افزایش ۴۲ درصدی حوادث کوهستانی در چند ماه اخیر/ تا روز چهارشنبه از صعود به دماوند خودداری کنید

۱۳۹۹/۰۴/۲۳ - ۰۶:۱۳:۲۶
کد خبر: ۱۰۲۸۲۱۳
افزایش ۴۲ درصدی حوادث کوهستانی در چند ماه اخیر/ تا روز چهارشنبه از صعود به دماوند خودداری کنید
این روزها صعود به ارتفاعات در میان کوهنوردان با اقبال مواجه است این در صورتی است که هشدارهای زیادی برای صعودکنندگان داده شده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در هشداری عنوان کرد که کوهنوردان تا سه شنبه 24 تیرماه از صعود به قله های دماوند،علم کوه و سایر قله‌های البرز مرکزی به دلیل شرایط خاص جوی خودداری کنند.

هشدار هواشناسی برای صعود کنندگان طی روزهای اخیر

محمدحسین کبادی، رئیس پایگاه‌های امداد کوهستان جمعیت هلال‌احمر، در این خصوص گفت: وزش باد شدید، خطر رعد و برق و شرایط ناپایدار جوی تا پایان روز سه‌شنبه بر این مسیرها حکم فرماست. جدی‌ترین خطر در این رابطه خطر صاعقه و بارش های سنگین باران است.

او افزود: صعودها باید پس از این روزها با توجه به پروتکل های بهداشتی که از سوی ستاد ملی مقابله با کرونا و فدارسیون صعودهای کوهنوردی اعلام می شود صورت گیرد.

 رئیس پایگاه‌های امداد کوهستان جمعیت هلال‌احمر ادامه داد: صعود کنندگان حتما پیش از صعود دوره های مربوطه را گذرانده و در قالب تیم‌های حرفه‌ای صعود کنند. هشدارهای هواشناسی همچون این روزها جدی گرفته شوند و حتما از راهنماهای محلی در مسیر صعود استفاده شود. 

کبادی تاکید کرد: اگر تیمی برای صعود تشکیل می‌شود حتما از افراد با تخصص‌های مختلف در این تیم استفاده شود. توانمندی‌های افراد گروه از لحاظ فیزیکی و روحی مورد سنجش قرار گیرد و با توجه به توانمندی‌ها، صعود صورت گیرد. برای هر صعود باید برنامه‌ریزی دقیق و اصولی انجام شود.

امکان امداد هوایی در کوهستان وجود ندارد/ فوت یک نفر بر اثر صاعقه

آنچه که در ماه‌های گذشته اخبار حوزه کوه و کوهستان نشان می‌دهد آن است که شهروندان زیادی به این توصیه ها توجه نمی کنند و سوانح همچنان در حوزه کوهستان به وفور مشاهده می‌شود و هر از گاهی خبری تلخ از این حوزه به گوش می‌رسد.

حمید مساعدیان، رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی، در این خصوص گفت: حدودا ده روز است ارتفاعات البرز مرکزی جوی متغیر دارد و از ساعت 12 ظهر به بعد به شدت نامساعد می‌شود. در همین راستا بارش باران در حوزه دماوند چندین بار گزارش شده و حتی در نواحی نزدیک به علم کوه شاهد بارش برف بوده‌ایم.

او افزود: صاعقه‌زدگی جدی ترین خطری است که این روزها صعودها را تهدید می‌کند و برای نمونه شاهد بودیم که چهارشنبه هفته گذشته یکی از صعود کنندگان کاشانی بر اثر صاعقه جان خود را از دست داد. 

مساعدیان خاطرنشان کرد: به علت اینکه هوا نامساعد است، امکان امداد هوایی نیز به شدت سخت است و این حوزه را خطرناک‌تر می‌کند. توصیه ها برای عدم صعود نیز در همین راستاست. کوهنوردان از ساعت 12 ظهر به بعد برنامه‌های صعود خود را متوقف کنند و به پائین کوه مراجعت کنند.

رئیس امداد و نجات فدراسیون کوهنوردی با اشاره به افزایش حوادث در سال 99 گفت: در سال 99 با وجود اینکه فعالیت‌های کوهستانی در نیمی از آن متوقف شده بود اما با رشد 42 درصدی همراه شد. این نگرانی در جلسات متعدد مطرح شده است و برای کاهش آن اقداماتی انجام خواهد گرفت.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز