بلایی که استرس کرونا بر سر بدن می‌آورد

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۰۳:۴۱:۲۴
کد خبر: ۱۰۳۰۱۶۷
بلایی که استرس کرونا بر سر بدن می‌آورد
پژوهشگران چینی می‌گویند استرس وارد آمده بر بدن در بیماری شدید کووید-۱۹ ممکن است حتی در افراد بدون بیماری دیابت باعث بالا رفتن خون شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ این پژوهشگران همچنین می‌گویند این پدیده با دو برابر شدن احتمال مردن به علت کووید-۱۹ هم ارتباط دارد.

بررسی این پژوهشگران به سرپرستی دکتر یانگ جنین از بیمارستان یونیون و کالج پزشکی تونج در ووهان در چین نشان داد میزان‌های بالای قند خون در هنگام پذیرش بیماران با بیماری شدیدتر کووید-۱۹ و عوارض ناشی از آن ارتباط دارد.

به گفته این پژوهشگران دیابت قبلا به عنوان عامل خطرساز برای بیماری شدید و حتی مرگبار کووید-۱۹ در افراد دچار عفونت با ویروس جدید کرونا شناخته شده است.

این پژوهشگران سوابق پزشکی بیش از ۶۰۰ بیمار متوالی کرونا را در بیمارستان‌های ووهان در حدود ۳۰ روز در ماه‌های ژانویه و فوریه بررسی کردند. میانگین سنی این بیماران ۵۹ سال بود.

پژوهشگران به خصوص میزان‌های قند خون، شدت ذات‌الریه مربوط به کووید-۱۹ و پیامدهای بالینی بیماران از لحاظ شدت بیماری و مرگ توجه کردند. هیچکدام از این بیماری دیابت تشخیص داده شده نداشتند.

در مجموع ۱۱۴ نفر از بیماران در این بیمارستان به علت کووید-۱۹ درگذشتند. مردان با احتمال ۷۵ درصد بیشتر از زنان به علت این بیماری درگذشته بودند.

نتایج این بررسی که در ژورنال «دیابتولوجیکا» منتشر شده است، نشان می‌دهد که میزان بالای قند خون در این بیماران با یک عامل پیش‌بینی‌کننده قوی مرگ است.

این ارتباط با شدت ذات‌الریه بیماران ارتباطی نداشت، بنابراین اثر قند خون بالا بر خطر مرگ بیماران مستقل از این بود که شدت بیماری تنفسی بیماران چقدر باشد.

میزان قند خون ناشتای یک سوم این بیمارن (۲۹ درصد) آنقدر بالا بود که در صورت تداوم می‌شود آنها را دچار دیابت نوع ۲ تشخیص داد. میزان قند خون در حدود ۱۷ درصد نیز در حدی بود که می‌شد آنها را در رده «پیش‌دیابت» گذاشت.

این پژوهشگران همچنین می‌گویند خطر عوارض خطرناک کووید-۱۹ همچنین در افراد در رده قند خون بالا چهار برابر بیشتر و افراد در رده پیش‌دیابت ۲.۶ برابر بیشتر بود.

کارشناسان می‌گویند این افزایش قند خون به خاطر یک بیماری اصطلاحا «هیپرگلیسمی ناشی از استرس» خوانده می‌شود. بدن که در زیر استرس قرار دارد، هورمون‌هایی تولید می‌کند و واکنشی نشان می‌دهد که باعث بالا رفتن قند خون می‌شود.

اما این افزایش‌های قند خون معمولا در کسانی که از قبل سالم بوده‌اند، ایجاد نمی‌شود.

بنابراین افزایش قند خون در این بیماران کووید-۱۹ ممکن است نشانه‌ای از آن باشد که این افراد به اندازه افرادی که دچار «هیپرگلیسمی ناشی از استرس» نیستند، سالم نیستند.

این پژوهشگران بر اساس این یافته‌ها توصیه می‌کنند اندازه‌گیری قند خون به فهرست آزمایش‌هایی که پزشکان برای بررسی بیماران کووید-۱۹ انجام می‌دهند، اضافه شود.

نظر شما