وزیر آموزش و پرورش مطرح کرد:

تحقق و سنجش پذیری و مدرسه‌محوری از ویژگی‌های بسته‌های تحولی

۱۳۹۹/۰۴/۰۸ - ۱۲:۰۳:۱۱
کد خبر: ۱۰۲۱۳۶۷
تحقق و سنجش پذیری و مدرسه‌محوری از ویژگی‌های بسته‌های تحولی
وزیر آموزش و پرورش، تحول آفرینی، تحقق پذیری، شوق انگیزی، سنجش پذیری، زود بازده بودن، فراگیری، مدر سه محوری را از ویژگی‌های بسته‌های تحولی آموزش و پرورش بر شمرد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن حاجی میرزایی با اشاره به اهمیت اجرای بسته‌های اجرایی تحولی که منبعث از سند تحول آموزش و پرورش است، اظهار کرد: در تدوین بسته‌های اجرایی تحولی شش شاخص؛ تحول آفرینی، تحقق پذیری، شوق انگیزی، سنجش پذیری، زود بازده بودن، فراگیری، مدر سه محوری مد نظر بوده است.

وزیر آموزش و پرورش در تشریح شاخص‌های مد نظر گفت: هریک از شاخص‌های مطرح شده در بسته‌های تحولی برای آموزش و پرورش معنایی دارد، که این شاخص‌ها و معناهای آن عبارتند از:

۱- تحول آفرین بودن به معنای قابلیت تغییر روندها و فرایندهای موجود را به شیوه خلاقانه و نوآورانه داشته و دستیابی به آموزش و پرورش و مدرسه در تراز جمهوری اسلامی ایران را تسهیل نماید.

۲- تحقق پذیر بودن به معنای با توجه به منابع، امکانات و شرایط موجود، اجرای آن امکان پذیر و اثربخش باشد.

۳- شوق انگیز بودن به معنای ایجاد شور و نشاط و امیدواری در ذی نفعان (دانش آموزان، معلمان، خانواده های مسئولین نهادهای فرادستی) نماید و قابلیت مشروعیت بخشی به برنامه های تحولی داشته باشد.

۴- سنجش پذیر بودن به معنای برنامه‌ها قابلیت پایش، سنجش (کمی و کیفی) و ارزیابی را داشته باشد.

۵- زود بازده بودن به معنای نتایج حاصله در کوتاه مدت، قابل مشاهده و دستیابی باشد.

۶- فراگیر بودن به معنای این‌که برای حداکثر مدارس و مخاطبان قابلیت اجرا داشته باشد.

۷. مدرسه محور بودن به معنای برنامه‌ها معطوف به کانون تحول یعنی مدرسه باشد و نتایج آن به صورت مستقیم و یا غیرمستقیم فرایند تعلیم و تربیت دانش آموزان را متأثر و متحول نمایند.

حاجی میرزایی عملکرد هر بسته تحولی را بطور مستقیم به عملکرد معاونت‌ها و سازمان‌های مجری وابسته دانست و اظهار کرد: سطح بلوغ سازمانی در گروی عوامل درونی و محیطی متعددی است که مهمترین آنها سطح شایستگی‌های نیروی انسانی است. لذا لازم است کلیه مجریان و دست اندرکاران اجرای بسته‌های تحولی، با مبانی نظری سند تحول بنیادین و مفاهیم و آموزه‌های آن، آشنایی دقیق و عمیق داشته باشند و در چارچوب فکری و نظری سند برای اجرای بسته‌های تحولی، و نیز سایر برنامه‌های تحولی، برنامه ریزی و اقدام نمایند.

نظر شما