معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی مطرح کرد:

فعالیت انبوهی از مراکز ناایمن در مرکز شهر/ به‌دلیل هزینه‌ها از استانداردسازی‌ها استقبال نمی‌شود

۱۳۹۹/۰۵/۱۶ - ۰۷:۲۰:۲۳
کد خبر: ۱۰۳۹۸۵۹
فعالیت انبوهی از مراکز ناایمن در مرکز شهر/ به‌دلیل هزینه‌ها از استانداردسازی‌ها استقبال نمی‌شود
حاتم شاکرمی به تشریح آخرین وضعیت ایمن‌سازی ساختمان‌ها پرداخت.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ طی یک ماه اخیر فاجعه سینا اطهر به همگان یادآوری کرد که بسیاری از مکان های پایتخت آن‌‎طور که باید و شاید امن نیستند و همین امر در مواقع بحرانی مشکلات متعدد را برای ساکنان این کلانشهر به دنبال داشته  و دارد.

عدم رعایت قوانین و تغییرات غیراصولی عامل اتفاقات سینا اطهر

حاتم شاکرمی، معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: تاکنون درباره حوادثی همچون سینا اطهر تهران نشست‌های متعدد با سازمان‌های مربوطه به ویژه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس برگزار شده است.

او افزود: عدم رعایت قوانین و تغییرات غیراصولی و غیراستاندارد باعث شده اتفاقاتی همچون کلینیک سینا اطهر رخ دهد.

چگونگی وقوع فاجعه در سینا اطهر

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تاکید کرد: درمانگاه سینا اطهر برای یک ملک شخصی بوده که به شکل غیراستاندارد به مرکز درمانی تبدیل شده است. تغییراتی هم بنا شده که ایمنی آنجا را نیز تحت تاثیر قرار داده و باید دانست عوامل متعددی باعث جانباختن برخی از هموطنان شده است.

شاکرمی درباره چگونگی بروز این حادثه دلخراش گفت: محل نورگیر شمالی و راه‌های امدادرسانی این ساختمان مسدود  شده بود.

به گفته او  بخش‌های پارکینگ و حیاط ساختمان به بنا اضافه شده و آسانسور در آنجا تعبیه کرده‌اند که یک اقدام غیراستاندارد است. درضمن آتش‌سوزی ناشی از سیستم الکترونیکی یک کولر آبی بوده است. درضمن حادثه در حیاط و طبقه همکف بوده اما افراد فوت شده در طبقه چهارم بودند. دلیل بروز این حادثه مسدود کردن راه‌های خروج و امدادرسانی است.

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی بیان کرد: بر اساس ماده 87 قانون کار در هر مکان و فعالیت بنگاه‌های اقتصادی باید نقشه‌های بنگاه را به اداره کار و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال تا بررسی‌ها در زمینه حفاظت فنی به عمل بیاید. درضمن کپسول‌هایی در طبقه همکف مستقر بودند، چون در این مجتمع جانمایی از قبل انجام نشده و بررسی نقشه‌ها بر اساس قانون باید به وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارسال و پس از بررسی مکان و در صورت بروز نواقص اطلاع رسانی انجام می‌شد.

عدم اطلاع وزارت تعاون، کار و تامین اجتماعی از فعالیت کلینیک سینا اطهر

 معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی دلیل بروز فاجعه  سینا اطهر را عدم اجرای قانون ماده 87 دانست و افزود:  وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی از فعالیت این درمانگاه به این شکل اطلاع نداشته است. بنابراین اولین تخلف عدم اجرای ماده 87  در این ساختمان است. تخلف دوم این است که بر اساس گزارشات شهرداری ماده 100 به تخریب این بنا رای داده است اما عدم اجرای رای ماده 100 و تخریب این بناهای غیراستاندارد و غیر اصولی مزید بر علت شده است.

شاکرمی تصریح کرد: در صورت رعایت قوانین چنین اتفاقاتی رخ نمی‌داد و  اگر هم رخ می‌داد قابل کنترل بود.

 او درباره اینکه در جامعه ما بسیاری از ساختمان‌ها ناامن هستند و همچنان به فعالیت می‌پردازند، افزود: در حوزه تهران بخش‌های فراوان هم از مراکز تجاری و سایر  اماکن را شناسایی کرده و تذکر داده‌ایم.

اجرای ماده 87 راهکاری برای ایمن‌سازی ساختمان‌ها

معاون روابط کار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: برخی از افراد وضعیت ساختمان را به سازمان‌های مربوطه اطلاع‌رسانی نمی‌کنند. در این صورت ماده 87 برای این ساختمان پرونده اجرا می‌شود.

شاکرمی افزود:  تمامی افراد اعم از شهرداری، صنعت و معدن و ... باید همکاری کرده تا محل‌های ناامن اقتصادی به اماکن امن تبدیل شوند. برخی از افراد از استانداردسازی‌ها به‌دلیل داشتن هزینه‌ها استقبال نمی‌کنند.

//انتهای پیام: 2.5

نظر شما