هشدار؛ مراقب بارداری در سنین بالا باشید

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۱:۵۱:۰۵
کد خبر: ۱۰۲۰۶۰۷
هشدار؛ مراقب بارداری در سنین بالا باشید
متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین گفت: زنان بعد از بارداری باید تحت نظر پزشک قرار بگیرند چرا که احتمال تولد نوزاد مبتلا به سندروم‌دائن، افزایش سقط جنین، خطر فشارخون بالا در بارداری و مسمومیت بارداری وجود دارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سولماز پیری، متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین، درباره خطرات فرزندآوری در سنین بالای مادران گفت: از دیرباز همگان بر این امر واقف هستند که سن بالای مادر در بارداری خطر تولد نوزاد مبتلا به سندروم‌داون را  افزایش می‌دهد. 

او تاکید کرد: هرچقدر سن بارداری مادر افزایش پیدا کند به نسبت خطر تولد نوزاد مبتلا به سندروم داون نیز افزایش می‌یابد. هرچند در شرایط کنونی روش‌های متعدد غربالگری وجود دارد و با روش‌های تشخیصی متفاوت این بیماری را می‌توان تشخیص داد.

این متخصص زنان و زایمان گفت: اگر بانوان در سنین بالا فرزندآوری داشته باشند، با استفاده از روش‌های علمی می‌توانند سندروم‌داون را به موقع تشخیص داد و به افراد کمک کرد. 

 این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین افزود: زنان بعد از بارداری باید تحت نظر پزشک قرار گرفته و غربالگری‌ها را انجام دهند چون خطر تولد نوزاد مبتلا به سندوم‌داون 13 و داون 18 با بالا رفتن سن افزایش  پیدا می کند همچنین با بالارفتن سن خطر سقط جنین، خطر فشار خون بالا در زنان باردار نیز زیاد می شود. 

پیری تاکید کرد: بارداری در سنین بالا خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی را در جنین افزایش می‌دهد. درضمن پیشرفت علم و سونوگرافی‌های پیشرفته می‌تواند درباره کاهش خطرات سقط جنین و مسمومیت بارداری آگاهی دهد و به مادر داروهایی تجویز کرد تا بتوان خطرات را کاهش داد.

به گفته او پزشکان و مراقبان بهداشتی و درمانی نمی‌توانند خطرات را برای زنان باردار صفر کنند اما در وهله نخست به زنان پیشنهاد می‌شود که بارداری را به تاخیر نیاندازند. به هر حال مسائل اجتماعی و شخصی فراوان منجر به تاخیر در فرزندآوری می شود.

 این پزشک زنان افزود: برخی از مادران نیز خواستار افزایش فرزندآوری هستند. در این موارد می‌توان از روش‌های متعدد با توجه به پیشرفت علم استفاده کرد و خطرات را کاهش داد اما نمی‌توان خطرات را به صفر رساند. 

او درباره گروه‌های خاصی از بانوان که به بیماری‌های زمینه‌ای، فشار خون و دیابت مبتلا هستند، گفت: زنان باید در بهترین شرایط باردار شوند، در این شرایط افراد باید تحت بررسی پزشک متخصص قرار بگیرند. باید بارداری‌ها با برنامه‌ریزی انجام شود.

این پزشک زنان تاکید کرد: مشکلاتی که برای مادر بروز می‌کند نیز تحت کنترل قرار می‌گیرد. می‌توان ریسک‌های احتمالی را کاهش داد، اما نمی‌توان خطرات را به صفر رساند.

 پیری افزود: در مواردی که بیماری کنترل نشده و فرد بدون برنامه بارداری ‌شود، طبیعتا شانس بروز خطرات نیز افزایش پیدا می کند.

این متخصص زنان و زایمان و فلوشیپ طب مادر و جنین مطرح کرد: امروزه در ایران و جهان وزن افراد افزایش یافته است. این مقوله جوان و پیر نمی‌شناسند. هرچند افزایش وزن و خطرات ناشی از آن با افزایش سن بیشتر خود را نشان می‌دهد. برای مثال یک خانم در دهه 20 زندگی را نمی‌توان با یک خانم در دهه 30 یا 40 از لحاظ سلامتی مقایسه کرد. 

او گفت: بدن با افزایش سن مشمول تغییرات زمان می شود. به هر حال ظرفیت بالقوه بارداری در سنین بالا کاهش پیدا می کند. بارداری قسمت قابل توجهی از ظرفیت بالقوه بدن مادر را تحت تاثیر قرار می‌دهد. اگر مادر به بیماری خاص دچار باشد، کنترل شرایط نیز دشوار است.

پیری اظهار کرد: جمعیت قابل توجهی از زنان جامعه ما تحصیل کرده هستند و باید تمامی نکات را در بارداری مدنظر قرار دهند. کادر درمان نیز تمامی توان خود را برای سلامت مادر و جنین به کار می‌گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز