رئیس بیولوژیک اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو مطرح کرد:

داروهای ایرانی تحت بررسی‌های ویژه/ گارداسیل ایرانی تولید می‌شود

۱۳۹۹/۰۴/۲۱ - ۰۷:۳۲:۱۹
کد خبر: ۱۰۲۷۱۰۸
داروهای ایرانی تحت بررسی‌های ویژه/ گارداسیل ایرانی تولید می‌شود
سعیده فخرزاده به تشریح کم و کیف تولید داروهای ایرانی پرداخت و از تولید واکسن گارداسیل ایرانی خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ برخی از افراد در جامعه ما بر این باورند که داروهای ایرانی از کیفیت مناسب برخوردار نیستند. برای مثال بر اساس ادعای برخی داروی هرسپتین برای مبتلایان به سرطان سینه نوع خارجی آن مناسب است و نوع ایرانی این دارو چندان مناسب نیست.

سعیده فخرزاده، رئیس بیولوژیک اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو، درباره چنین بینشی نسبت به داروهای ایرانی در جامعه  گفت: عوارض یا هر مشکلی که بعد از مصرف دارو بروز می‌کند باید در قالب فرم‌های خاص مورد بررسی قرار بگیرد. گزارشات آماری در این زمینه جمع‌آوری می‌شود.

فخرزاده با بیان اینکه هر یک از داروها علاوه‌بر خواص و تاثیرات مفید خود عوارض جانبی هم دارند، افزود: اگر عوارض دارو از حد تعریف شده بیشتر باشد در قالب شکایت فرآورده مورد بررسی قرار می‌گیرد.

به گفته او در صورت نیاز سایت تولید کننده به شکل مناسب بررسی و از  طریق شرکت عوارض دارو بررسی می‌شود.

رئیس بیولوژیک اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو اظهار کرد: در صورت بروز هر گونه شکایت در زمینه دارو باید به سیستم نظارت مطرح و فرم‌های نظارت هم در اختیار قرار بگیرد.

فخرزاده درباره کم و کیف تولید  واکسن گارداسیل ایرانی گفت: معاونت بهداشت و کمیته ایمن‌سازی نیاز کشور را ارزیابی کرده و تصمیم‌گیری درباره تولید و واردات این گونه واکسن‌ها به این شکل انجام می‌شود.

او تاکید کرد: برای واکسن گارداسیل (برای درمان زگیل تناسلی)  هم صحبت‌هایی مطرح و نیازسنجی انجام شده است. این واکسن وارد مرحله ایمنی‌سازی کشوری می‌شود.

رئیس بیولوژیک اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو درباره واکسن‌های تولید داخل مشابه گارداسیل افزود: این واکسن تولید داخل در حال انجام مطالعات بالینی است که امیدواریم تا آخر امسال بتواند وارد بازار شود. هرچند اینکه این واکسن وارد مرحله ایمن سازی شود شاید تا سال آینده زمان نیاز داشته باشد.

فخرزاده گفت: واردات هم در سه منبع ثبت شده و به شکل محدود برای بیماران تجویز و در اختیارشان قرار می‌گیرد.

او افزود: اگر این واکسن وارد برنامه ایمنی‌سازی شود، طبیعتا در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

رئیس بیولوژیک اداره دارو و مواد تحت کنترل سازمان غذا و دارو در پاسخ به این سوال که در شرایط کنونی با وجود عفونت‌ها و بیماری‌ها در جامعه این الزام وجود دارد که تمامی بالغان این واکسن را تزریق کنند، اظهار کرد: در صورتی که داروی تولید داخل وارد برنامه ایمن‌سازی شود برای افراد نیازمند این واکسن تجویز می‌شود.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز