معاون دادستان تهران:

مبدا ۹۵ درصد موادمخدر افغانستان است/عدم وجود دانشجوی شیمی در میان بازداشت شدگان

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۰۹:۰۹:۳۷
کد خبر: ۱۰۱۹۷۸۴
مبدا ۹۵ درصد موادمخدر افغانستان است/عدم وجود دانشجوی شیمی در میان بازداشت شدگان
مهدی مهرانگیز گفت: در خصوص اخباری مبنی بر فعالیت برخی دانشجویان شیمی در آشپزخانه های تولید موادمخدر نیز باید گفت که در ماه های اخیر چنین مواردی رصد نشده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ 26 ژوئن روز جهانی مبارزه با مواد مخدر نام گذاری شده است. مقوله ای که هزاران شهید در راه مقابله با توزیع و قاچاق آن در ایران تقدیم شده است. وزیر کشور 6 سال پیش اذعان کرد که گردش مالی موادمخدر در ایران پایه های اقتصاد را به لرزه درآورده است. مقوله موادمخدر به جنگی تمام عیار در ایران تبدیل شده که امروزه ضرورت برخورد ریشه ای با آن بیش از هر زمان دیگری احساس می شود.

مهدی مهرانگیز، معاون دادستان تهران و سرپرست دادسرای مبارزه با موادمخدر تهران در این رابطه گفت: در ایران و به خصوص در تهران آشپزخانه های تولید موادمخدر تا حدود زیادی کم شده اند و کاهش این مجموعه ها به شدت چشم گیر بوده است.

او با تشریح علت این امر اظهار کرد: با توجه به اینکه تولید شیشه در افغانستان افزایش یافته است و روان گردان ها را با هزینه های بسیار کمتر تولید می کنند، تولید این مواد دیگر برای تولید کنندگان در داخل کشور به صرفه نیست.

معاون دادستان تهران افزود: در مقوله شیشه و روان گردان ها که یکی از اجزای تشکیل آن افدرین است امروزه افغانستان گیاه افدرین را کشت و تولید می کند تا بتوانند این محصول را با هزینه کمتر تولید تا از مکان های دیگر آن را وارد نکنند. 

مهرانگیز با اشاره به افزایش هزینه های تولید مواد در ایران اذعان کرد: تولیدکنندگان موادمخدر در ایران به علت اینکه هزینه ها افزایش پیدا کرده است و تولید نیز برای آن ها به صرفه نیست و هم اینکه نیروی انتظامی عرصه را بر آن ها تنگ کرده است، به واردات این مواد از افغانستان تغییر مسیر داده اند.

معاون دادستان تهران با اشاره به مبدا موادمخدر قاچاق شده در کشور گفت: پرونده هایی که در ماه های اخیر مورد بررسی قرار گرفته است نزدیک به 95 درصد آن ها نشان دهنده این است که موادمخدر از مبدا افغانستان به آن ها رسیده است. آنچه در پرونده های مکشوفه موادمخدر رویت شده است این است که صرفا مبدا 5 درصد موادمخدر داخل ایران است و در ایران تولید می شود.

او ضمن تشکر از زحمات بی دریغ مامورین مبارزه با موادمخدر اظهار کرد: امروزه درعرصه مبارزه با موادمخدر کلیه نیروهای نظامی، انتظامی و امنیتی وارد شده اند و عزم خود را برای مبارزه با این پدیده شوم جزم کرده ایم. 

مهرانگیز گفت: واردات از سال 98 در مقوله شیشه و روان گردان ها از کشور افغانستان به شدت رشد داشته است که نشان دهنده کشف زیاد آشپزخانه ها و تولید کننده ها است. 

سرپرست ناحیه مبارزه با موادمخدر تهران ضمن تکذیب برخی شایعات افزود: در خصوص اخباری مبنی بر فعالیت برخی دانشجویان شیمی در آشپزخانه های تولید موادمخدر نیز باید گفت که در ماه های اخیر چنین مواردی رصد نشده است.

معاون دادستان تهران با تشریح میزان کشفیات موادمخدر در شهر تهران اذعان کرد: از ابتدای سال 99 تا این لحظه میزان کشفیات موادمخدر در شهر تهران نسبت به مدت مشابه سال گذشته نزدیک به 30 درصد افزایش داشته است.

//انتهای پیام:3

نظر شما