تحصیل ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خارجی فاقد اوراق هویتی در ایران

۱۳۹۹/۰۴/۰۵ - ۱۳:۵۴:۰۸
کد خبر: ۱۰۲۰۲۲۸
تحصیل ۱۴۰ هزار دانش‌آموز خارجی فاقد اوراق هویتی در ایران
رئیس مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش گفت: هم اکنون تعداد 140 هزار دانش‌آموز فاقد اوراق هویتی در شرایط کاملا برابر با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ به منظور  قدردانی از ارائه خدمات عادلانه وزارت آموزش و پرورش و تلاش‌های شاخص این وزارتخانه به ویژه در دوران بحران همه‌گیری کرونا که مانع از توقف آموزش دانش‌آموزان پناهنده شد، تندیس کمیساریای عالی پناهندگان به وزیر آموزش و پرورش در کنفرانس مجازی بین المللی گرامیداشت روز جهانی پناهنده اهدا شد.

غلامرضا کریمی، رئیس مرکز امور بین الملل با ایراد سخنرانی در این کنفرانس مجازی بین‌المللی که با حضور نمایندگان سازمان ملل، وزارت کشور، وزارت بهداشت و همچنین سفرای کشورهای خارجی به طور همزمان در ایران و خارج از کشور برگزار شد، اظهار داشت: ایران در زمینه پذیرش جمعیت پناهندگان ششمین کشور دنیا محسوب می شود.

او افزود: با توجه به صدور فرمان رهبر معظم جمهوری اسلامی ایران، در سال 1394 مبنی بر پذیرش و ثبت نام تمامی کودکان لازم التعلیم افغانستانی حتی در صورتی که فاقد مدارک هویتی (غیر مجاز) باشند، هم اکنون تعداد 140.000 نفر دانش آموز فاقد اوراق هویتی در شرایط کاملاً برابر با دانش‌آموزان ایرانی به تحصیل اشتغال دارند.

کریمی تاکید کرد: دانش‌آموزان اتباع خارجی و ایرانی در کنار یکدیگر بدون هرگونه تبعیض و نابرابری پذیرش شده و کودکان پناهنده و مهاجر همانند شهروندان ایرانی خدمات آموزشی دریافت می‌کنند.

قائم مقام وزیر آموزش و پرورش در امور بین الملل ضمن اشاره به قانونی شدن تابعیت کودکان مادر ایرانی اضافه کرد: این قانون زمینه ساز دستاوردهای مهمی است که خوشبختانه چالش‌های اقامتی و تحصیلی فرزندان بانوان ایرانی دارای همسر خارجی را از طریق برگ تردد شهری هموار ساخته است.

او خاطر نشان کرد: برآوردهای مالی نشان می‌دهد سرانه مصرفی هر دانش آموز خارجی 31.000.000ریال در سال 1398 بوده است. این در حالی است که سازمان‌های بین المللی سهم اندکی از این هزینه‌ها را جبران می‌نمایند که در برابر خدمات همه جانبه ایران بسیار ناچیز است.

رئیس مرکز امور بین الملل وزارت آموزش و پرورش افزود: در زمینه آموزش نیز با توجه به همه‌گیری کووید ۱۹که لاجرم اکثر مدارس کل دنیا و از جمله مدارس ایران را به تعطیلی کشاند و نیز با عنایت به رسالت وزارت آموزش و پرورش مبنی بر تحقق شعار «آموزش تعطیل نیست» چالش‌های آموزش پناهندگان بیش از پیش نمایان شد. اما علی رغم وجود چالش‌های متعدد، ما هرگز اجازه ندادیم دانش آموزان خارجی از تحصیل باز بمانند و همانند دانش‌آموزان ایرانی فعالیت‌های گسترده‌ای برای جبران نواقص تحصیلی حاصل از تعطیلی مدارس انجام دادیم که از جمله آنها می‌توان به ارائه آموزش از طریق رسانه ملی (تلویزیون)، تحویل بسته‌های آموزشی و حمایتی و ارائه آموزش در بستر فضای مجازی اشاره نمود. علاوه بر آن ما امکان دسترسی این کودکان را مانند کودکان ایرانی  به پلتفرم رسمی «شاد»  فراهم کردیم و برای تهیه ابزار دیجیتالی مناسب برای این کودکان تلاش کردیم.

کریمی ضمن قدردانی از تلاش‌های سازمان‌های بین المللی حامی پناهندگان که به ویژه در بحران سیل اخیر یاریگر آموزش و پرورش بودند، افزود: برای استفاده از این پلت فرم چالش‌های دیگری برای کودکان پناهنده ایجاد شد مثل نداشتن ابزار مناسب و گیرنده‌های دیجیتال، که در این باره باید عرض کنم، کودکان پناهنده مقیم ایران که اکثرا بضاعت مالی چندانی برای خرید گوش هوشمند و تبلت نداشتند برای دستیابی به آموزش‌های مجازی مشکلات عدیده‌ای بر بدنه آموزش و پرورش تحمیل کردند. بر این اساس بارها با سازمان‌های بین‌المللی مذاکره نموده و به صورت رسمی و با انجام مکاتبات متعدد درخواست اعطای تسهیلات لازم برای تهیه ابزار دیجیتال برای این دسته از دانش آموزان داشته‌ایم.

او در پایان یادآور شد: کشور ایران علی رغم تحمل تحریم‌های ظالمانه امریکا که متاسفانه حوزه‌های اقتصادی، اجتماعی، سلامت و آموزش را هم در بر گرفته است، با گشاده دستی تمام و بر حسب وظیفه اخلاقی خود، این جمعیت عظیم پناهنده و کودکان آنها را پذیرا بوده و مانع از ورود حجم زیادی از افراد به دروازه‌های اروپا می‌شود، انتظار می‌رود کشورهای جهان به ویژه کشورهای اروپایی و نیز سازمان‌های بین المللی به اجماع جهانی نقض تحریم‌ها به ویژه تحریم‌هایی که مستقیماً بهداشت جسم و روان و نیز تعلیم و تربیت کودکان را تحت تأثیر قرار می‌دهد، بپیوندند.

نظر شما
پرونده ویژه