معاون حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل شهرداری تهران (۱):

صدور پروانه برای حاملین بار/ حمل بار از سوی موتور در حد کامیونت!/ ساماندهی نحوه تردد حاملین بار؛ به زودی

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۰۹:۴۵:۱۴
کد خبر: ۱۰۳۶۷۲۴
صدور پروانه برای حاملین بار/ حمل بار از سوی موتور در حد کامیونت!/ ساماندهی نحوه تردد حاملین بار؛ به زودی
اسماعیل‌بیگی به تشریح وضعیت تردد حاملین بار در پایتخت پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بارها و بارها مشاهده کرده‌ایم چندین خودروی باربری با حضور در خیابان‌های پر پیچ و خم پایتخت مقابل فروشگاه‌ها و سایر مراکز برای دقایق زیادی توقف و ترافیک ایجاد کرده‌اند و باعث اختلال در امور روزمره همگان شده‌اند. اختلالی که سال‌هاست گریبان خیابان‌ها و شهروندان را گرفته و ضرورت سامان‌دهی این حوزه و به طور کلی حمل بار در تهران را یادآور می‌شود. معضلی که با تدابیر ساده قابل حل است و در بسیاری موارد از جمله سوخت، صرفه‌جویی‌های قابل توجهی رقم خواهد خورد امری که در ابتدا نیازمند یک تشکیلات سازمان یافته در حوزه شهری و حمل و نقل است.

حمل بار یکی از اصلی‌ترین نیازهای شهری است

مهدی اسماعیل‌بیگی، معاون حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران، در این خصوص گفت: یکی از موارد مهم در شهرها مقوله حمل بار است. از وقتی که یک جامعه بشری تشکیل شده مسئله بار هم  تعریف شده است. بالاخره مایحتاجی برای زندگی وجود دارد که باید حمل شود.

او افزود: در بسیاری از شهرها خیلی از شهرداری‌ها به این امر وارد نشده و حتی توجهی نکرده‌اند. این عدم توجه شرایطی را فراهم کرده که ما نتوانیم مدیریت جامعی را بر حمل بار در شهرها داشته باشیم.

اسماعیل‌بیگی خاطرنشان کرد: حمل بار فقط این موضوع نیست که بخواهیم اسباب خانه‌مان را جابجا کنیم بلکه خیلی گسترده‌تر است.

ساماندهی کسب و کار در دستور کار است

او افزود: مسئله جمع آوری پسماند و انتقال آن نیز در همین حوزه است. ما باید به این قضیه به صورت جامع نگاه کنیم. در مسئله بار باید سه سطح را بررسی کنیم؛ یک سطح بحث حاملین بار است. به عنوان مثال چرخ‌های دستی مجوز داشته باشد و تعیین تکلیف شود، زمان رفت و آمدشان نیز مشخص باشد.

معاون حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران ادامه داد: موتور، وانت، کامیون، کامیونت و امثال اینها باید پروانه داشته باشند و معلوم شود کجا می‌روند و چه می‌کنند.

حمل بار ساماندهی شود

اسماعیل‌بیگی تصریح کرد: مسئله دیگر ساماندهی حمل بار است. باید حمل بار به صورت فردی صورت نگیرد و شرکت‌های حمل بار آن را مدیریت و این امر را تجمیع و بهینه کنند. مسئله دیگر نیز تولید و جذب بار است که به عبارت دقیق‌تر ساماندهی کسب و کار است.

او با اشاره به نقش مهم شهرداری در این حوزه گفت: شهرداری‌ها به عنوان مجموعه‌ای که شهر را مدیریت می‌کنند باید تعیین کنند کجای شهر  این کسب و کار شکل گیرد که مرکز تولید و جذب بار باشد.

معاون حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: تا به حال وقتی به مقوله بار می‌پرداختیم فقط لایه پائینی مورد توجه قرار می‌گرفت. برای همین است که بسیاری اوقات بین شهرداری و متولیان سنتی که در این زمینه بودند اختلاف به وجود آمده است.

او تصریح کرد: این گام‌ها برای ساماندهی حمل بار به عنوان یکی از ضروریات جامعه امروز است که در گذشته در شهر هیچ متولی نداشته و صرفا یک اتحادیه بوده و هنوز هم هست که به یک وانت پروانه صنفی می‌دهد اما فقط جنبه صنفی داشته است. مفهوم این قضیه ساماندهی کسب و کار نیست.

اتحادیه به تنهایی نمی‌تواند مقوله حمل بار را مدیریت کند

این مقام مسئول در سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران شهرداری تهران افزود: اتحادیه‌های مربوط به باربری به تنهایی نمی‌تواند مقوله حمل بار را مدیریت کند و شهرداری باید شهر و جامعه را مدیریت کند.

اسماعیل‌بیگی در رابطه با برخی اقدامات انجام شده، گفت: چند فعالیت مهم در این رابطه انجام شده است. مسئله ساماندهی پخش مواد غذایی، مسئله بتن و خاک و نخاله و اضافه بار که آسیب‌های جدی به زیرساخت‌های شهری می‌زند از جمله کارهای مهم است.

این مدیر شهری با اشاره به اینکه مسئله بازار به عنوان یکی از مراکز مهم در جذب و تولید بار در شهر و باراندازها و گاراژها باید هر چه زودتر به آنها رسیدگی شود، اظهار کرد: این امر باید در اولویت قرار گیرد. مطالعه در این حوزه خروجی‌هایی دارد که خروجی‌ها را  به سمت عملیاتی شدن سوق می‌دهیم.

او افزود: مسئله بعدی که مورد اهمیت است ساماندهی ناوگان حاملین بار بوده که از چرخ دستی گرفته تا موتورسیکلت، وانت، کامیون و تریلرها را شامل می‌شود.

صدور پروانه برای حاملین بار

معاون حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران خاطرنشان کرد: گام اولیه بحث پروانه برای آنها است که در این راستا باید شناسایی شوند و پروانه بگیرند.

او ادامه داد: مسئله بعدی ساماندهی شرکت‌های حمل ونقل بار است که طبق قانون باید بار را در قالب شرکت‌های سامانه ای و ذیل بخش خصوصی وارد این بحث شوند.

اسماعیل‌بیگی گفت: یک نکته گرفتن مجوز بوده و دیگری بحث ایجاد قابلیت در بخش خصوصی و مسئله ایجاد جذابیت است. به این معنی که این بخش ارزش اقتصادی داشته باشد و  مثل یک صنعت به آن نگاه شود همانطور که در سایر کشورها به آن نگاه می‌کنند و وقتی این اتفاق رقم خورد بخش خصوصی به سمت آن سوق پیدا می‌کند و برای آن برنامه‌ریزی می‌کند تا از تکنولوژی های جدید استفاده شود.

مجوز باربری را شهرداری صادر می‌کند

این مقام مسئول در خصوص مرجع صادرکننده مجوزهای باربری گفت: در شرکت‌های حمل و نقل به استناد ماده 32 قانون تخلفات و ماده 31، فرایندهایی تعیین می‌کنند باید مجوز حداقل پروانه بهره‌برداری از شرکت‌های حمل و نقل بار درون شهری را از شهرداری بگیرند.

او تصریح کرد: در این زمینه بیشتر نگاه ما تشویقی بوده و به تازگی نگاه سلبی در دستور کار قرار گرفته است. فرایندها را آسان کردیم و می‌توان به راحتی پروانه گرفت. در همین رابطه ارزان سازی در دستور کار دارد و هرکسی که پروانه بگیرد نیاز نیست هزینه‌ای پرداخت کند و فقط هزینه‌های جاری و خدمات معمولی است که باید پرداخت شود.

تردد افراد بدون پروانه ممنوع!

معاون حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران تاکید کرد: گام‌های بعدی این است که اگر کسی پروانه نداشته باشد نباید تردد کند و جریمه این قبیل خودروها در دستور کار است. باید مشخص باشد کجا می‌روند و کجا کار باربری انجام می‌دهند. اگر به عنوان وسیله نقلیه از آن می‌خواهید استفاده کنید نباید به عنوان وسیله شخصی مورد استفاده قرار بگیرد.

معضل بزرگ ما موتورها هستند

اسماعیل‌بیگی افزود: مشکل اصلی که ما در شهر با آن مواجه هستیم کسانی هستند که مجوز ندارند ولی حمل بار انجام می‌دهند مثل موتورهایی که بارهایی در حد کامیونت حمل می‌کنند.

او ادامه داد: در این حوزه فقط مسئله ما موتور نیست بلکه چرخ دستی کامیون و وانت‌ها هم مشکل دارند. نگاه اولیه این نیست که مستقیم یک برخورد قهری صورت گیرد بلکه به دنبال این هستیم که مسئله حمل و نقل بار را سامان دهیم. به عبارتی شرکت ها شروع کنند و مسئله بار را مدیریت کنند وقتی این  قضیه اقتصادی شود هم برای درخواست کننده و هم برای ارائه کننده خدمت ، خواه یا ناخواه مفید می شود و این پروژه به سمتی می رود که کسانی که متفرقه در حال فعالیت هستند به واسطه اقتصادی نبودن کار، در این حوزه همراه می شوند و آنقدر تعداد کم خواهد شد که حالا اگر کسی برای اخذ مجوز نیامد شما می توانید با او برخورد برخورد قهری داشته باشید.

اسماعیل‌بیگی در رابطه با معضل موتورها در شهر تهران گفت: در خصوص موتورسیکلت، استانداردهایی را تعریف می کنیم که کسی که با موتور حمل بار می کند باید چه استانداردهایی داشته باشد.

او با اشاره به برقی شدن موتورسیکلت‌های پایتخت اظهار کرد: مسئله برقی شدن موتور را پیگیری کردیم  باید باری که انتقال داده می شود در ابعاد و وزن مشخص باشد و بیشتر از آن مجاز نباشد.

به گفته این مدیر شهری حمل بار با موتور نیز باید قوانین و مقررات خاص خودش را داشته باشد.

کامیون‌ها از ساعت 6 صبح تا 11 شب نمی‌توانند وارد پایتخت شوند

این مقام مسئول شهری در خصوص محدودیت تردد کامیون ها در سطح شهر اظهار کرد: ما مصوبه ای داریم که کامیون ها از ساعت 6 صبح تا 11 شب نمی توانند وارد شهر تهران شوند. هر چند که متاسفانه تخلف هایی در این زمینه صورت می‌گیرد اما امروزه متوجه شده‌ایم که مشکل از کدام ناحیه است و باید کنترل مکانیزه صورت گیرد خصوصا از طریق دوربین‌ها و برنامه ما در زمان حاضر این است که با همکاری پلیس این کار را انجام دهیم.

او ادامه داد: اما در خصوص خودروهای پخش موضوعی است که کاملا مرتبط با زندگی مردم است و بنابراین شما نمی‌توانید یک مداخله بی حساب و کتاب داشته باشید اگر این کار را انجام دهیم می‌تواند به زندگی مردم آسیب بزند.

اسماعیل‌بیگی تصریح کرد: مطالعه تقریبا جامعی را انجام می‌دهیم تا با همکاری انجمن پخش محصولات کشور این ماجرا حل شود که آنها یک مجموعه خیلی دقیق و منسجم و مرتب هستند که حتی صدور پروانه حمل و نقل بارهایشان در حوزه درون شهری از کانال خودشان صورت می گیرد و به خودروها پروانه داده می‌شود و این امکانات کاملا سیستمی با همکاری آنها جلو می‌رود و با آنها جلسات مستمر و کارشناسی برگزار خواهیم کرد.

معاون حمل و نقل بار و کالا سازمان حمل و نقل و ترافیک شهرداری تهران افزود: به دنبال این هستیم که مدل توزیع بار در حوزه مواد غذایی چطور باید باشد و نمی توانیم آن را حذف کنیم. بعضی ها می گویند که در شیفت شب انجام شود که خیلی کار آسانی نیست. مفهومش این است که شما باید به همه فروشگاه های شهر بگویید که شما ملزم هستید از ساعت 11 تا 2 شب باز باشند که این بار ها تحویل داده شوند. که خیلی منطقی نیست و نمی تواند عملیاتی شود.

ادامه دارد...// 2

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز