وزیر بهداشت:

ایران به تولید واکسن کرونا نزدیک است

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۱:۰۰:۱۸
کد خبر: ۱۰۲۲۴۳۱
ایران به تولید واکسن کرونا نزدیک است
سعید نمکی از ازمایش واکسن کرونا روی نمونه های انسانی در آینده نزدیک خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مراسم افتتاح نمایشگاه بین المللی فارمکس خاورمیانه 2020  با حضور وزیر بهداشت برگزار شد.

طی این مراسم سعید نمکی، وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: سال گذشته برای کشورمان در افتخار بود. عزیزان در صنعت دارو و تهیه مایحتاج مردم زحمت زیادی کشیدند.

او ضمن خیر مقدم به سفرای برخی کشورها افزود: جمهوری اسلامی ایران علی رغم تحریم های ظالمانه توانست سال ۹۸ را با افتخار پشت سر بگذارد.

نمکی با اشاره به مشکلات سال گذشته از جمله سیل، آنفلوآنزا و کرونا گفت: پیش بینی می شد ارزبری را با ۵۰ درصد بیشتر داشته باشیم اما با همت دارو سازان داخلی این امر به گونه دیگری رقم خورد و توانستیم با ۲۰ درصد کاهش ارزبری و افزایش ۳۰ درصد تولید داخل سال را به گونه ای سپری کردیم که حتی یک بیمار برای داروهای اساسی سرگردان نشد.

وزیر بهداشت تصریح کرد: طی سال های گذشته عزیزانمان در داخل کشور اقداماتی برای ماده مصرفی از سایر کشورها انجام دادند با مقاومت های شدیدی مواجه شدند و صنعت داخل برای دارو ساخته شده مقاومت می کرد.

نمکی گفت: مشکلات زیادی در سال های گذشته داشتیم.تولید کنندگان مواد اولیه دارو در کشورهای مجاور مشکلاتشان را پشت سر گذاشتند و ما هم باید در کشور سرمایه گذاری کنیم تا مشکلات را پشت سر بگذاریم.

او ادامه داد: حمایت از تولید کننده داخل در اوایل هزینه بر است اما در دراز مدت سرمایه گذاری عظیم ملی است.

نمکی با اشاره به تحول در تولید مواد اولیه دارویی گفت: چرا ما باید پتروشیمی داشته باشیم اما با ارزان ترین قیمت صادر کنیم و با صد برابر قیمت وارد کنیم. ارزش افزوده در گام اول درست بود و باید این حلقه ها را در صنعت مواد دارویی هم داشته باشیم.

نمکی ضمن ابراز امیدواری بر این موضوع که در آینده صادرکننده خواهیم بود اظهار کرد : امسال سال جهش تولید است و گام در تولید مواد اولیه دارویی نهادیم. به همه عزیزان خسته نباشید می گویم.

او تصریح کرد: کرونا برای دنیا بلا بود اما به دنیا درس داد. در عین آگاهی ناآگاه هستیم و همه زیر بناها را می تواند اثر بگذارد. درس دوم اینکه عده ای آنقدرها هم قدرتمند نیستند. ایران در اوج تحریم در این اقیانوس شنا کرد و با همت تولید کنندگان داخلی در عرض ۶۰ روز از وارد کننده به تولید کننده و سپس صادرکننده مایحتاج کووید ۱۹ تبدیل شدیم.

نمکی اضافه کرد: امروز همه دنیا باید کنار هم باشند تا با ساخت دارو و وحدت جهانی به تولید واکسن دست پیدا کنیم. خبر خوش اینکه در ساخت واکسن گام موثری برداشتیم. تعداد قابل توجه دانشمندان ما در ساخت واکسن گام های سریعی بر می دارند. تست های مدل های حیوانی پاس شده و در آینده نزدیک در خصوص انسان وارد عمل می شویم.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز