گزارش خبرگزاری برنا در هفته دولت از توسعه سمن های مردم نهاد؛

شناسه ملی؛ هدیه ارزشمند دولت به سمن‌های جوانان/ ۶۰۰ سازمان مردم نهاد شخصیت حقوقی پیدا کردند

۱۳۹۹/۰۶/۰۲ - ۰۵:۰۶:۲۵
کد خبر: ۱۰۴۷۶۸۷
شناسه ملی؛ هدیه ارزشمند دولت به سمن‌های جوانان/ ۶۰۰ سازمان مردم نهاد شخصیت حقوقی پیدا کردند
از آنجایی که در دولت یازدهم و دوازدهم تعداد سمن‌های جوانان از زیر 100 به 3200 سازمان رسیده است، لازم بود آنها شخصیت حقوقی پیدا کرده و فعالیت‌های خود را قانونمند انجام دهند به همین دلیل با همت وزارت ورزش و جوانان و امضای تفاهم نامه‌ای میان وزیر ورزش و وزیر کشور، شناسه ملی به سازمان‌های مردم نهاد اعطا شد که تاکنون 600 سمن توانستند تایید شورای توسعه و حمایت از سمن‌ها در استانداری‌ها را کسب کنند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حدود 3 هزار سمن جوانان در کشور تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان در حال فعالیت هستند که نقش پُررنگ آنها هنگام بحران‌ها و حوادث بیش از همیشه به چشم می‌آید. این سمن‌ها با وجود تمام سختی‌ها و مشکلاتی که دارند، کار خود را انجام می‌دهند چرا که آنها بیش از نگاه اقتصادی و کسب درآمد، دغدغه رسیدگی به مشکلات مردم شهر و کشور خود را دارند. یکی از درخشان‌ترین فعالیت آنها در همین روزهایی که درگیر بیماری کرونا هستیم، تولید و توزیع ماسک و مواد بهداشتی و همچنین ضدعفونی معابر است که همین جوانان پیشقدم شدند و بار روی دوش دولت را تا حدودی برداشتند و پس از کمک مومنانه که در ماه مبارک رمضان در قالب اهدای موادغذایی به نیازمندان انجام شد، خود را فعال‌تر از همیشه نشان دادند و ثابت کردند هرجایی که جوانان وارد شوند، آباد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات دولت که با امضای تفاهم نامه‌ای بین وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان انجام شد، اعطای شناسه ملی به سمن‌های جوانان بود که اکنون در حال انجام است و هر سمن جوانی که متقاضی باشد می‌تواند از استانداری شهر و استان خود این شناسه ملی را دریافت کند هرچند که دریافت شناسه ملی برای سمن‌های جوانان لازم و ضروری نیست اما هر سمن جوانی که این شناسه ملی را از وزارت کشور دریافت کند، می‌تواند از کمک و حمایت‌های مادی دولت بهره‌مند شود، همچنین با نهادها و سازمان‌های مختلف قراردادهای متعددی منعقد کند و حساب بانکی مشخصی داشته باشد در واقع به عبارت دیگر، این تشکل‌ها می‌توانند به «اداره ثبت شرکت‌های غیرتجاری» مراجعه کنند و بعد از ثبت رسمی، شناسه خودشان را دریافت کنند. همزمان با ثبت این شناسه، تشکل‌ها هویت حقوقی پیدا می‌کنند و امکان تفاهم و همکاری آنها با سایر دستگاه‌ها تسهیل می‌شود. این کار، بزرگترین اقدامی بود که وزارت ورزش و جوانان در این دولت، برای رسمیت بخشیدن سازمان‌های مردم نهاد انجام داد.

تعداد سازمان‌های مردم نهاد در دولت یازدهم و دوازدهم از زیر 100 به 3200 سازمان رسید/ سمن‌های جوانان با شناسه ملی شخصیت حقوقی پیدا کردند

جهت رسمیت بخشیدن به سازمان‌های مردم نهاد 20 مردادماه سال جاری، مراسم امضای تفاهم نامه وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان با اشاره به فعالیت 3200 سازمان مردم نهاد که تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان هستند، گفت: تلاش همکارانم در معاونت جوانان منجر شد تعداد سازمان‌های مردم نهاد جوانان در دولت یازدهم و دوازدهم از 100 به 3200 سازمان برسد و این جوانان که در سمن‌ها مشغول به کار هستند در تمام حوزه‌هایی که کشور نیاز دارد فعالیت کنند چرا که توسعه نهادهای مدنی، موجب توسعه مشارکت مردم در امور مختلف می شود که این یکی از مهم ترین شاخص‌های جوامع مردم سالار به خصوص جامعه مردم سالاری دینی است.

او با مبارک دانستن اعطای شناسه ملی به سمن‌های جوانان گفت: با فعالیت و تلاش‌های معاونت جوانان، سازمان‌های مردم نهاد با دریافت شناسه ملی دارای یک شخصیت مشخص حقوقی شدند که انشالله در ادامه پروانه شبکه ملی سازمان های مردم نهاد هم صادر شود و آنها دیگر هیچ مشکلی برای فعالیت و کارهای خیرخواهانه وعاشقانه خود نداشته باشند.

مجوز سمن‌ها را 20 روزه صادر می‌کنیم/ تمام استانداری‌ها موظف به ارائه شناسه ملی هستند

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، ضمن نیکو دانستن اعطای شناسه ملی به سمن‌ها برای ایجاد شخصیت حقوقی به تسهیل صدور مجوز به سمن‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کشور ما از ظرفیت خوبی در حیطه جوانان بهره‌مند است بنابراین ما وظیفه داریم در تشکلات و سازمان‌های مردم نهاد از ظرفیت بسیار خوب آنها نهایت استفاده را ببریم اما وقتی دولت را تحویل گرفتیم، دیدیم برخی از سمن‌ها 3 سال در انتظار صدور مجوز بودند که ما سریعا این موضوع رفع کردیم و مطابق قانون زمان اعطای مجوز را به 20 روز کاری رساندیم و همینکه می‌گوییم تعداد سمن‌ها از زیر 100 به 3200 سمن رسیده است، گواهی سرعت بخشی ارائه مجوز به سمن‌هاست. 

رحمانی فضلی با تاکید براینکه تمام استانداری‌ها موظف به اعطای شناسه ملی هستند گفت: بنده دستور دادم تمام استانداری‌ها شناسه ملی را به سازما‌ن‌های مردم نهاد متقاضی ارائه دهند و این تضمین را می‌دهم هیچ مشکلی از سوی استانداری‌ها درخصوص اعطای شناسه ملی به وجود نمی‌آید.

سمن‌های جوانان دستاورد بزرگ دولت در ایجاد نهاد غیردولتی هستند/ سمن‌های جوانان با شناسه ملی دیگر مشکلات حقوقی ندارند

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، در خصوص فعالیت سمن‌های جوانان در کشور گفت: جزو معدود نهادهای کشوری هستیم که در کنار کار مردمی و داوطلبانه سمن‌ها به یک نوع تشکیلات و ساختار اجرایی در حوزه سمن‌ها رسیدیم که می‌توان از آن به عنوان دستاورد بزرگ دولت برای ایجاد یک نهاد عمومی غیر دولتی و ساختارمند یاد کرد به گونه‌ای که امروز مجمع ملی سمن‌های جوانان و به تبع آن همه سمن‌های جوانان کشور آمادگی قبول اجرای هر کار و درخواست ملی از نهاد و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی دارند.

تندگویان به رفع مشکلات سمن‌ها با دریافت شناسه ملی اشاره کرد و گفت: بیشترین مشکل سمن‌های جوانان مشکل ورود به عرصه کار و موضوعات حقوقی به دلیل نداشتن شناسه حقوقی بود که با مساعدت وزیر محترم ورزش و جوانان و وزیرکشور و امضای تفاهم نامه این مشکل حل شد.

معاون امور جوانان با اشاره به دستاورد بزرگ دولت عنوان کرد: بعد از ۴۰ سال اولین انتخابات مجامع استانی و مجمع ملی سمن‌های جوانان صورت گرفت که این یکی از بزرگترین افتخارات دولت و تدبیر و امید در حوزه جوانان است به صورتی که هیچ دولتی موفق به انجام آن نشده بود.

600 سمن شناسه ملی دریافت کردند/ هیچ مشکلی در اعطای شناسه ملی در استانداری‌ها وجود ندارد

سجاد سالک، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان، با اشاره به تعداد سمن‌هایی که شناسه ملی دریافت کرده‌اند، گفت: خوشبختانه پس از تفاهم نامه‌ای که میان وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان منعقد شد، تعداد سمن‌هایی که از حوزه جوانان موفق به دریافت شناسه شدند، آمار قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

او افزود: به صورتی که قبل از این تفاهم نامه در کل کشور زیر 10 سمن داشتیم که از اداره ثبت استان خود، شناسه دریافت کرده بودند اما بعد از این تفاهم نامه در 30 استان حداقل یک سمن و در بعضی از استانها بیشتر از 50 سمن توانستند شناسه ملی اخذ کنند.

سالک تصریح کرد: استان سمنان و خوزستان در این زمینه بسیار موفق عمل کردند به نحوی که در این دو استان، سمن متقاضی که شناسه نگرفته باشد، وجود ندارد اما در مقابل استانی مانند البرز هم هست که به دلیل اختلاف نظرهایی که بین وزارت ورزش و جوانان و استانداری وجود دارد، موفق به اخذ شناسه نشده است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان افزود: تا این لحظه از بین 3 هزار سمن موجود در کشور، 300 سمن توانستند شناسه ملی دریافت کنند اما هیات توسعه و حمایت استانداری‌ها تاکنون شناسه ملی 600 سمن را تایید کرده است که اکنون باید آنها باقی کارهای اداری خود را انجام دهند.

او افزود: خوشبختانه هیچ مشکلی در اعطای شناسه توسط استانداری‌ها وجود ندارد و هر سمن متقاضی می‌تواند به راحتی شناسه ملی خود را دریافت کند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان با اشاره به سمن‌هایی که شناسه دریافت نکرده اند، گفت: برخی از سمن‌ها علاقه ای به دریافت شناسه ملی ندارند برای مثال سمن‌هایی که در حوزه محیط زیست یا جمع آوری اقلام برای نیازمندان فعال هستند، نیازی به دریافت حمایت های دولتی ندارند به همین دلیل برای دریافت شناسه متقاضی نیستند درمقابل سمن‌هایی متقاضی دریافت شناسه هستند که علاقه مند باشند قراردادهایی را امضا کنند و مبالغی به حساب‌شان واریز شود.

او تصریح کرد: برآورد ما این است که در کل کشور، حدود 1000 سمن متقاضی دریافت شناسه شوند که تا امروز یک سوم از آنها کارهایشان انجام شده است و امیدوارم با دستوری که وزیر کشور صادر کردند، روند آن شدت بگیرد و در یک ماه آینده تعداد بیشتری از سمن‌ها مجوز دریافت کنند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان با اشاره به تفاوت جایگاه سمن‌های فاقد شناسه با سمن‌هایی که شناسه دارند، بیان کرد: تفاوت این سمن‌ها در مبادلات مالی است بدین ترتیب سمنی که شناسه نداشته باشد، نمی‌تواند حساب بانکی افتتاح کند و از حمایت‌های دولتی بهره مند شود به عبارت دیگر سمن‌های جوانان برای اینکه بتوانند با ارگانی قرارداد امضا کنند و بودجه‌ای دریافت کنند باید شناسه ملی داشته باشند چون هر نهاد و ارگانی موظف است تنها به حساب رسمی پول واریز کند.

سالک در پاسخ به این سوال که آیا برخی از سمن‌ها به دلیل مالیات از دریافت شناسه ملی سر باز می‌زنند، گفت: برخی از سمن‌ها درخصوص پرداخت مالیات نگرانی دارند درصورتی که سمن‌هایی که کارهای عام المنفعه انجام می‌دهند از مالیات معاف هستند اما به هرحال باید حساب و کتاب خود را انجام دهند و اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر تحویل دهند.

شناسه ملی هدیه ارزشمند دولت به سازمان‌های مردم نهاد

با ارائه شناسه ملی توسط وزارت کشور به سازمان‌های مردم نهاد، دیگر آنها مشکلات حقوقی نخواهند داشت و می‌توانند فعالیت‌های خود را به شکل قانونی و هدفدار انجام دهند و در این مسیر از حمایت‌ها و کمک‌ها مادی و معنوی دولت برخوردار شوند.

انتهای پیام: 5

نظر شما