کرونا چگونه سلول ها را استتار می کند؟

۱۳۹۹/۰۵/۰۵ - ۲۰:۵۱:۲۲
کد خبر: ۱۰۳۴۹۸۳
کرونا چگونه سلول ها را استتار می کند؟
دکتر گوپتا گفت: رمزگشایی ساختار سه بعدی nsp۱۶ راهی برای طراحی منطقی داروهای ضد ویروسی در مقابله با کووید-۱۹ و سایر عفونت های خانواده کروناویروس در حال ظهور است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ما با در اختیار داشتن رمز ورود در یک ساختمان می توانیم بدون اینکه زنگ خطر به صدا دربیاید، وارد آن ساختمان شویم. اکنون به نظر می رسد که ویروس "SARS-CoV-۲" نیز همین طور وارد سلول‌ها می شود. 

محققان مرکز علوم بهداشتی دانشگاه تگزاس در سن آنتونیو چگونگی دستیابی کروناویروس به این مهم را گزارش داده اند.

دکتر "یوگش گوپتا" نویسنده اصلی این مطالعه از گفت: ما ساختار آنزیمی به نام "nsp۱۶" را که ویروس آن را تولید کرده و سپس آن را برای اصلاح درپوش RNA پیام رسان خود استفاده کرده است، بررسی کردیم. 

دکتر گوپتا افزود : این یک استتار است. به دلیل تغییراتی که سلول را فریب می دهد، پیام RNA پیام رسان ویروسی اکنون به عنوان بخشی از کد شخصی سلول در نظر گرفته می شود و سلول، آن را مهاجم تشخیص نمی دهد.

دکتر گوپتا گفت: رمزگشایی ساختار سه بعدی nsp۱۶ راهی برای طراحی منطقی داروهای ضد ویروسی در مقابله با کووید-۱۹ و سایر عفونت های خانواده کروناویروس در حال ظهور است. این داروها که مولکول های کوچک جدید هستند، nsp۱۶ را از ایجاد تغییرات منع می کنند و سیستم ایمنی بدن می تواند ویروس مهاجم را بشناسد و آن را یک مهاجم خارجی معرفی کند.

دکتر "رابرت هروما" استاد و رئیس دانشکده پزشکی لانگ گفت: محققان ساختار سه بعدی این آنزیم کلیدی کروناویروس جدید را که برای تکثیر آن مورد نیاز است، کشف کرده اند و یک منفذ در آن پیدا کرده اند که می تواند برای مهار این آنزیم هدف قرار گیرد. این یک پیشرفت اساسی در درک ما از این ویروس است. 

در واقع به زبان ساده می توان گفت که RNA پیام رسان را می توان به عنوان یک منبع تحویل کد ژنتیکی به سایت های تولید پروتئین معرفی کرد.

این مطالعه در مجله Nature Communications منتشر شده است.

 

نظر شما