زمان ماندگاری مواد ضدعفونی کننده‌ نانو

۱۳۹۹/۰۴/۰۴ - ۱۰:۰۶:۳۶
کد خبر: ۱۰۱۹۲۱۳
زمان ماندگاری مواد ضدعفونی کننده‌ نانو
در این روزهای کرونایی محلول ضدعفونی کننده‌ای از جنس نانو با ماندگاری 20 روزه در بازار به فروش می‌رسد که همین ادعا در ماندگاری طولانی مدت جای تامل دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در ایام کرونایی شاهد کمبود، افزایش قیمت و هزاران حاشیه دیگر در زمینه دسترسی به ماسک، دستکش و محلول‌های ضدعفونی کننده بودیم. این در حالی است که چندی قبل محصولاتی از جنس نانو وارد باز شده که مدعی است، محلول ضدعفونی کننده نانو تا 20 روز بر روی سطح و سطوح باقی مانده و اجازه ورود باکتری را نمی‌دهد. محصولات از جنس نانو جدید هستند و تاکنون در محافل علمی و پزشکی درباره تاثیرات نانو در تولید اجناس، به کارگیری در فن آوری و ... به شکل مناسب مطرح شده است. در این شرایط تبلیغ محلول ضدعفونی کننده نانو که تاثیر دراز مدت بر روی پوست داشته باشد، جای تامل دارد. 

ادعاهای دروغ 

مسعود مرادی، عضو کمیته کشوری کرونا، درباره تاثیرات محصولات نانو در ضدعفونی کننده‌ها گفت: محصولات نانو جدید است و شاید تاثیرگذار باشد. 

او افزود: از پارچه‌های نانو برای تهیه ماسک در اتاق عمل استفاده می‌شوند و مواد تشکیل دهنده این اقلام مناسب است. 

این پزشک عفونی تاکید کرد: در برخی تبلیغات از تاثیر ضدعفونی کنندگی محصولات نانو به مدت 20 روز خبر می‌دهند. باید دانست این گونه ادعاها واقعیت ندارد. 

ماندگاری محصولات ضدعفونی کننده برروی چوب 

محمدمهدی مقدسیان، سخنگوی ستاد توسعه ریز فناوری، در این رابطه گفت: باید قبل از هر ادعایی محصول مورد بررسی قرار بگیرد. اینکه یک محصول با درجه‌ای از الکل اندک تهیه شود میزان ماندگاری متفاوت دارد. 

او افزود: بر اساس بررسی های انجام شده ماندگاری یک محلول به مدت 20 روز روی سطح، سطوح و دست هیچ پایه و اساس علمی ندارند. باید دانست محلول در برخی از سطوح  فیبری، چوبی و آهنی ماندگارتر هستند اما این ماندگاری 20 روز نیست و ربطی به محلول ضدعفونی کننده ندارد.

چگونگی اخذ مجوز از سوی دستگاه‌های مسئول

بر اساس اطلاعات یک منبع آگاه در روند آزمایش‌ها در آزمایشگاه  محلول ضدعفونی کننده تحت آزمایش قرار می‌گیرد و بعد از 24 ساعت نتیجه آزمایش بررسی می‌شود. این در حالی است که بر اساس قانون باید نصب هر گونه برچسب بر روی محصول به تائید وزارت بهداشت برسد. با آزمایش‌های میدانی و انتشار مقاله، ادعاها مورد تایید وزارت بهداشت و درمان قرار نمی گیرد. براساس مستندات علمی هیچ محصول ضدعفونی کننده‌ای  روی پوست به مدت طولانی ماندگار نیست. براساس بررسی‌های انجام شده مدت ماندگاری محلول بر روی سطوح  24 ساعت است. در حالی که بعد از تائید کمیته نانو تازه باید از سوی سازمان غذا و دارو مجوز بگیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز