یک روانشناس مطرح کرد:

والدین درمقابل چشم کودک‌شان به یکدیگر ابراز علاقه کنند

۱۳۹۹/۰۵/۰۱ - ۰۸:۲۱:۱۵
کد خبر: ۱۰۳۲۱۰۱
والدین درمقابل چشم کودک‌شان به یکدیگر ابراز علاقه کنند
سهیل رضایی گفت: پدر و مادرها حتما به این موضوع توجه کنند که اگر کودک‌شان در خانه ابراز علاقه و محبت نبیند، جایی بدتر و نامناسب آن را می‌بیند با این تفاوت که در آن شرایط آسیب‌هایی جبران ناپذیری به وجود می‌آید.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بعضی از والدین به دلیل ترس از بدآموزی برای فرزندانشان از ارتباط های ساده و صمیمانه حتی ابراز محبت‌های معمولی در حضور بچه ها هم پرهیز می‌کنند رفتاری که بسیاری از متخصصان آن را برای آینده فرزندان خطرناک می دانند.

سهیل رضایی، متخصص حوزه روانشناسی، با اشاره به تابوهایی که در روابط والدین ایرانی در خانه وجود دارد، گفت: طی چند دهه اخیر تابوهایی وجود داشته است به این صورت که اگر در خانه ابراز علاقه و محبت صورت می گرفت به شدت نکوهش می شد.

او افزود: این رفتار پدر و مادرها در خانه باعث ‌می‌شود کودکان وقتی یک زن و مرد را در خیابان می‌بینند که دست یکدیگر را گرفتند، به شدت تعجب می‌کنند چون به اعتقادشان آنها عمل منافی عفت عمومی انجام می‌دهند.

این روانشناس تصریح کرد: من در سخنرانی که در نیروی انتظامی داشتم این مطلب را در قالب طنز بیان کردم و گفتم یک پسری پدر و مادر خود را کشته بود وقتی از او علت این کار را جویا شدند، گفت من دیدم پدر و مادرم رابطه نامشروع دارند.

او افزود: ما در جامعه و فرهنگ خود کاری کردیم که بچه‌ها هیچ اطلاعی از روابط عاطفی و احساسی ندارند و از برخی رفتارها شوک می‌شود و دیدن بوسیدن، در آغوش گرفتن، نوازش کردن و... برای آن‌ها غیرقابل باور است هرچند متاسفانه هنوز هم پدر و مادرهایی هستند که از ابراز علاقه کنار فرزندشان اِبا دارند.

این روانشناس با اشاره به لزوم ابراز عواطف در والدین گفت: پدر و مادرها حتما به این موضوع توجه کنند که اگر کودک‌شان در خانه ابراز علاقه و محبت نبینند، جایی بدتر و نامناسب آن را می‌بینند با این تفاوت که در آن شرایط آسیب‌هایی جبران ناپذیری به وجود می‌آید به طوری که تمام روح و روان کودک را تحت‌الشعاع قرار می‌دهد.

او افزود: اگر کودک در محیطی دیگری جز خانه روابط عاطفی و احساسی مانند در آغوش گرفتن، بوسیدن و... را ببیند دچار یک تناقض شدیدی می‌شود که چرا در خانه خود چنین چیزی نمی‌بیند اما مثلا در فلان فیلم وجود دارد پس برای او هم تبدیل به تابو می‌شود و حتی اگر سوالی هم برای او ایجاد شود، درمورد آن صحبت نمی‌کند پس با سوال‌هایی فراوان بزرگ می‌شود.

رضایی عنوان کرد: در کشور ما هیچ جایی مثل آموزش و پرورش، مهدهای کودک، دانشگاه‌ها و... این مسائل آموزش داده نمی‌شود پس خانواده‌ها خودشان پیش قدم شوند و قدم به قدم با ابراز علاقه و محبت در کنار فرزندشان او را با این مسائل آشنا کنند و یک فرزند سالم از لحاظ روابط عاطفی تربیت کنند.

او در پایان گفت: باید در نظر داشت که فرزندان در تمام رفتارها و اعمال خود نیازمند الگوهای مناسب رفتاری هستند و بهترین الگوها پدر و مادر فرد به شمار می روند بنابراین صمیمیت بین پدر و مادر در درجه اول و صمیمیت بین والدین و فرزندان در جای خود، در تحکیم روابط خانوادگی سالم و در جهت نیل به خانواده متعادل بسیار پراهمیت است.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز