش کارکنان، رشد ۷۵ درصدی مراکز ویژه اختلالات یادگیری و افزایش ۱۷ برابری پوشش تحصیلی را ازجمله تحولات این سازمان در چند سال اخیر عنوان کرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سید جواد حسینی،رئیس سازمان استثنایی در نشست شورای راهبری سازمان آموزش و پرورش استثنایی در خصوص نقشه راه اصلاح نظام اداری اظهار کرد: تفاهم‌نامه سه ساله اصلاح نظام اداری دوره پایانی دوم را طی می کند و در حال ورود به دوره سوم است که در قالب ۹ برنامه باید پیگیری شود.

‌او افزود: مهندسی نقش و ساختار دولت، توسعه دولت الکترونیک و هوشمند سازی، خدمات عمومی در فضای رقابتی، مدیریت سرمایه انسانی، بهبود نظام و فناوری‌های نوین مدیریتی، توسعه فرهنگ سازمانی، صیانت از حقوق شهروندان، ارتقای پاسخگویی، شفافیت و مقابله با فساد اداری و مدیریت بهره‌وری در نظام اداری و اجرایی از جمله برنامه‌های ۹ گانه است. این برنامه‌ها در قالب شاخص‌های عمومی باید از سوی دستگاه‌ها برنامه ریزی و اجرایی شود.

برنامه‌ها در شورای راهبری تحول اداری، با ۵ کمیته شکل گرفته است

معاون وزیر با بیان اینکه برای تحقق این برنامه‌ها در آموزش و پرورش استثنایی شورای راهبری تحول اداری با ۵ کمیته شکل گرفته است اظهار کرد: این کمیته‌ها شامل کمیته ساختار فناوری و مدیریت، سرمایه انسانی، دولت الکترونیک، صیانت و سلامت اداری و استقرار نظام مدیریت عملکرد در سازمان شکل گرفته است که کیفی شدن فعالیت آنها مورد انتظار است.

او  گفت: تاکنون سازمان آموزش و پرورش استثنایی با چرخش‌های تحول آفرین در برخی حوزه‌ها از جمله چرخش از سمت تصدی گری در امور به توسعه مشارکت‌ها و مدیریت فرآیندی، از سوی اطلاعات سنتی به سوی اطلاعات سامانه‌ای، از ارائه خدمات توانبخشی به سمت خدمات توانبخشی و حمایتی، از کیت‌های آموزشی به سمت چند رسانه‌ای، از آموزش‌های نظری به آموزش‌های مهارتی و کاربردی، از کتاب‌های عادی و مناسب سازی شده به سمت کتاب‌های مناسب سازی شده و ویژه، از سوی مدارس ویژه به سمت مدارس ویژه و پذیرا، از رویکرد آموزش تفکیکی به سمت تلفیقی و فراگیر سازی و از سوی معلمان تک مهارتی به سمت معلمان چند مهارتی جهت گیری تحولی خوبی را آغاز و هدف‌گذاری کرده است.

برنامه‌های امسال از ۶ برنامه به ۱۳ برنامه و فعالیت‌ها از ۱۸ فعالیت به ۴۶ فعالیت افزایش یافته است

معاون وزیر افزود: تعداد برنامه‌های سال ۹۹ آموزش و پرورش استثنایی از لحاظ کمی و کیفی تحول یافته است. برنامه‌ها از ۶ برنامه به ۱۳ برنامه و فعالیت‌ها از ۱۸ فعالیت به ۴۶ فعالیت افزایش یافته است و همچنین پوشش برنامه‌ای در سه زیر نظام به پوشش همه زیر نظام‌های سند تحول بنیادین ارتقا یافته است. ۶۳ درصد کل برنامه‌ها و ۷۳ درصد برنامه‌های بسته‌های تحولی نوآورانه و تاسیسی هستند.

حسینی با بیان اینکه با توجه به رویکرد مهارتی و حرفه‌ای ۲۲۴ شایستگی مهارتی در قالب ۳۶ رشته مهارتی در متوسطه حرفه‌ای تدریس می‌شود اظهار کرد: در حوزه توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و توسعه دولت الکترونیک فعالیت‌های زیادی از جمله تولید محتوای الکترونیکی، راه اندازی میز خدمت الکترونیکی، راه‌اندازی بیش از ۴۶ سامانه تحت وب، توزیع تبلت بین دانش‌آموزان گروه کم بینا، توسعه مشارکت ذینفعان سازمان در قالب پارلمان‌های مجازی اولیا، مدیران، معلمان و دانش‌آموزان و طرح جام در آموزش و پرورش استثنایی انحام شده است. در راستای تضمین و بهبود کیفیت در مدارس استثنایی و اجرای مصوبه ۶۷۳ شورای عالی آموزش و پرورش دستورالعمل اجرایی تهیه و به استان‌ها ابلاغ شده است.

معاون وزیر با اشاره به سهم زنان در مدیریت در آموزش و پرورش استثنایی اظهار کرد: ۳۳ درصد مدیران کلیدی سازمان آموزش و پرورش استثنایی را زنان شایسته تشکیل می‌دهند.

حسینی با اشاره اهمیت ارتقای نیروی انسانی اظهار کرد: در راستای ارتقای صلاحیت‌ها و توانمند سازی نیروی انسانی نزدیک به ۲۸ هزار نفر ساعت آموزش به بیش از ۱۲ هزار نفر در قالب ۲۹۷ کارگاه داده شده است. در راستای مشارکت و توانمند سازی معلمان و گروه‌های آموزشی ۱۷ دبیرخانه ملی نیز به استان‌ها واگذار شده است.

تفاهم نامه‌های منعقد شده

رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی در ادامه گفت: در راستای همکاری درون و برون دستگاهی و برای توسعه مشارکت‌ها با سازمان بهزیستی، کمیته ملی پارالمپیک، معاونت‌های ابتدایی، توسعه منابع انسانی، پرورشی، تربیت بدنی، شرکت صنایع آموزشی ایران، مرکز ملی فرش ایران، سازمان تحقیقات آموزش و ترویج کشاورزی، میراث فرهنگی و گردشگری، سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی، سازمان نهضت سوادآموزی، وزارت بهداشت و پژوهشگاه تربیت بدنی و علوم ورزشی تفاهم نامه‌های همکاری منعقد شده است.

او افزود: برای توسعه کمی مراکز آموزشی و توانبخشی مشکلات ویژه یادگیری با راه‌اندازی ۷۴۱ مرکز نسبت به سال ۱۳۹۳ تعداد این مراکز ۷۵ درصد رشد داشته است. با ایجاد کارگروه خیرین مدرسه ساز استثنایی و راه‌اندازی انجمن خیرین حامی دانش‌آموزان استثنایی کمک‌های بسیار خوبی از بخش مردمی تاکنون جذب شده است.

استفاده از فضای مجازی برای آموزش در عصر کرونا

معاون وزیر با اشاره به ورود سازمان آموزش و پرورش استثنایی به عرصه فناوری‌های نوین و استفاده از فضای مجازی برای آموزش در عصر کرونا اظهار کرد: ارائه ۵ میلیون ساعت آموزش در فضای مجازی، راه‌اندازی ۷ پایگاه آموزش مجازی، دریافت بیش از ۱۷۰۰ محتوای آموزشی از استان‌ها برای بارگذاری در فضای مجازی، راه‌اندازی ۷ استودیو برای تولید محتوای آموزشی، گسترش فعالیت‌های آموزشی منزل محور، ساخت فیلم به زبان اشاره برای حوزه سلامت از جمله اقدامات نوآورانه در این زمینه بوده است.

او افزود: «تجهیز اتاق‌های بازی تمامی مدارس ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی، راه‌اندازی ۱۶ مرکز مشاوره، توسعه فعالیت‌های قرآنی و تربیت بدنی نیز از دیگر جهت گیری‌های خوب سازمان آموزش و پرورش استثنایی است.»

حسینی در ادامه گفت: ارائه خدمات حمایتی در ۱۶ عنوان، ارائه خدمات توانبخشی درون و برون مدرسه‌ای، تولید بیش از ۳۵ درس افزار و کیت، برگزاری جشنواره‌های تولید محتوای الکترونیکی، افزایش ۱۷.۵ برابری پوشش تحصیلی و ۸۰ برابری آموزش‌های تلفیقی فراگیر از دیگر فعالیت‌های تحولی آموزش و پرورش استثنایی است. تدوین ۳ بسته تحولی در راستای سند تحول بنیادین در سال جاری نیز در راستای تحولات کمی و کیفی و ارائه خدمات به دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مورد توجه قرار گرفته است.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز