مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی مطرح کرد:

غربالگری بینایی در استان‌های قرمز به تعویق افتاد/ سال گذشته ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک غربالگری بینایی شدند/ آموزش پیشگیری از معلولیت وارد سامانه شاد می‌شود

۱۳۹۹/۰۴/۱۰ - ۱۴:۵۲:۱۶
کد خبر: ۱۰۲۲۵۴۹
غربالگری بینایی در استان‌های قرمز به تعویق افتاد/ سال گذشته ۳ میلیون و ۳۰۰ هزار کودک غربالگری بینایی شدند/ آموزش پیشگیری از معلولیت وارد سامانه شاد می‌شود
مینو رفیعی گفت: در حال حاضر به استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند ابلاغ کردیم غربالگری بینایی را به تعویق بیاندازند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ نشست مطبوعاتی معاون پیشگیری از معلولیت‌های مرکز توسعه پیشگیری بهزیستی کشور با موضوع شروع برنامه غربالگری بینایی روز سه شنبه 10 تیرماه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

مینو رفیعی، مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به آغاز طرح غربالگری بینایی کودکان گفت: یکی از برنامه‌های مهم بهزیستی پیشگیری از تنبلی چشم کودکان 3 تا 6 سال است که هرساله انجام می‌شود.

او افزود: امسال به دلیل شیوع ویروس کرونا در کشور تغییراتی در اجرای این طرح اتفاق افتاد و در حال حاضر تمام تلاش ما در راستای کاهش میزان خطر ابتلا به کرونا است.

رفیعی تصریح کرد: این طرح هرسال از آبان‌ماه آغاز و تا سه ماه ادامه پیدا می کرد تنها در برخی از شهرهایی که برف گیر بودند زودتر آغاز می‌شد تا مردم در مراجعه به پایگاه‌ها دچار مشکل نشوند.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی اظهار کرد: امسال باتوجه به هشدارهای وزارت بهداشت مبنی بر اینکه ممکن است در نیمه دوم سال با موج دوم بیماری کرونا رو به رو شویم و آنفولانزا هم در کشور شیوع پیدا کند، قرار است از 15 تیرماه غربالگری را آغاز کنیم.

او افزود: البته این تصمیم زمانی اتخاذ شد که وضعیت کشور بهتر بود اما الان برخی از استانها در وضعیت پُرخطر قرار گرفتند و شرایط دوباره بحرانی شده است.

رفیعی گفت: در حال حاضر به استان‌هایی که در وضعیت قرمز قرار دارند ابلاغ کردیم غربالگری را به تعویق بیاندازند چرا که سلامتی از همه چیز برای ما مهم‌تر است.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی با اشاره به پروتکل بهداشتی تهیه شده گفت: در سازمان بهزیستی پروتکلی را تهیه کردیم مبنی بر اینکه معاینات حتما از طریق دستگاه انجام شود چرا که با این روش پزشک با کودک تماس فیزیکی نخواهد داشت و در فاصله یک متری قرار می‌گیرند.

او افزود: با این روش علاوه بر حفظ فاصله اجتماعی، زمان معاینه کوتاه‌تر می شود همچنین دستور دادیم حتما افراد با ماسک وارد پایگاه شوند و در ابتدای ورود، ضدعفونی صورت گیرد.

رفیعی عنوان کرد: ضروری است هر کودک فقط با یکی از والدین خود به پایگاه مراجعه کند، همچنین بروشور و کاغذهایی که هر سال ارائه می‌شد دیگر عرضه نمی‌شود.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی اظهار کرد: جدا از این اقدامات، خانواده‌ها باید خود را ارزیابی کنند که اگر دارای سرفه، خستگی مزمن یا احتمال تماس با بیمار کرونایی داشتند به پایگاه‌ها مراجعه نکنند.

رفیعی عنوان کرد: در سال گذشته 3 میلیون و 300 هزار کودک 3 تا 6 ساله مورد تست غربالگری قرار گرفتند که از این تعداد  19 هزار و 800 کودک با تنبلی چشم وارد مداخله شدند، یعنی آنها برای درمان تحت نظارت اپتومتریست قرار گرفتند.

او افزود: در این 22 ساله‌ای که این برنامه اجرا می‌شود حدود 43 میلیون غربالگری صورت گرفته است که نزدیک به 300 هزار از این کودکان با تنبلی چشم شناسایی شدند بنابراین اگر این طرح اجرا نمی‌شد الان با 300 هزار فرد با بینایی بسیار کم کواجه بودیم.  

رفیعی با اشاره به نحوه کمک مالی بهزیستی به کودکان مبتلا به تنبلی چشم گفت: اگر بی بضاعت بودن خانواده‌ای محرز شود هزینه درمان کودک را تا حدودی پرداخت می‌کنیم برای مثال در سال گذشته 2 میلیارد تومان هزینه صرف عینک و جراحی چشم کرده‌ایم.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی به مطالبه این سازمان از بیمه اشاره کرد و گفت: مطالبه ما از بیمه‌ها این است که هزینه‌های آزمایش‌های ژنتیک را هم برعهده بگیرند و نگاه مدرن‌تری به بیمه سلامت داشته باشند، چرا که اگر این اتفاق نیوفتد هزینه‌های بیشتری ایجاد می‌شود.

او با اشاره به نحوه آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها گفت: از آنجایی که سال گذشته با تعطیلی مدارس مواجه شدیم برنامه‌های ما بهم ریخت اما امسال جلساتی با آموزش و پرورش داشتیم که قرار است طرح آموزش پیشگیری از معلولیت‌ها را وارد سامانه شاد کنیم تا از روش دیگری به جز چهره به چهره آموزش دهیم.

رفیعی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا مبنی بر اینکه آیا تمام کودکانی که وارد مدرسه می‌شوند، غربالگری شدند یا خیر گفت: وظایف ما در محدوده غربالگری تنبلی چشم است به همین دلیل جمعیت هدف ما فقط کودکان 3 تا 6 ساله هستند.

او افزود: این سن برای ما سن طلایی تلقی می‌شود چرا که اگر کودکی دچار تنبلی چشم باشد فقط در این سنین می‌تواند درمان شود و اگر بالای 6 سال برسد تا حدود زیادی بینایی خود را از دست می‌دهد.

مدیرکل پیشگیری از معلولیت‌های سازمان بهزیستی اظهار کرد: سنجش بینایی کودکان از 6 سال به بعد برعهده آموزش و پرورش قرار دارد.

//انتهای پیام: 5

نظر شما