بررسی چند و چون قانون حمایت از کارآفرینان؛

اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس درباره دریافت مالیات از کارآفرینان اجتماعی/ بالاخره مالیات می‌گیرند یا نه؟

۱۳۹۹/۰۵/۱۴ - ۱۰:۳۶:۱۰
کد خبر: ۱۰۳۸۹۸۹
اظهارات ضد و نقیض نمایندگان مجلس درباره دریافت مالیات از کارآفرینان اجتماعی/ بالاخره مالیات می‌گیرند یا نه؟
کارآفرینان اجتماعی این روزها گلایه های بسیاری از عدم حمایت و نبود قانون در این زمینه دارند امری که برخی نمایندگان مخالف، برخی بی اطلاع و برخی دیگر مدافع آن هستند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رویکردی که بیشتر کشورهای جهان در سه دهه گذشته برای غلبه بر مشکلات مختلف اقتصادی و اجتماعی در پیش گرفته‌اند، توسعه فرهنگ کارآفرینی و انجام حمایت‌های لازم از کارآفرینان است در واقع کارآفرینی و ایجاد مشاغل می‌تواند موتورهای اقتصادی را برای توسعه به حرکت درآورد. با توجه به این جایگاه کارآفرینی، ایران به دلیل وضعیت خاص اقتصادی و تحریم‌های یک جانبه نیاز مبرمی به توسعه و رواج آن دارد اما کارآفرینان و صاحبان بنگاه‌های اقتصادی کشور هر یک کم و بیش با مسائل و مشکلاتی مواجه هستند که باعث می‌شود آنها در تنگنا مالی قرار بگیرند و نتوانند آنگونه که باید از عهده کار برآیند در کنار همه اینها قانون هم از آنها حمایت لازم و کافی به عمل نمی‌آورد.

نرخ بالای بیکاری به ویژه در میان فارغ‌التحصیلان جوان دانشگاهی از طرفی و نرخ پائین بهره‌وری نیروی کار از طرفی دیگر جوانان را مورد آسیب قرار داده است، کارآفرینی می‌تواند به عنوان یک راهکار نقش مهمی در این برهه ایفا کند زیرا کشور از نظر نیروی انسانی، مواد اولیه و وجود بازارهای بزرگ و دسترسی به زیرساخت‌های ارزان قیمت انرژی، امکان تبدیل شدن به قدرت منطقه‌ را دارد و با لزوم توجه به کارآفرینی می‌تواند به این مهم دست پیدا کند.

مالیات چند برابری از کارآفرین اجتماعی

روز گذشته یکی از کارآفرینان اجتماعی که زندانیان دارای سوءپیشنیه را استخدام می‌کرد از اخذ مالیات‌های چندین برابر گلایه کرد.

علیرضا نبی در گفتگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا ضمن اشاره به پرداخت مالیات افزون گفت: تاکنون هر سنگی جلوی پای من انداختند، مردم جمع کردند و همیشه حمایت آنها پشت من بوده اما یکی از موانع محکمی که جلوی کار ما قرار دارد همین پرداخت مالیات سنگین است.

او افزود: با وجود اشتغالزایی برای 1057 نفر در سه شرکت و 180 خانه که در همان منطقه قلعه ساختمان وجود دارد، کلی هزینه از روی دوش مسئولان برداشتیم اما متاسفانه برای ما مالیات‌های سنگین می‌برند. دلیل آن هم به گفته خودشان در چشم بودن و گزارش‌های تلویزیونی از کارخانه ماست به همین دلیل من 10 برابر بیشتر از همسابه بغلی خود مالیات می‌دهم که هنوز دلیل آن را نمی‌دانم درصورتی که با نصف این پول می‌توانم یک ماشین بخرم و سه نفر روی آن کار کنند.

موافق تصویب قانون برای کارآفرینان اجتماعی نیستم/ کارآفرینان هم باید مالیات پرداخت کنند/ لزوم اصلاح قانون حمایت از کارآفرینان

unnamed (1)

علی بابایی کارنامی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در این رابطه و با اشاره به عدم وجود قانون حمایت از کارآفرینان اجتماعی گفت: تاکنون قانونی درخصوص حمایت از کارآفرینان اجتماعی در مجلس شورای اسلامی تصویب نشده و این افراد مورد توجه قرار نگرفتند.

او افزود: به عقیده بنده هیچ تفاوتی بین کارآفرین اجتماعی با فرهنگی و... وجود ندارد و همه آنها یکسان هستند بنابراین موافق تصویب یک قانون خاص برای کارآفرینان اجتماعی نیستم.

بابایی کارنامی با اشاره به ترویج فرهنگ کارآفرینی گفت: به اعتقاد بنده فرهنگسازی کارآفرینی در جامعه، بُعد اجتماعی دارد پس نیازی به تفکیک کارآفرینان نیست و این کار توفیقی ندارد.

سخنگوی کمیسیون اجتماعی مجلس شورای اسلامی در خصوص قانون حمایت از کارآفرینان گفت: ما برای حمایت از کارآفرینان قانون داریم و خودمان هم قائل به حمایت از این افراد هستیم اما این قانون نیاز به اصلاح دارد یعنی قوانین موجود در آن باید به روز شود.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص دریافت مالیات از کارآفرینان گفت: تا زمانی که بنابر تشخیص مراجع ذی ربط، یک کارآفرین در ابتدای کارش قرار دارد باید معاف از مالیات شود اما پس از رونق کسب و کارش باید مانند باقی افراد مالیات پرداخت کند و معافیت معنایی ندارد.

نمی‌دانم برای حمایت از کارآفرینان قانون داریم یا خیر؟!

timthumb

علی زنجانی حسنلوئی، نماینده مجلس شورای اسلامی، در پاسخ به این سوال که آیا قانونی برای حمایت از کسب و کار کارآفرینان وجود دارد یا خیر؟ گفت: اطلاعی در این خصوص ندارم و در زمانی دیگر پس از مطالعه می‌توانم پاسخ دهم.

کارآفرینان باید از مالیات معاف شون/ تصویب قانون حمایت از کارآفرینان اجتماعی در دستور کار مجلس

202006104368833897

علی اصغر عنابستانی، نماینده مجلس شورای اسلامی، با اشاره به قانون حمایت از کارآفرینان گفت: قانونی تحت عنوان حمایت از کارآفرینان وجود ندارد اما دو قانون تسهیل فضای کسب و کار و قانون رفع موانع تولید با هدف حمایت از کارآفرینان تدوین شده و از شخص کارآفرین حمایت می‌کند اما مهم این است که اجرا نمی‌شود و بخش‌هایی که مربوط به حمایت از کارآفرینی است مورد توجه قرار نمی‌گیرد.

او افزود: مشکل ما این است که قوانین وقتی به اجرا می‌رسند یا به سلیقه مجری تفسیر یا اینکه به فضای عدم اجرا کشیده می‌شوند مثلا وقتی در مورد میزان اجرا شدن همین قانون تسهیل کسب و کار که در سال 1390 تصویب شد از وزیر اقتصاد سوال پرسیدم، گزارشی که ایشان ارائه دادند نشان داد بیش از 20 درصد از این قانون اجرا نمی‌شود پس شواهد نشان می‌دهد قانون هم وجود داشته باشد، مهم اجرا شدن آن است.

این نماینده مجلس شورای اسلامی در مورد کارآفرینان اجتماعی گفت: در حوزه کارآفرینی، شاخه جدیدی به نام کارآفرینی اجتماعی به وجود آمده که در آن کارآفرینی مبتنی بر سود به کارآفرینی مسائل اجتماعی تغییر کرده است.

او افزود: هفته گذشته جلسه‌ای با کارآفرینان اجتماعی داشتیم که آنها طرح موضوع کردند و ما هم در کمیسیون اجتماعی به شدت از آنها استقبال کردیم و تصمیم داریم به سمت کارآفرینی اجتماعی پیش برویم و از کارآفرینانی حمایت کنیم که مسائل اجتماعی را به صورت خاص در اولویت کار خود قرار می‌دهند و سود حاصل از سرمایه گذاری را بلافاصله صرف کارآفرینی‌های جدیدی و حل مسائل اجتماعی می‌‌کنند.

عنابستانی تصریح کرد: خوشبختانه تعداد این کارآفرینان در کشور زیاد است و انگیزه قوی برای انجام این کار دارند اما متاسفانه حمایتی از آنها نمی‌شود و حتی قانون مدونی برای حمایت از این کارآفرینان اجتماعی وجود ندارد به همین دلیل در طی این مسیر دچار مشکل می‌شوند.

نماینده مردم سبزوار از طرح قانون حمایت از کارآفرینان اجتماعی خبر داد و گفت: بسیاری از کشورهای جهان تحت عنوان کارآفرینی اجتماعی بسیاری از مشکلات جامعه خود را حل کردند برای مثال کشور بنگلادش تحت عنوان کارآفرینی اجتماعی توانسته به جایگاه کنونی برسد اما چون در کشور ما امری تازه است هنوز قانونی برای آن وجود ندارد به همین دلیل در دستور کار خود داریم که قانون حمایت از کارآفرینان اجتماعی را تصویب کنیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی درخصوص معافیت مالیاتی برای کارآفرینان گفت: من معتقدم جهت گیری مالیاتی در کشور را از ریشه باید تغییر دهیم. امروز حدود 60 درصد از مالیات‌ها از طریق اخذ مالیات بردرآمد مستقیم چه از بخش کشاورزی و چه بخش صنعتی تامین می‌شود اما متاسفانه سرمایه‌های راکد مشمول نگاه ما نیستند.

عنابستانی اظهار کرد: به نظر من باید از پایه‌های جدید مالیاتی استفاده کنیم یعنی به جای اینکه از درآمدهای در چرخه و مولد مالیات بگیریم، از درآمدهای راکد مثل زمین، ارز و... مالیات دریافت کنیم که اگر این اتفاق رخ دهد جلوی تورم هم گرفته می‌شود.

این نماینده مجلس شوراس اسلامی افزود: شخص کارآفرین اجتماعی که  سود حاصل از کارآفرینی را دوباره صرف کارآفرینی اجتماعی می‌کند مثلا کارخانه مادری را تاسیس کرده و سود آن را صرف تکمیل صنایع بالادستی و پایین دستی می‌کند باید مورد معافیت یا بخشودگی مالیاتی قرار بگیرد تا انگیزه پیدا کند و سرمایه خود را در تولید خرج کند.

جلوی کارآفرینان را نگیریم

کارآفرینی از محورهای اصلی رشد و توسعه است و از نظر برنامه‌ریزی توسعه اقتصادی و توسعه پایدار دارای اهمیت است به این دلیل که موجب اشتغال می شود، موجب پر شدن خلاها و شکاف‌های بازار کار خواهد شد چرا که با توجه به دگرگونی شرایط بازار کار و فراهم شدن فرصت‌های تازه، تصمیم‌های تازه‌ای گرفته می‌شود و باعث افزایش سود و سرمایه‌گذاران خواهد شد و اتفاقات تازه ای را رقم خواهد زد. کارآفرینی آنچنان که انتظار می‌رود در ایران رشد و گسترش پیدا نکرده و کارآفرینانی که دغدغه اشتغال جوانان این کشور را دارند به دلیل سنگ اندازی‌ها و مشکلات بسیار نمی‌تواند کار خود را توسعه دهند یا حتی در انجام همان کار هم به مشکل بر می‌خورند. از این رو به نظر می‌رسد با تصویب قانون جامع و آگاهی از روند فعالیت کارآفرینان اجتماعی سبب توسعه بیشتر و مانع افزایش آسیب ها در کشور خواهد شد.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز