کاهش تعداد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی/عودت شهریه فعالیتی که انجام نشده

۱۳۹۹/۰۵/۱۵ - ۰۷:۳۸:۱۲
کد خبر: ۱۰۳۹۷۸۶
کاهش تعداد دانش آموزان در مدارس غیر دولتی/عودت شهریه فعالیتی که انجام نشده
معاون وزیر و رئیس مراکز و مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی به تشریح فعالیت مدارس غیر دولتی پرداخت.

 به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مجتبی زینی‌وند، معاون وزیر و رئیس مراکز و مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی در برنامه مدرسه ایران شبکه چهار سیما درباره وضعیت تدریس معلمان مدارس غیردولتی در دوران کرونا، چگونگی تحقق عدالت آموزشی و دیگر موضوعات به گفت‌وگو پرداخت.

 زینی‌وند سه شنبه شب در برنامه تلویزیونی مدرسه ایران که از شبکه چهار سیما پخش شد درباره وضعیت تدریس معلمان مدارس غیردولتی در دوران کرونا، چگونگی تحقق عدالت آموزشی با وجود این مدارس و فرصت‌ها و آسیب‌های ناشی از گسترش مدارس غیرانتفاعی، به گفت‌وگو پرداخت.

او گفت: در الگوی شهریه ۱۳ آیتم در تعیین میزان شهریه دانش‌آموزان داریم که مبتنی بر ماده ۱۵ قانون تأسیس مدارس غیردولتی مشخص شده است و متناسب با این آیتم‌ها سهم هر کدام از آنان در تعیین میزان شهریه مشخص است اما امسال تا زمانی که وضعیت حضور دانش‌آموزان مشخص نشده اعلام کردیم دریافت هزینه فعالیت‌های فوق برنامه غیر آموزشی از طرف مدارس از اولیا ممنوع است؛ یعنی اخذ شهریه برای فعالیت‌های فوق برنامه غیر آموزشی بعد از تعیین تکلیف حضور دانش‌آموزان در مدرسه و با تایید شورای مدرسه و انجمن اولیا و مربیان امکان پذیر است.

عودت شهریه فعالیتی که انجام نشده

زینی‌وند افزود: سال گذشته نیز که مدارس غیردولتی این هزینه‌ها را دریافت کرده بودند به آنان اعلام کردیم مدارسی که هزینه فعالیت فوق برنامه غیر آموزشی را دریافت کردند و برخی آن فعالیت‌ها انجام نشده باید محاسبه شده و شهریه به اولیا برگردانده شود.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: یکی دیگر از این مصادیق استفاده از ظرفیت آموزش‌های مجازی بود اما سال گذشته اعلام کردیم اگر مدرسه‌ای بخواهد از سهمیه کیفیت‌بخشی شهریه در بحث آموزش‌های مجازی استفاده کند باید نسبت به ایجاد بسترهای سخت‌افزاری و نرم‌افزاری آموزش‌های الکترونیک در مدرسه اقدام کند.

استفاده از ظرفیت مدارس غیردولتی برای ارائه آموزش آنلاین

رئیس مراکز و مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: امسال تعداد دانش‌آموز در مدارس غیردولتی به گونه‌ای برنامه‌ریزی شده که اگر به طور مثال سال گذشته ۲۵ نفر در یک کلاس داشتیم امسال تعداد کمتر خواهد بود تا دانش‌آموزان روزانه در مدارس حضور داشته باشد همچنین توجه به ظرفیت آموزش‌های مجازی مورد تاکید است، به عنوان مثال باید از ظرفیت مدارس غیردولتی برای استفاده از خدمات آموزش‌های آنلاین استفاده شود کیفیت بخشی این موضوع نیز باید مورد توجه ویژه باشد.

او اشاره کرد: امسال موسسان مدارس غیردولتی خود را مکلف کرده‌‌اند بخشی از هزینه‌هایی که دریافت می‌کنند را برای آموزش‌های مجازی و آزمون‌های آنلاین اختصاص دهند.

کیفیت بخشی به صورت فرایندی

زینی‌وند افزود: رویکرد ما در شورای سیاستگذاری کیفیت بخشی به صورت فرایندی بوده و مقطعی با موضوع برخورد نکردیم الزامات قانونی را تا پایان آبان ماه در قالب نظارت و ارزیابی قرار دادیم و بعد از آبان‌ماه اعلام کردیم هر ناظر که از طرف وزارت آموزش و پرورش و اداره کل در مدرسه غیردولتی حضور پیدا می‌کند باید بر فرایند تدریس و پیشرفت تحصیلی نظارت داشته باشد.

معاون وزیر آموزش و پرورش ادامه داد که نظارت بر فرآیند تدریس را مقدمه‌ای برای درجه بندی مدارس قرار دادیم و به صورت هدفمند این موضوع را بررسی کردیم.

رئیس مراکز و مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: ما هر ساله آیتم کیفیت بخشی را به عنوان تضمین کیفیت در مدارس غیردولتی دانستیم و پروژه‌ای را طراحی کردیم تا برای تک تک مدارس غیر دولتی در سراسر کشور کارنامه ارزیابی صادر کنیم لذا با استان‌ها تفاهم‌نامه امضا و اعلام کردیم که کدام مدرسه چه عملکردی دارد.

مدارس غیردولتی یک عرصه رقابتی است

او اشاره کرد: مدارس غیردولتی یک عرصه رقابتی است اولیای دانش‌آموز مدرسه‌ای را انتخاب می‌کند که برنامه آموزشی و پرورشی قوی و رویکرد مهارتی خوبی دارد، مدرسه‌ای که از معلمان توانمند استفاده می‌کند و در تعاملات و برنامه‌ریزی‌ها به نظرات اولیا توجه دارد، پیشرفت تحصیلی دانش‌آموزان را به اطلاع اولیا می‌‌رساند و در مجموع آیتم‌هایی که منجر به کیفیت بخشی می‌شود را مد نظر قرار دارد.

زینی‌وند اشاره کرد: در اولین روز که مدارس تعطیل شد و وزیر دستور داد نحوه خدمت رسانی آموزش‌ها به دانش‌آموزان در مدارس دولتی و غیر دولتی بررسی شود، ما در هفته دوم اعلام کردیم که ۱۴ هزار مدرسه در سراسر کشور با شاخص‌هایی که معرفی کردیم تطبیق داده شده‌اند و از همان ابتدا سختگیرانه نسبت به ایجاد یک فضای آموزشی مناسب به صورت جدی وارد عمل شدیم.

راه‌اندازی سامانه ۴۳۱۷ برای ثبت شکایات

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: سرفصل‌ها و الگوی شهریه تعیین شده و اخذ شهریه اضافی از نظر ما تخلف است لذا سامانه ۴۳۱۷ را راه‌اندازی کردیم تا این موضوع از سوی اولیا به ما اطلاع رسانی شود.

او افزود: هدف اولیه تاسیس مدارس غیردولتی ارتقای کیفیت آموزشی و احترام به انتخاب افراد بود چراکه مردم در انتخاب مدرسه تنوع سلیقه دارند. مهمترین هدف ما در مدارس غیردولتی ارتقای کیفیت آموزشی است.

مدارس غیردولتی یک مصداق از عدالت آموزشی هستند

رئیس مراکز و مدارس غیردولتی و مشارکت‌های مردمی گفت: مدارس غیردولتی یک امر حاکمیتی است و تمام شیوه نامه‌ها و آیین‌نامه‌های این مدارس برای مدارس دولتی نیز هست به اعتقاد بنده مدارس غیردولتی یک مصداق از عدالت آموزشی و کمک‌کننده مدارس دولتی در نظام تعلیم و تربیت هستند.

زینی‌وند اشاره کرد: تعداد مسئولانی که در مدارس غیر دولتی مجوز دارند، بسیار محدود هستند یک شخصیت فرهنگی که بازنشسته شده و قبلا مسئولیتی داشته اگر در حوزه نظام تعلیم و تربیت خدمت و فعالیت کند باید قدردان او بود.

اجرای بخشنامه تعارض منافع

او درباره اجرای بخشنامه تعارض منافع گفت: وزیر آموزش و پرورش مصر به اجرای این بخشنامه است و برای اجرای آن نیز فرصت باقی است تمام افراد در تمامی سطوح در برابر قانون تسلیم هستند و مسلماً وزیر نیز این بخشنامه را اجرا خواهد کرد.

معاون وزیر آموزش و پرورش گفت: وظیفه شورای سیاستگذاری دفاع و اجرای قانونی است که مجلس و شورای نگهبان تصویب و دولت آن را ابلاغ کرده است لذا چیزی اضافه بر اجرای قانون در شورای سیاستگذاری نمی‌تواند وجود داشته باشد.

 

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز