معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور:

احداث ۶۶ هزار و ۵۵۰ کلاس در دولت تدبیر/ برچیدن ۲۴ هزار بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز

۱۳۹۹/۰۵/۱۳ - ۰۹:۱۷:۴۹
کد خبر: ۱۰۳۸۲۷۹
احداث ۶۶ هزار و ۵۵۰ کلاس در دولت تدبیر/ برچیدن ۲۴ هزار بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز
مهرالله رخشانی‌مهر به تشریح اقدامات در زمینه نوسازی و ایمن‌سازی مدارس در دولت یازدهم و دوازدهم پرداخت.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مهرالله رخشانی‌مهر، معاون وزیر و رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور درباره روند نوسازی مدارس در کشور گفت: از ابتدای دولت یازدهم تا پایان سال 1398، 66 هزار و 550کلاس درس با زیربنای معادل 9،152،951 هزار مترمربع احداث شده است. به عبارت دیگر در هر ماه به طور متوسط حدود 790 کلاس درس در کشور افتتاح شده است.

او افزود: آموزش و پرورش به عنوان گسترده‌ترین دستگاه اجرایی کشور، خدمات آموزشی و پرورشی را در دور افتاده‌ترین مناطق کشور  ارائه می‌دهد و در راستای تحقق عدالت آموزشی، دسترسی همه دانش آموزان به تعلیم و تربیت عادلانه در اقصی نقاط کشور را فراهم می‌آورد.

 تحقق اهداف اصلی سند تحول بنیادین

 رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور، تاکید کرد: این امر از جمله اهداف اصلی سند تحول بنیادین نیز محسوب می‌شود که به برخورداری یکسان تمامی دانش‌آموزان و بازماندگان از تحصیل از فرصت‌های تعلیم و تربیت با کیفیت مناسب در مناطق مختلف کشور از جمله مناطق روستایی و عشایری می‌پردازد. 

به گفته او یکی از مهمترین مصادیق این امر، ساخت مدارس روستایی در نقاط مختلف کشور به خصوص مناطق محروم و دور افتاده است تا کودکان سرزمین از تحصیل محروم نمانند.

هدف سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس چیست؟

 رخشانی‌مهر اظهار کرد: به دلیل اهمیت تعلیم و تربیت و سوادآموزی در هر جامعه، فراهم کردن امکانات آموزشی ضرورت  دارد که جامعه عشایر و مناطق کمتر توسعه یافته نیز از این قاعده مستثنی نیستند و توجه ویژه به این نواحی محروم، از جمله اهداف مهم سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در سطح کشور است.

ایمن سازی در مدارس کشور

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور  با بیان اینکه متخصصان علوم زلزله شناسی معتقدند، احتمال وقوع حداقل یک زلزله با بزرگای بیش از 6 ریشتر در یک دوره 10 ساله در کشور، نزدیک به 99درصد وجود دارد، گفت:  با چنین وضعیت زمین شناختی و با عنایت به تأکیدات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص وضعیت لرزه‌خیزی کشور و لزوم مقاوم سازی، برنامه ایمن‌سازی لرزه‌ای ساختمان‌های مهم، تأسیسات زیربنایی و شریان‌های حیاتی از سال ۱۳۸۱ در قالب طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه‌ای در دست اقدام قرار گرفته است. 

او ادامه داد: بر این مبنا لزوم تحقق برنامه در خصوص مجموعه ساختمان‌های متعلق به وزارت آموزش و پرورش با کاربری ستادی- اداری و آموزشی اجتناب ناپذیر است.

 اجرای برنامه کاهش خطر در فضاهای آموزشی

رخشانی‌مهر گفت: در نخستین گام، قانون برنامه چهارم توسعه اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی جمهوری اسلامی ایران به منظور تخریب و بازسازی مدارس خطرآفرین و مقاوم‌سازی مدارس بدون استحکام، سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور را ملزم به اجرایی کردن برنامه کاهش خطر در فضاهای آموزشی کرد، این برنامه در برنامه‌های پنجم و ششم توسعه نیز تمدید شد و اکنون با گذشت بیش از یک دهه از آغاز برنامه دستاوردهای چشمگیر کسب شده، تحسین نهادها و سازمان ها بین المللی را برانگیخته و این سازمان را به یکی از سازمان‌های پیشرو در زمینه مقاوم‌سازی ساختمان‌ها در میان دستگاه‌های اجرایی کشور بدل کرده  است.

معرفی وضعیت مدارس

معاون وزیر  گفت: در سال 1385 مبلغ 4 میلیارد دلار برای تخریب و بازسازی مدارس غیراستاندارد و مقاوم سازی مدارس نامستحکم به تصویب رسید. 

رخشانی‌مهر افزود: از میان مدارس موجود در کشور در ابتدای طرح 35 درصد نیازمند مقاوم‌سازی بودند، 33 درصد نیازمند تخریب و در حدود 27 درصد در حداقل شرایط استحکام قرار داشتند. هرچند امروز با تلاش‌های صورت گرفته این عدد معکوس شده و اکنون ۷۰ درصد مدارس ایمن و ۴۰ مداری ناایمن هستند.

 مشارکت خیرین در نوسازی مدارس

او با بیان اینکه از ابتدای انقلاب تاکنون بیش از 90 هزار میلیارد ریال تعهدات خیرین بوده که توانسته‌اند‌ در احداث بیش از 113 هزار کلاس درس مشارکت کنند، گفت: این میزان از مشارکت خیرین نسبت به بودجه سالیانه سازمان نوسازی برابر با 42 درصد  و بیانگر تأثیر به سزای این حرکت مردمی در امر ساخت و ساز مدارس در کشور است و همواره حضور فعال جامعه خیرین به عنوان پایگاهی محکم برای سازمان محسوب شده است.

احداث مدارس در شهرک های مسکن مهر 

معاون وزیر تاکید کرد: بسیاری از شهرک‌های مسکن مهر خارج از شهر و در فضای دور از امکانات شهری واقع شده‌اند. به همین دلیل دولت باید هر چه سریع‌تر نسبت به ساخت فضاهایی آموزشی و تربیتی برای کودکان، نوجوانان و جوانان این شهرک‌ها اقدام کنند تا در آینده شاهد رشد معضلات اخلاقی و تربیتی در میان ساکنان این مناطق نباشیم.

 او تصریح کرد: تاکنون حدود 4000 کلاس درس تحویل شده، 1800کلاس درس در دست اجراست و همچنین 19 هزار  کلاس درس دیگر موردنیاز است.

برچیدن 24 هزار بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز

رخشانی‌مهر با بیان اینکه در ابتدای سال 1396 در حدود 136 هزار کلاس درس با بخاری‌های نفتی و گازی در کشور وجود داشت، افزود:  حذف آن‌ها از سال 1397 با برنامه‌ریزی جامع صورت گرفته در دستور کار وزارت آموزش و پرورش است. این در حالی است که تعدادی از مدارس از نعمت گاز بهره‌مند بودند و با این وجود از بخاری‌های نفتی استفاده می‌کردند، بخاری‌هایی که با توجه به نیاز به ذخیره نفت، ضریب خطرپذیری بالایی برای دانش‌آموزان داشته و همیشه یکی از علل اصلی آتش‌سوزی مدارس است. 

استاندارد سازی 30 هزار کلاس درس

او گفت: در گام نخست برچیدن 24 هزار بخاری‌های نفتی دارای علمک گاز در دستور کار قرار گرفت و همزمان با این اقدام در مناطقی که برچیدن بخاری‌های نفتی علمک‌دار در حال انجام بود، استانداردسازی انواع بخاری‌های نفتی و گازی دیگر نیز در دستور کار قرار گرفت که در مجموع طی سال 1398 تعداد 30 هزار کلاس درس از نظر سیستم گرمایش استاندارد شد.

انتهای پیام: 2/5
نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز