نماینده مجلس: کم‌توجهی‌ها به ضمانت اجرایی/ مینو محرز: زدن ماسک تنها راه نجات از کرونا

۱۳۹۹/۰۴/۱۸ - ۰۹:۲۵:۱۴
کد خبر: ۱۰۲۶۰۱۶
نماینده مجلس: کم‌توجهی‌ها به ضمانت اجرایی/ مینو محرز: زدن ماسک تنها راه نجات از کرونا
در هیچ جای دنیا دولت‌ها در مهار کرونا نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، فقط مردم باید به فکر سلامت خود باشند. مردم در خیابان ماسک پارچه‌ای معمولی بزنند. این گفته های کارشناس سازمان جهانی بهداشت است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تعداد فوتی‌های پایتخت بر اساس گفته‌ها محسن هاشمی، رئیس شورای شهر تهران به  70 نفر  در روز رسیده است. روند افزایش کرونا در حالی مطرح است که فاصله گذاری اجتماعی در مترو  و دیگر اماکن عمومی رعایت نمی‌شود. با توجه به اینکه زدن ماسک اجباری شده است، اما هنوز برخی افراد به این قضیه توجه نمی‌کنند.

در این رابطه وزیر بهداشت نیز با بیان اینکه عده زیادی حرف‌های من و  همکارانم را گوش نکردند، گفت: همین طرز فکر باعث شده تا در آذربایجان غربی، خوزستان، گیلان، هرمزگان، سیستان‌وبلوچستان و بوشهر  تعداد قابل توجهی از هموطنان درگیر  این بیماری شوند.

با این وجود این سوال مطرح است که چرا غربالگری مانند ماه های ابتدایی صورت نمی گیرد سوالی که رئیس سازمان مدیریت بحران شهرداری آن را طرح کرد.

مردم از بیماری وحشت ندارند/ با اعلام وضعیت قرمز نیز کاری از پیش نمی‌رود

 مینو محرز، متخصص بیماری عفونی و عضو کمیته کشوری مبارزه با کرونا گفت: در روزهای نخست شیوع کرونا شاهد غربالگری و اقدامات پیشگیرانه از سوی وزارت بهداشت و درمان بودیم. هرچند هم‌اکنون این غربالگری آنطور که باید انجام نمی‌شود، چون مردم به اطلاعات اولیه درباره کرونا دست یافته و در صورت نیاز امکان آزمایش برای همگان وجود دارد.

 او افزود: بر اساس آمار در روزهای اخیر تعداد بیماران و به تبع فوتی‌ها ناشی از کرونا افزایش یافته و شرایط کنونی مشابه اواخر اسفند98 یعنی اوج کرونا تبدیل شده است.

 محرز تاکید کرد: هم‌اکنون بیمارستان‌های معین تقریبا پر شده و مردم باید رعایت کنند. برخی از افراد بدون ماسک در مراکز تردد داشته و شاهد برگزاری مهمانی، عروسی و رستوران رفتن افراد هستیم. در حالی که افراد نباید به این مراکز مراجعه کنند.

 به گفته او با اعلام وضعیت قرمز در تهران نمی‌توان کاری از پیش برد، بلکه فقط با زدن ماسک و فاصله‌گذاری اجتماعی می‌توان جلوی افزایش تعداد مبتلایان به این بیماری را گرفت.

این کارشناس سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه زدن ماسک اجباری شده و مردم حتی‌الامکان نباید از خانه خارج شوند، افزود: ابتلاء یا عدم ابتلاء به کرونا به نحوه فعالیت مردم بستگی دارد. در حالی که در بسیاری از کشورهای دنیا ماسک زدن رعایت می‌شود.

 محرز اظهار کرد: از لحاظ علمی ثابت شده که فقط با زدن ماسک می‌توان کرونا را کنترل کرد.  مردم ما از این بیماری وحشت ندارند.

این پزشک عفونی ادامه داد: مردم باید بدانند که شاید یک فرد به شکل خفیف مبتلا شود، اما ممکن است یکی از اعضای خانواده به شکل شدید مبتلا یا بر اثر این بیماری فوت کند.

 او با بیان اینکه  اغلب مبتلایان این بیماری کم علامت یا بی‌علامت هستند، گفت: تعداد اندکی از مبتلایان نیاز به بستری دارند اما برای عده‌ای از مبتلایان نمی‌توان کاری انجام داد. این بیماری درمان تخصصی و مناسب  ندارد، در این شرایط چرا فرد باید مبتلا شود؟ در حالی که فقط با زدن ماسک می‌توان این بیماری را مهار کرد.

این کارشناس سازمان جهانی بهداشت تاکید کرد: رفتار مردم در مهار این بیماری تاثیرگذار است. در هیچ جای دنیا دولت‌ها در مهار کرونا نمی‌توانند کاری از پیش ببرند، فقط مردم باید به فکر سلامت خود باشند. مردم عادی در خیابان ماسک  پارچه‌ای معمولی  بزنند.

وضعیت کرونا چندان خوب نیست/ کم‌توجهی‌ها به ضمانت اجرایی

حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس درباره  افزایش فوتی‌های ناشی از کرونا ابراز نگرانی کرد و گفت: فقط در روزهای اخیر شاهد افزایش تعداد مبتلایان به کرونا بودیم.

او درباره برنامه‌های پیشگیری در روند کرونا در کمیسیون بهداشت و درمان مجلس افزود: وزیر بهداشت و درمان باید به مجلس آمده و برنامه‌هایش در  زمینه روند کرونا بررسی شود.

 رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس  با بیان اینکه هم اکنون وضعیت کرونا چندان مناسب نیست، تاکید کرد: مردم تمهیدات بهداشتی را رعایت نکرده و همین قضیه باعث شدت گرفتن کرونا شده است.

او اظهار کرد: مسئولان امر به ضمانت‌های اجرایی در زمینه رعایت پروتکل‌های بهداشتی کم توجه بوده و همین امر باعث بروز مشکلات موجود شده است.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز