کلنگ زنی اولین مرکز پیش دبستانی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی

۱۳۹۹/۰۵/۰۳ - ۱۴:۵۶:۳۷
کد خبر: ۱۰۳۳۸۴۱
کلنگ زنی اولین مرکز پیش دبستانی برای دانش‌آموزان با آسیب بینایی
در مراسمی با حضور رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس مجمع خیرین کودکان با نیازهای ویژه کلنگ اولین مرکز پیش دبستانی مستقل ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی مشهد به زمین زده شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ در مراسمی با حضور سید جواد حسینی، معاون وزیر و رئیس سازمان آموزش و پرورش استثنایی و رئیس مجمع خیرین کودکان با نیازهای ویژه کلنگ اولین مرکز پیش دبستانی مستقل ویژه دانش‌آموزان با آسیب بینایی مشهد به زمین زده شد. در این مراسم اتاق چند حسی و تاریک روناک ویژه آموزش کودکان اتیسم نابینا و کم بینا و چند معلولیتی نیز افتتاح شد.

سید جواد حسینی در مراسم کلنگ زنی این مرکز ضمن تشکر از خیرین که درقلب آموزش و پرورش هستند اظهار کرد: از 1600 مدرسه استثنایی کشور 320 مدرسه را خیرین ساخته‌اند و 210 مدرسه دیگر برای رسیدن به استاندارد های آموزشی موردنیاز است که کلنگ 68 مدرسه در چند ماه اخیر به زمین زده شده است و 5 مدرسه دیگر نیز به همت یک خیر بزودی کلنگ زنی خواهد شد.

او افزود: اعتبار ساخت ساخت ۱۵ سالن ورزشی و ۳۲۵ سالن ورزشی درون مدرسه‌ای ویژه دانش‌آموزان استثنایی از سوی سازمان نوسازی مدارس تامین شده است که به زودی ساخت آنها آغاز خواهد شد.

معاون وزیر با تاکید بر حرکت پرشتاپ خیرین و نوسازی به سمت پاسخ گویی به نیازهای آموزش و پرورش استثنایی اظهار داشت: در قالب نهضت توان افزایی که با همت خیرین آغاز شده است ۴۵۰ میلیارد تومان برای تامین تجهیزات آموزشی و توانبخشی دانش‌آموزان با نیازهای ویژه مورد نیاز است که در سال جاری تامین 10 درصد این تجهیزات هدف گذاری شده است.

حسینی با بیان ویژگی‌های اولین مرکز پیش دبستانی مستقل دانش‌آموزان با آسیب بینایی اظهار کرد: 23 مدرسه مستقل ویزه نابینایان در کشور وجود دارد اما برای نوآموزان با آسیب بینایی، پیش دبستانی مستقل در کشور وجود ندارد که امید است کلنگ زنی و ساخت این مرکز الگویی برای ساخت مراکز پیش دبستانی مستقل در کشور شود.

او با بیان اینکه پیش دبستانی در دوره استثنایی اجباری است و شروع آن ممکن است از بدو تولد باشد افزود: در قالب بسته تحولی مداخلات بهنگام طلایی افزایش پوشش ۸ درصدی پیش دبستانی و۱۵ درصدی خدمات توانبخشی برای پیش دبستانی‌ها در سال جاری هدف‌گذاری شده است.

معاون وزیر در ادامه با بیان اینکه ارتباط با محیط منجر به خودشناسی، محیط شناسی و تنظیم رابطه فرد با محیط می‌شود اظهار کرد: علیرغم شوق دانش‌آموزان با نیاز های ویژه برای این ارتباط معمولا ارتباط کمتر اتفاق می‌افتد و اتاق چند حسی تاریک بر اساس نظریه امتداد، جایگزینی برای حس نداشته بینایی نوآموزان با آسیب بینایی است.

او افزود: اتاق چند حسی باعث تقویت حواس مختلف افراد، افزایش توجه و تمرکز، رشد مهارت‌های شناختی، افزایش ارتباط گفتاری و غیر گفتاری می شود وفرصت تعامل، تجربه، خود تنظیمی، خود کنترلی را برای افراد بوجود می آورد.

حسینی با بیان اینکه اتاق چند حسی افتتاح شده شامل دو قسمت است اظهار کرد: یک قسمت آن اتاق تاریک است که برای آموزش به کودکان اتیسم نابینا و کم بینا و چند معلولیتی شیوه نور پردازی استفاده می‌شود و قسمت دوم شامل پنل و وسایل حسی است که برای پرورش و تقویت همه جانبه حواس خصوصا حس عمقی در کودکان نابینا استفاده می‌شود.

مرکز پیش دبستانی مستقل دانش‌آموزان با آسیب بینایی شامل 6 کلاس و ۳ اتاق توانبخشی خواهد بود که با مشارکت خیرین و سازمان نوسازی مدارس با 250 متر مربع زیر بنا در ناحیه 4 مشهد ساخته خواهد شد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز