سالم‌ترین دانه‌های خوراکی کدامند؟

۱۳۹۹/۰۴/۰۹ - ۱۷:۲۱:۴۱
کد خبر: ۱۰۲۱۹۲۲
سالم‌ترین دانه‌های خوراکی کدامند؟
دانه‌ها بخش جدایی‌ناپذیر رژیم‌های غذایی سالم و سرشار از فیبر،‌ پروتئین، آنتی‌اکسیدان‌ها،‌ ویتامین‌ها، املاح معدنی و مواد شیمیایی گیاهی هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این نکته ثابت شده که مصرف برخی دانه‌ها به دلیل وجود چربی‌های غیراشباع در آنها،‌ باعث کاهش قند خون،‌ فشار خون و کلسترول می‌شود. متخصصان تغذیه مصرف برخی از سالم‌ترین دانه‌های سیاره زمین را به افرادی که از طریق رژیم‌های غذایی به دنبال ارتقای کیفیت سلامت خود هستند،‌ توصیه کرده‌اند.

دانه‌های کتان، کمک به کاهش کلسترول

دانه‌های کتان یکی از این گزینه‌ها است. بذر کتان منبع خوبی از اسیدهای چرب امگا۳ بخصوص اسید آلفالینولنیک است و مقادیر زیادی منیزیم و ویتامین ب۱ به بدن می‌رساند. پلی‌فنول‌های موجود در این دانه به ویژه لیگنان، به کاهش کلسترول کمک می‌کند.

دانه‌های چیا، ریزهای شگفت‌انگیز

دانه‌های چیا نیز خاصیتی شبیه به دانه کتان دارند. تعدادی از مطالعات نشان داده‌اند خوردن دانه چیا می‌تواند باعث افزایش ALA در خون شود؛ یک اسید چرب امگا۳ که می‌تواند به کاهش التهاب کمک کند. مصرف دانه‌های چیا بخصوص به بیماران دیابتی و مبتلایان به بیماری‌های قلبی توصیه می‌شود.دانه‌های کوچک سیاه و سفید چیا از گیاهی به نام سالویا هیسپانیکا (Salvia Hispanica) به دست می‌آیند که از خانواده‌ی نعناعیان است. دانه‌های چیا از نظر ظاهری شباهت بسیار زیادی به تخم شربتی دارند. دانه چیا در گذشته جزو خوراکی‌های مهم برای تمدن‌های مایا و آزتک بوده، چرا که می‌توانستند انرژی خوبی از مصرف آن دریافت کنند. در واقع چیا در زبان مایاها به معنی قدرت بوده است.

شاهدانه، منبع عالی پروتئین‌های گیاهی

دانه‌های کنف یا شاهدانه نیز منبع عالی پروتئین‌های گیاهی هستند و اسیدآمینه‌های ضروری را که بدن شما قادر به ساخت آنها نیست، تامین می‌کنند. شاهدانه را روزانه مصرف کنید چون این دانه‌ها علائم اگزما،‌ خارش و خشکی پوست را برطرف می‌کنند.

کنجد، دشمن سرطان

دانه کنجد توسط باکتری‌های روده به نوع دیگری از لینگان به نام انترولاکتون تبدیل می‌شود. انترولاکتون می‌تواند مانند هورمون جنسی استروژن عمل کند. سطح پایین این هورمون در بدن با بیماری‌های قلبی و سرطان پستان همراه است.

دانه کدو تنبل، علیه پروستات

دانه‌های کدو تنبل را فراموش نکنید. این دانه‌ها سرشار از مواد شیمیایی گیاهی هستند که به کاهش کلسترول خون کمک می‌کنند. مصرف این دانه‌ها درست مانند دانه‌های آفتابگردان،‌ خطر ابتلا به سرطان سینه را کاهش می‌دهد و از سنگ کلیه و سنگ مثانه پیشگیری می‌کند. مصرف دانه کدو تنبل کیفیت زندگی را برای مردان مبتلا به بزرگی پروستات بهبود می‌بخشد.

نظر شما