سند سیاست گذاری کاهش محرومیت سیستان و بلوچستان تدوین شد

۱۳۹۹/۰۴/۰۷ - ۱۱:۱۷:۰۷
کد خبر: ۱۰۲۰۷۵۲
سند سیاست گذاری کاهش محرومیت سیستان و بلوچستان تدوین شد
استان سیستان و بلوچستان، با وجود تدوین و اجرای برنامه های توسعه زیرساخت ها و بهبود خدمات اجتماعی در سال های پس از انقلاب و تلاش های سازمان های مردم نهاد، همچنان در شاخص های اقتصادی و اجتماعی شرایط مطلوبی ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در دی  سال ۹۸، با تصویب شورای معاونین و دستور وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی معاونت اقتصادی و برنامه ریزی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ماموریت یافت سند سیاستی اقدامات ویژه کاهش محرومیت استان سیستان و بلوچستان را تدوین کند.

معاونت امور اقتصادی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در یک مطالعه جامع و پژوهشی، قابلیت های توسعه ای استان سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف اقتصادی و اجتماعی را بررسی و منتشر کرد.لینک گزارش

در این پژوهش ابتدا، شاخص های استان سیستان و بلوچستان در حوزه های مختلف توسعه انسانی، اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی در مقایسه با سطح ملی مقایسه شده و پس از آن، مهم ترین قابلیت های استان به تفکیک شهرستان و با اولویت های برنامه ریزی در پهنه های استانی منطبق بر برنامه آمایش ، آورده شده است.

هدف نهایی این پژوهش بررسی شاخص های توسعه یافتگی استان سیستان و بلوچستان بر اساس آخرین داده های موجود و ارائه تصویری شفاف از شکاف توسعه ای این استان با سطوح ملی در حوزه های اقتصادی، اجتماعی و زیربنایی است.

بر اساس این پژوهش، استان سیستان و بلوچستان در جنوب شرقی کشور، با توجه به مجاورت با دریای عمان، قرارگیری در مسیر کریدورهای بین المللی به ویژه محور شرق، ۱۴۰۰ کیلومتر مرز آبی و خاکی و استقرار در مسیر شاهراه ارتباطی ایران با شبه قاره هند و شرق آسیا از طریق اقیانوس هند از ظرفیت های بالقوه برای دستیابی به توسعه مبتنی بر تجارت خارجی،صادرات صنایع دریایی و شیلات برخوردار است.

 یافته های این پژوهش همچنین نشان می دهد، سیستان و بلوچستان اگرچه طی دهه های گذشته در کانون توجه برنامه های توسعه بوده است اما همچنان از فقر و محرومیت رنج می برد و از منظر شاخص های مختلف اغلب در نامناسب ترین وضعیت در بین استان های کشور قرار دارد.

سیاستها و طرح های استخراج شده از این گزارش با همکاری سازمان برنامه و بودجه کشور در دستور کار ستاد فرماندهی اقتصاد مقاومتی کشور قرار گرفته است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز