حیدر تورانی:

مهارت ارتباطی دانش آموزان قوی شود

۱۳۹۹/۰۵/۰۴ - ۰۸:۰۴:۳۰
کد خبر: ۱۰۳۴۰۰۷
مهارت ارتباطی دانش آموزان قوی شود
رئیس پیشین سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی عنوان کرد که دانش‌آموزان در دوران مدرسه باید مهارت ارتباطات را قوی کنند که در این راستا دروس جدیدالتالیف موثر هستند

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حیدر تورانی، سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی در برنامه پرسشگر شبکه آموزش، با بیان اینکه نگاه من به مهارت در آموزش و پرورش و به ویژه در دوره ابتدایی و متوسطه اول آن چیزی نیست که اکنون رواج داشته باشد گفت: تصور این است که فرد باید کار یدی بلد باشد درحالی که منظور از مهارت در دوره ابتدایی به معنای شایستگی و قابلیت مطرح است.

او افزود: فرد باید اراده قوی پیدا کند، مشارکت پذیر شود، ارتباط میان فردی و اجتماعی‌اش افزایش یابد و مهارت کندوکاو و پرسشگری پیدا کند. اینها بیشتر قابلیت و شایستگی هستند. قابلیت یعنی قدرت زایاندن و توانمندی یادگیری‌های جدید.

سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه دانش‌آموزان در دوران مدرسه باید مهارت ارتباطات را قوی کنند اظهار کرد: قرار است مهارت اجتماعی، تفکر و کنار آمدن با ناسازگاری‌ها و نظم را بچه‌ها یاد بگیرند. دروس جدیدالتالیف دروسی مانند تفکر، آداب زندگی، خانواده و محیط زیست دانش‌آموزان را به این سمت هدایت می‌کند که دانش‌آموزان بتوانند خودشان را از ابعاد مختلف اجتماعی، فرهنگی و ... توسعه یافته کنند.

او افزود: در مدرسه فرصت شغل یادگرفتن نیست، حجم کتاب ردسی بالاست و دانش‌آموز حتی فرصت فعالیت پرورشی پیدا نمی‌کند. رویکرد یادگرفتن شغل در حوزه مهارت آموزی درست نیست و یادگیری شغل باید در دوره آموزش عالی انجام شود. مسئله چندان فوری و فوتی نیست که نتیجه آن را سریع ببینیم، بلکه در فرایند برنامه درسی ما لحاظ شده است. این رویکرد اکنون در آموزش و پرورش وجود دارد اما آموزش و پرورش فرایند مدار است و نتیجه محور نیست.

تورانی افزود: مطمئن باشید در سال‌های آتی تا 1410 بچه‌ها به این وضعیت خواهند رسید و آموزش و پرورش ما به این سمت حرکت می‌کند چراکه در شرایط پذیرش تغییر هست. اما اینکه یک شبه و یک ساله این محصول را بخواهیم برداشت کنیم نگاه و رویکرد درستی نیست.

سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه یادگرفته‌ایم مرتب از نداشته‌ها بگوییم و کمتر از داشته‌ها صحبت می‌کنیم اظهار کرد: اتفاقا آموزش و پرورش به این سمت و سو حرکت می‌کند. بخشی از مشکلات به نوع نگاه بیرونی به آموزش و پرورش برمی‌گردد وهمه چیز به معلم و دانش‌آموز و مدرسه برنمی‌‌گردد.

او ادامه داد: انتظارات بالاست و اختیارات آموزش و پرورش و منابع اندک است‌. این منابع فقط فیزیکی و مالی نیست بلکه انگیزش معلمان و ... هم هست. وقتی اینها با همدیگر متناسب نباشند این نگرانی‌ها را ایجاد می‌کند. قصد دفاع بی جهت از آموزش و پرورش ندارم اما معتقدم به قدر توان و امکانات در حال تلاش است. مگر سازمان‌های دیگر همه خوب عمل می‌کنند؟

سرپرست اسبق سازمان پژوهش و برنامه ریزی آموزشی با بیان اینکه اختیارات آموزش و پرورش معین است و نمی‌‌توان همه چیز را از آموزش و پرورش انتظار داشت گفت: درعین حال که باید قداست آموزش و پرورش حفظ شود از یک طرف نقد هم شود.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز