معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان مطرح کرد:

بازیافت ماسک صحت ندارد/ درمورد مراسم محرم و صفر هفته آینده تصمیم گیری می‌کنیم/ تست سرولوژی کلاهبرداری است/بازرسی بدنی در کنکور منتفی شد

۱۳۹۹/۰۴/۲۴ - ۱۲:۳۰:۲۹
کد خبر: ۱۰۲۹۱۸۳
علیرضا رئیسی درخصوص شایعه بازیافت ماسک‌ها گفت: چنین خبری اصلا صحت ندارد چرا که کشور ما به حدی از خودکفایی رسیده است که اصلا نیازی به بازیافت زباله و ماسک ندارد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ علیرضا رئیسی، معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری که روز سه شنبه (24 تیرماه) به صورت ویدئوکنفرانس برگزار شد به سوالات خبرنگاران پاسخ داد.

بازیافت ماسک صحت ندارد/مردم از داروخانه‌های مطمئن ماسک بخرند/اصناف و مشاغل متخلف برای همیشه تعطیل نمی‌شوند

علیرضا رئیسی در پاسخ به سوال خبرنگار برنا درخصوص شایعه بازیافت ماسک‌ گفت: چنین خبری اصلا صحت ندارد چرا که کشور ما اصلا نیازی به بازیافت ماسک ندارد.

او افزود: ما همچنان از مردم می‌خواهیم ماسک‌های خانگی تولید کنند یا اگر از بیرون ماسک می‌خرند حتما از داروخانه‌هایی که مورد اطمینان هستند خریداری کنند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان تصریح کرد: در ماه‌های قبل هم شایعه شده بود که کشورهای دیگر ماسک‌های مصرف شده را اتو و پرس می‌کنند به ایران می‌فرستند درصورتی که اصلا چنین چیزی وجود نداشت چرا که ما به اندازه کافی در تولید ماسک به خودکفایی رسیدیم.

رئیسی در پاسخ به سوال دیگر برنا درخصوص تعطیلی دائم اصناف و مشاغلی که پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی کنند، گفت: واقعیت این است که همه اصناف و مشاغل، پروتکل‌های بهداشتی را رعایت نمی‌کنند اما اینگونه نیست که آنها را برای همیشه تعطیل کنیم.

او افزود: پروتکل بهداشتی مشخصی به اصناف و مشاغل ابلاغ شده است که آنها موظف هستند این موارد را رعایت کنند بنابراین درصورت تخلف باتوجه به میزان تخلفی که صورت گرفته چند هفته یا چند ماه تعطیل می‌شوند که این کار را با همکاری تعزیرات و قوه قضائیه انجام خواهیم داد.

درمورد چگونگی برگزاری مراسم محرم و صفر هفته آینده تصمیم گیری می‌شود

رئیسی با اشاره به شروع موج دوم کرونا در کشور گفت: وقتی آمار جمعی کشور را نگاه می‌کنیم به این نتیجه می‌رسیم که نسبت به اردیبهشت و خردادماه افزایش موارد ابتلا داشتیم بنابراین رفتار ویروس کرونا و گردش آن به گونه‌ای است که حتی استان‌هایی که کمتر درگیر بودند الان درگیری آنها بالا رفته است.

او افزود: قدرت شیوع بیماری بالاست بنابراین اگر در یک تجمع حفاظت نشده یعنی جمعی که فاصله گذاری اجتماعی رعایت نشده باشد، مکان سرپوشیده باشد و تهویه مناسب نداشته باشد امکان گردش ویروس بالا می‌رود و ممکن است افراد بسیاری را درگیر کند.

رئیسی درمورد برگزاری مراسم عزاداری محرم و صفر بیان کرد: درمورد برگزاری مراسم محرم و صفر قرار است هفته آینده در ستاد ملی مبارزه با کرونا تصمیم گیری شود.

44 درصد جمعیت مترو شاغلین هستند

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان به لغو طرح ترافیک اشاره کرد و گفت: ما می‌دانیم لغو طرح ترافیک باعث می‌شود آلودگی هوا افزایش یابد، ترافیک بیشتر ‌شود که برای آمبولانس ها هم مشکلاتی ایجاد خواهد شد و معضلاتی از این قبیل به وجود می آید اما احتمال میزان ابتلا مردم به کرونا در مترو بسیار بالاست و چاره‌ای جز کاهش ورودی متروها نداریم که این کار با لغو طرح ترافیک ممکن است.

او افزود:بررسی‌ها نشان می‌دهد 44 درصد از مردمی که در مترو رفت و آمد می‌کنند کارمندان و شاغلین هستند بنابراین اگر این تعداد افراد وارد مترو نشوند به میزان قابل توجهی جمعیت مترو کاهش پیدا می کند.

ادارات تا جایی که می‌توانند نیروهای خود را دورکار کنند

رئیسی تصریح کرد: از ادارات دولتی می‌خواهیم تا جایی که امکان دارد کارمندان خود را دورکار کنند تا تعداد افراد کمتری در ادارات حاضر شوند و احتمال گردش ویروس پایین بیاید.

معاون وزیر بهداشت با اشاره به وضعیت تشخیص افراد مبتلا اظهار کرد: پزشک حتما باید قانع شود که فرد علائمی از کرونا دارد و از او تست گرفته شود اگر فرد علائم دارد یا بیماری زمینه‌ای داشته باشد، حتما از او تست گرفته می‌شود اگر علائم وخیم داشته باشد که حتما باید به بیمارستان برود و فردی که علائم مختصری دارد، طبق پروتکل از او تست گرفته نمی‌شود.

رئیسی اظهار کرد: بیش از ۸۰ درصد افراد مبتلا، بدون علامت هستند زیرا این ممکن نیست که از همه افراد تست گرفته شود بنابراین اگر افراد علائمی دارند، حتی اگر تست ندادند هم باید در منزل بمانند و ماسک بزنند و به جز کارهای ضروری از منزل خارج نشوند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت درباره سامانه ۴۰۳۰ گفت: روزانه ۷۰۰ هزار تماس در اسفند و فروردین و اردیبهشت با سامانه ۴۰۳۰ داشتیم که به ۳۰۰ هزار تماس در هفته اول اردیبهشت رسید و سپس به ۳۰ هزار تماس رسید در نتیجه تعداد نیروهای این سامانه کاهش پیدا کرد اما با توجه به این‌که در حال حاضر افزایش موارد ابتلا به ویروس کرونا را داریم دیروز تصمیم گرفتیم تعداد کاربران این سامانه را افزایش بدهیم.

رئیسی گفت: اگر فرهنگ استفاده از ماسک را به قدرت اجرا کنیم، قطعا در هفته‌های آینده شاهد کاهش موارد بستری در بیمارستان‌ها خواهیم بود. البته رعایت فاصله گذاری و شستن دست‌ها و پرهیز از حضور در تجمعات موثر است. 

او ادامه داد: اگر در جمعی چهار نفر ماسک زده و یک نفر ماسک نزده و مبتلا باشد، می‌تواند بین ۳۰ تا ۵۰ درصد حتی کسانی که ماسک زده‌اند را هم مبتلا کند بنابراین تذکر دادن به کسانی که ماسک نمی‌زنند توسط خود مردم می‌تواند کمک کننده باشد.

عروسی و عزا موارد ابتلا را افزایش داد

رییسی بیان کرد: موارد ابتلا به ویروس کرونا بعد از ماه رمضان، به دلیل برگزاری مراسم عروسی و عزا، بیشتر شده است. بنابراین خیلی مهم است که رعایت کنیم. مسافرت‌ها نیز نقش مهمی در انتقال بیماری دارد. مهمانی‌های خانوادگی و جمعی نیز مهم است و باید به آن توجه کرد.

او اظهار کرد: بیمارستان‌های ما واقعا به خاطر بیماری کووید ۱۹ دچار کاهش درآمد اختصاصی شده‌اند و تحت فشار هستند. آن چیزی که مربوط به بیماری می‌شود، با توجه به این‌که فرد دفترچه دارد یا نه و بحث ارزیابی وسع و مددکاری، در کشور ما با کمترین هزینه این بیماری درمان می‌شود.

تست سرولوژی کلاهبرداری است

معاون وزیر بهداشت اظهار کرد: مردم به هیچ عنوان تست سرولوژی انجام ندهند چرا که این تست فقط برای این است که افراد متوجه شوند مواجهه قبلی با این بیماری داشته‌اند یا نه بنابراین راهی برای تشخیص بیماری کرونا نیست.

او افزود: در برخی تبلیغات می‌گویند تشخیص کووید ۱۹ در دو یا سه دقیقه با تست سرولوژی انجام می‌شود که این از نظر ما کلاهبرداری است.

رئیسی تصریح کرد: تنها روش تشخیص کووید ۱۹ تست PCR است و انجام تست سرولوژی کاملا بیهوده است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان درباره تست مولکولی تشخیص کووید ۱۹ عنوان کرد: این تست، تنها روشی است که می‌توانیم کووید ۱۹ را شناسایی کنیم اما به مهارت فرد نمونه بردار بستگی دارد و اگر با مهارت نمونه برداری نشود، ممکن است تست منفی باشد در نتیجه بین ۴۰ تا ۵۰ درصد ممکن است تست منفی کاذب باشد.

او درخصوص قیمت این تست گفت: تست PCR در مراکز دولتی رایگان انجام می‌شود اما در بخش خصوصی ممکن است با قیمت‌های مختلفی انجام شود البته بخش خصوصی هم نباید این تست را برای همه انجام دهد.

بازرسی بدنی در کنکور منتفی شد

رییسی درباره کنکور و آزمون‌های سراسری گفت: کنکور یک عامل استرس‌زا برای نوجوانان است بنابراین اگر بخواهیم کنکور را کش بدهیم یا بگوییم برگزار نمی‌شود، خیلی‌ها از نظر روانی آسیب می‌بینند.

او افزود: هدف این است که به خاطر حفظ سلامت فرزندان این کشور، تمام تلاش خود را به صورت سخت‌گیرانه انجام بدهیم بنابراین حتما از قبل، محل برگزاری آزمون باید توسط کارشناسان ما تایید شود، فاصله‌گذاری و تهویه فضا باید مورد تایید قرار گرفته و میزان تراکم بر اساس متراژ تایید شود.

رییسی بیان کرد: حتی بهتر است کیک و آب میوه هم به افراد داده نشود و همینطور گفته‌ایم که بازدید بدنی هم انجام نشود و برای این کار از وسایل الکترونیکی استفاده شود.

او افزود: ماسک هم خودمان می‌دهیم که از این مسیر هم تقلب نشود و حتی اگر بتوان کنکور را در محیط بسته برگزار کرد، قابل بررسی است.

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان گفت: اگر این امتحان از آبان به بعد برگزار شود با توجه به این‌که موج آنفلوآنزا هم در پیش داریم و گروه هدف آن بیشتر همین بچه‌ها هستند دردسر بیشتر خواهد شد بنابراین باید حد وسط پیدا کرد تا این آزمون‌ها برگزار شوند.

رییسی با اشاره به عدم ثبات وضعیت رنگ مناطق  گفت: مناطق سفید و زرد و قرمز کرونایی هیچ وقت ثابت نیستند و می‌توانند تغییر کنند اما مکان‌هایی که کمتر مبتلا شدند در برابر ابتلا بیشتر مستعد هستند.

معاون بهداشت وزیر بهداشت و درمان بیان کرد: حدود هفت میلیون مشاغل  مختلف در کشور وجود دارد بنابراین این‌که انتظار داشته باشیم فقط نیروهای بهداشت نظارت کنند اصلا شدنی نیست به همین جهت دستورالعملی مصوب و به سراسر کشور ابلاغ شده که همه اعم از استانداران، اصناف و اتحادیه‌ها و وزارتخانه‌ها در سطوح نظارتی درگیر موضوع نظارت شوند.

//انتهای پیام: 5

نظر شما