نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی مطرح کرد:

لزوم اجرای دستورالعمل رئیس جمهور درخصوص وام ازدواج با پشتوانه علمی/ انجام برخی ازدواج‌ها برای مقاصد اقتصادی

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۲:۲۸:۴۳
کد خبر: ۱۰۲۱۴۴۳
لزوم اجرای دستورالعمل رئیس جمهور درخصوص وام ازدواج با پشتوانه علمی/  انجام برخی ازدواج‌ها برای مقاصد اقتصادی
حسین حاتمی گفت: بنده معتقد هستم دستورالعمل رئیس جمهور باید پس از بررسی‌های علمی فراوان اجرایی شود تا بتواند تاثیر موثری در کاهش ازدواج‌های زیر 15 سال داشته باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ آماری که بانک مرکزی اعلام کرده است نشان می‌دهد از سالی که مبلغ وام ازدواج افزایش پیدا کرده، تعداد ازدواج‌های زیر 15 سال بیشتر شده است بدین ترتیب رئیس جمهور با درخواست وزیر ورزش و جوانان و پیگیری معاونت امور جوانان، دستور بررسی اصلاح ضوابط سنی متقاضیان وام ازدواج را صادر کرد که سن افراد متقاضی وام ازدواج باید ۱۸ تا ۴۰ سال باشد.

حسین حاتمی، نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوراند در مجلس شورای اسلامی، با اشاره به ازدواج‌های زیر 15 سال گفت: متاسفانه در برخی از نقاط کشور به خصوص مناطق روستایی و عشایری، ازدواج در سن پایین یک فرهنگ است و خانواده‌ها براساس باورهای دینی و اعتقادی، دختران خود را زیر سن 18 سال شوهر می‌دهند.

او افزود: فرهنگسازی کردن از راه‌های تبلیغاتی، آموزشی، نشان دادن مضرات ازدواج‌ در سن پایین و... می‌تواند عامل موثری در کاهش ازدواج‌های زودرس باشد.

نماینده مردم کلیبر، خداآفرین و هوارد با اشاره به ازدواج‌های اجباری که با مقاصد اقتصادی انجام می‌شوند، تصریح کرد: آمار دقیقی از اینگونه ازدواج‌ها در دست نیست بنابراین نمی‌توان به صورت قطعی درباره آن نظر داد.

حاتمی به افزایش ازدواج‌های زیر 15 سال به دنبال افزایش مبلغ وام ازدواج  اشاره کرد و گفت: نمی‌توان با قاطعیت گفت ازدواج‌های زیر 15 سال فقط به دلیل افزایش وام ازدواج صورت گرفته بلکه همانطور که گفتم این موضوع در برخی از خانواده‌ها سبقه فرهنگی دارد اما در هر صورت نمی‌توان کتمان کرد که برخی ازدواج‌ها از روی مقاصد اقتصادی انجام می‌شود.

او افزود: برای مشخص کردن این امر باید یک کار علمی تحقیقی و تطبیقی انجام شود تا پس از آمارگیری بتوان آن را مورد بحث و بررسی قرار داد.

حاتمی به دستورالعمل جدید رئیس جمهور مبنی بر ایجاد محدودیت سنی در پرداخت وام ازدواج اشاره کرد و گفت: بنده معتقد هستم دستورالعمل رئیس جمهور باید پس از بررسی‌های علمی فراوان اجرایی شود و پس از اجرا هم باید بررسی‌ها را ادامه داد تا ببینیم چه تعداد از ازدواج‌های زیر 15 سال کاهش پیدا می‌کند.

او افزود: اگر کار علمی صورت نگیرد اجرای دستورالعمل هم فایده‌ای ندارد چرا که انجام یک کار بدون پشتوانه علمی باعث مظلوم واقع شدن طرح می‌شود.

حاتمی با اشاره به سن ازدواج در منطقه آذربایجان شرقی تاکید کرد: در شهر ما که کلیبر، خودآفرین و هوراند را شامل می‌شود سن ازدواج در دختران 18 سال و برای پسران بالای 20 سال است اما در برخی از روستاها ازدواج‌هایی پایین‌تر از این سن انجام می‌شود که آنقدر تعدادش کم است به چشم نمی‌آید.

او با اشاره به سخت شدن ازدواج جوانان گفت: من اشتغال را پایه و اساس مشکلات ازدواج می‌دانم و معتقد هستم اگر این بخش بهبود یابد تقریبا تمام مشکلات جوانان حل می‌شود.

نماینده مردم در مجلس شورای اسلامی تصریح کرد: اگر مشکل اشتغال و سپس مسکن حل شود خواهیم دید ازدواج جوانان بسیار آسان‌تر می‌شود و جوانان به راحتی می‌توانند تشکیل خانواده دهند چرا که اگر جوانی حقوق مکفی ثابت داشته باشد با خیال راحت می‌تواند ازدواج کند.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز