گزارش هفته؛

نگاهی به اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان

۱۳۹۹/۰۶/۰۶ - ۰۵:۰۲:۲۵
کد خبر: ۱۰۴۹۸۴۰
نگاهی به اقدامات دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان
اقدامات مهمی از سوی دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان رخ داده است که در این گزارش برخی از آنان را با هم می خوانیم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یکی از اقدامات مهم دولت تدبیر و امید در حوزه جوانان، افزایش مبلغ وام ازدواج تا 50 میلیون تومان برای هر زوج، تشکیل خانه‌های جوانان در سراسر کشور و اعطای شناسه ملی به سازمان‌های مردم نهاد بود که اخیرا با امضای تفاهم نامه‌ای بین وزارت ورزش و جوانان و وزارت کشور اتفاق افتاد و تغییرات مثبتی در ادامه فعالیت سمن‌های جوانان ایجاد کرد. جدا از موارد فوق آموزش‌های پیش از ازدواج، برگزاری کارگاه‌های آموزشی در تمام استان‌های کشور، فعالیت بیش از 350 مرکز مشاوره تخصصی ازدواج و همچنین ثبت مجمع ملی خیرین ازدواج از اقدامات دیگر دولت یازدهم و دوازدهم برای جوانان است که جزئیات آن را در این مطلب می‌خوانید.

افزایش 120 درصدی وام ازدواج در دولت تدبیر و امید/ پرداخت 30 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان

هزینه بالای زندگی طی این روزها و افزایش قیمت‌ها سبب شده بسیاری از جوانان با مشکل تهیه جهیزیه و مسکن روبه رو شوند و بسیاری از ازدواج‌ها به تاخیر بیفتد حتی اغلب جوانان به دلیل مشکلات مالی از ازدواج فرار می‌کنند چراکه برای آغاز یک زندگی باید حداقل‌های مسائل اقتصادی و شغلی فراهم باشد اما این حداقل‌ها در هر زمان بسته به شرایط اقتصادی و وضعیت محیطی متفاوت است.

هر جوانی برای شروع زندگی مشترک خود نیاز به کمک مالی دارد تا بتواند مسکن و جهیزیه مورد نیاز را تهیه کند به همین منظور دولت تسهیلاتی برای ازدواج جوانان اختصاص می‌دهد که می‌تواند کمک‌هزینه‌ای برای شروع زندگی و پوشش خرید برخی لوازم ابتدایی زندگی آنها باشد.

سال‌های گذشته دولت تنها 3 میلیون تومان به هر زوج وام ازدواج پرداخت می‌کرد، آن هم با صف‌های طولانی که برخی می‌گفتند ما بچه‌هایمان هم به دنیا آمدند اما هنوز وام ازدواج نگرفتیم اما در سال‌های اخیر با تلاش‌های معاونت امور جوانان وزارت ورزش و جوانان، وام ازدواج ابتدا به 30 میلیون تومان برای هر نفر و اکنون به 50 میلیون تومان رسیده و زوجین می‌توانند جمعا با 100 میلیون زندگی مشترک خود را آغاز کنند.

دولت یازدهم در پرداخت وام ازدواج به جوانان یک رکورد بی‌نظیر از خود به جای گذاشت. شاید بد نباشد برای اینکه ارزش اقدام دولت تدبیر و امید در پرداخت وام ازدواج به جوانان مشخص شود، وضعیت پرداخت این وام را در دولت نهم، دهم و یازدهم مقایسه کنیم. دولت نهم در سال 1387 حدود 3 میلیارد و 600 میلیون تومان وام ازدواج پرداخت کرد که این رقم تا آن زمان بیشترین میزان پرداختی وام ازدواج به جوانان بوده است. در سال 1390 در دولت دهم مبلغ وام ازدواج به بیش از 4 میلیارد تومان رسید که این وام بالاترین پرداختی وام ازدواج در طول دو دولت نهم و دهم بود اما دولت یازدهم با وجود تمام محدودیت‌های مالی در سال 1395 بیش از 10 هزار میلیارد تومان وام ازدواج به جوانان پرداخت کرد. 

بررسی نمودار پرداخت وام ازدواج در بین سه مقطع نشان می‌دهد، دولت تدبیر و امید یک جهش بلند در پاسخگویی به مطالبات جوانان داشته است به زبان ساده‌تر مقایسه رکورد بی‌نظیر دولت حسن روحانی افزایش 120 درصدی وام ازدواج را نشان می‌دهد اتفاقی که زمانی پیش آمد که با محدودیت‌های درآمد دولت و کمبود بودجه روبه رو بودیم.

مسعود سلطانی‌فر، وزیر ورزش و جوانان، درخصوص افزایش بی‌نظیر مبلغ وام ازدواج در سال‌های اخیر گفت: خوشبختانه تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج که سال 93 با سقف 3 میلیون تومان بود اکنون به 50 میلیون تومان رسیده و مبلغ آن به 30 هزار میلیارد تومان افزایش پیدا کرده و هر زوج جوانی می‌تواند در ابتدای زندگی خود از این وام با سود 4 درصد استفاده کند و زندگی خود را آغاز کند. این کمک دولت به جوانان اکنون به بهترین نحو ممکن انجام می‌شود و دیگر مشکلات سابق برای دریافت آن وجود ندارد و کافی است زوجین در سامانه ثبت نام کنند و نهایت پس از 2 ماه وام ازدواج 100 میلیونی خود را دریافت کنند.

شناسه ملی؛ هدیه ارزشمند دولت به سمن‌های جوانان/ 600 سازمان مردم نهاد شخصیت حقوقی پیدا کردند

حدود 3 هزار سمن جوانان در کشور تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان در حال فعالیت هستند که نقش پُررنگ آنها هنگام بحران‌ها و حوادث بیش از همیشه به چشم می‌آید. این سمن‌ها با وجود تمام سختی‌ها و مشکلاتی که دارند، کار خود را انجام می‌دهند چرا که آنها بیش از نگاه اقتصادی و کسب درآمد، دغدغه رسیدگی به مشکلات مردم شهر و کشور خود را دارند. یکی از درخشان‌ترین فعالیت آنها در همین روزهایی که درگیر بیماری کرونا هستیم، تولید و توزیع ماسک و مواد بهداشتی و همچنین ضدعفونی معابر است که همین جوانان پیشقدم شدند و بار روی دوش دولت را تا حدودی برداشتند و پس از کمک مومنانه که در ماه مبارک رمضان در قالب اهدای موادغذایی به نیازمندان انجام شد، خود را فعال‌تر از همیشه نشان دادند و ثابت کردند هرجایی که جوانان وارد شوند، آباد می‌شود.

یکی از مهم‌ترین دستاوردها و اقدامات دولت که با امضای تفاهم نامه‌ای بین وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان انجام شد، اعطای شناسه ملی به سمن‌های جوانان بود که اکنون در حال انجام است و هر سمن جوانی که متقاضی باشد می‌تواند از استانداری شهر و استان خود این شناسه ملی را دریافت کند هرچند که دریافت شناسه ملی برای سمن‌های جوانان لازم و ضروری نیست اما هر سمن جوانی که این شناسه ملی را از وزارت کشور دریافت کند، می‌تواند از کمک و حمایت‌های مادی دولت بهره‌مند شود، همچنین با نهادها و سازمان‌های مختلف قراردادهای متعددی منعقد کند و حساب بانکی مشخصی داشته باشد در واقع به عبارت دیگر، این تشکل‌ها می‌توانند به «اداره ثبت شرکت‌های غیرتجاری» مراجعه کنند و بعد از ثبت رسمی، شناسه خودشان را دریافت کنند. همزمان با ثبت این شناسه، تشکل‌ها هویت حقوقی پیدا می‌کنند و امکان تفاهم و همکاری آنها با سایر دستگاه‌ها تسهیل می‌شود. این کار، بزرگترین اقدامی بود که وزارت ورزش و جوانان در این دولت، برای رسمیت بخشیدن سازمان‌های مردم نهاد انجام داد.

جهت رسمیت بخشیدن به سازمان‌های مردم نهاد 20 مردادماه سال جاری، مراسم امضای تفاهم نامه وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان برگزار شد و مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان با اشاره به فعالیت 3200 سازمان مردم نهاد که تحت نظارت وزارت ورزش و جوانان هستند، گفت: تلاش همکارانم در معاونت جوانان منجر شد تعداد سازمان‌های مردم نهاد جوانان در دولت یازدهم و دوازدهم از 100 به 3200 سازمان برسد و این جوانان که در سمن‌ها مشغول به کار هستند در تمام حوزه‌هایی که کشور نیاز دارد فعالیت کنند چرا که توسعه نهادهای مدنی، موجب توسعه مشارکت مردم در امور مختلف می شود که این یکی از مهم ترین شاخص‌های جوامع مردم سالار به خصوص جامعه مردم سالاری دینی است.

او با مبارک دانستن اعطای شناسه ملی به سمن‌های جوانان گفت: با فعالیت و تلاش‌های معاونت جوانان، سازمان‌های مردم نهاد با دریافت شناسه ملی دارای یک شخصیت مشخص حقوقی شدند که انشالله در ادامه پروانه شبکه ملی سازمان های مردم نهاد هم صادر شود و آنها دیگر هیچ مشکلی برای فعالیت و کارهای خیرخواهانه وعاشقانه خود نداشته باشند.

همچنین عبدالرضا رحمانی فضلی، وزیر کشور، ضمن نیکو دانستن اعطای شناسه ملی به سمن‌ها برای ایجاد شخصیت حقوقی به تسهیل صدور مجوز به سمن‌ها اشاره کرد و گفت: خوشبختانه کشور ما از ظرفیت خوبی در حیطه جوانان بهره‌مند است بنابراین ما وظیفه داریم در تشکلات و سازمان‌های مردم نهاد از ظرفیت بسیار خوب آنها نهایت استفاده را ببریم اما وقتی دولت را تحویل گرفتیم، دیدیم برخی از سمن‌ها 3 سال در انتظار صدور مجوز بودند که ما سریعا این موضوع رفع کردیم و مطابق قانون زمان اعطای مجوز را به 20 روز کاری رساندیم و همینکه می‌گوییم تعداد سمن‌ها از زیر 100 به 3200 سمن رسیده است، گواهی سرعت بخشی ارائه مجوز به سمن‌هاست. 

رحمانی فضلی با تاکید براینکه تمام استانداری‌ها موظف به اعطای شناسه ملی هستند گفت: بنده دستور دادم تمام استانداری‌ها شناسه ملی را به سازما‌ن‌های مردم نهاد متقاضی ارائه دهند و این تضمین را می‌دهم هیچ مشکلی از سوی استانداری‌ها درخصوص اعطای شناسه ملی به وجود نمی‌آید.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان، در خصوص فعالیت سمن‌های جوانان در کشور گفت: جزو معدود نهادهای کشوری هستیم که در کنار کار مردمی و داوطلبانه سمن‌ها به یک نوع تشکیلات و ساختار اجرایی در حوزه سمن‌ها رسیدیم که می‌توان از آن به عنوان دستاورد بزرگ دولت برای ایجاد یک نهاد عمومی غیر دولتی و ساختارمند یاد کرد به گونه‌ای که امروز مجمع ملی سمن‌های جوانان و به تبع آن همه سمن‌های جوانان کشور آمادگی قبول اجرای هر کار و درخواست ملی از نهاد و سازمان‌های دولتی و غیر دولتی دارند.

تندگویان به رفع مشکلات سمن‌ها با دریافت شناسه ملی اشاره کرد و گفت: بیشترین مشکل سمن‌های جوانان مشکل ورود به عرصه کار و موضوعات حقوقی به دلیل نداشتن شناسه حقوقی بود که با مساعدت وزیر محترم ورزش و جوانان و وزیرکشور و امضای تفاهم نامه این مشکل حل شد.

معاون امور جوانان با اشاره به دستاورد بزرگ دولت عنوان کرد: بعد از ۴۰ سال اولین انتخابات مجامع استانی و مجمع ملی سمن‌های جوانان صورت گرفت که این یکی از بزرگترین افتخارات دولت و تدبیر و امید در حوزه جوانان است به صورتی که هیچ دولتی موفق به انجام آن نشده بود.

همچنین سجاد سالک، مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان، با اشاره به تعداد سمن‌هایی که شناسه ملی دریافت کرده‌اند، گفت: خوشبختانه پس از تفاهم نامه‌ای که میان وزارت کشور و وزارت ورزش و جوانان منعقد شد، تعداد سمن‌هایی که از حوزه جوانان موفق به دریافت شناسه شدند، آمار قابل توجهی افزایش پیدا کرد.

او افزود: به صورتی که قبل از این تفاهم نامه در کل کشور زیر 10 سمن داشتیم که از اداره ثبت استان خود، شناسه دریافت کرده بودند اما بعد از این تفاهم نامه در 30 استان حداقل یک سمن و در بعضی از استانها بیشتر از 50 سمن توانستند شناسه ملی اخذ کنند.

سالک تصریح کرد: استان سمنان و خوزستان در این زمینه بسیار موفق عمل کردند به نحوی که در این دو استان، سمن متقاضی که شناسه نگرفته باشد، وجود ندارد اما در مقابل استانی مانند البرز هم هست که به دلیل اختلاف نظرهایی که بین وزارت ورزش و جوانان و استانداری وجود دارد، موفق به اخذ شناسه نشده است.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان افزود: تا این لحظه از بین 3 هزار سمن موجود در کشور، 300 سمن توانستند شناسه ملی دریافت کنند اما هیات توسعه و حمایت استانداری‌ها تاکنون شناسه ملی 600 سمن را تایید کرده است که اکنون باید آنها باقی کارهای اداری خود را انجام دهند.

او افزود: خوشبختانه هیچ مشکلی در اعطای شناسه توسط استانداری‌ها وجود ندارد و هر سمن متقاضی می‌تواند به راحتی شناسه ملی خود را دریافت کند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان با اشاره به سمن‌هایی که شناسه دریافت نکرده اند، گفت: برخی از سمن‌ها علاقه ای به دریافت شناسه ملی ندارند برای مثال سمن‌هایی که در حوزه محیط زیست یا جمع آوری اقلام برای نیازمندان فعال هستند، نیازی به دریافت حمایت های دولتی ندارند به همین دلیل برای دریافت شناسه متقاضی نیستند درمقابل سمن‌هایی متقاضی دریافت شناسه هستند که علاقه مند باشند قراردادهایی را امضا کنند و مبالغی به حساب‌شان واریز شود.

او تصریح کرد: برآورد ما این است که در کل کشور، حدود 1000 سمن متقاضی دریافت شناسه شوند که تا امروز یک سوم از آنها کارهایشان انجام شده است و امیدوارم با دستوری که وزیر کشور صادر کردند، روند آن شدت بگیرد و در یک ماه آینده تعداد بیشتری از سمن‌ها مجوز دریافت کنند.

مدیرکل مشارکت‌های اجتماعی جوانان با اشاره به تفاوت جایگاه سمن‌های فاقد شناسه با سمن‌هایی که شناسه دارند، بیان کرد: تفاوت این سمن‌ها در مبادلات مالی است بدین ترتیب سمنی که شناسه نداشته باشد، نمی‌تواند حساب بانکی افتتاح کند و از حمایت‌های دولتی بهره مند شود به عبارت دیگر سمن‌های جوانان برای اینکه بتوانند با ارگانی قرارداد امضا کنند و بودجه‌ای دریافت کنند باید شناسه ملی داشته باشند چون هر نهاد و ارگانی موظف است تنها به حساب رسمی پول واریز کند.

سالک در پاسخ به این سوال که آیا برخی از سمن‌ها به دلیل مالیات از دریافت شناسه ملی سر باز می‌زنند، گفت: برخی از سمن‌ها درخصوص پرداخت مالیات نگرانی دارند درصورتی که سمن‌هایی که کارهای عام المنفعه انجام می‌دهند از مالیات معاف هستند اما به هرحال باید حساب و کتاب خود را انجام دهند و اظهارنامه مالیاتی را در موعد مقرر تحویل دهند.

​با ارائه شناسه ملی توسط وزارت کشور به سازمان‌های مردم نهاد، دیگر آنها مشکلات حقوقی نخواهند داشت و می‌توانند فعالیت‌های خود را به شکل قانونی و هدفدار انجام دهند و در این مسیر از حمایت‌ها و کمک‌ها مادی و معنوی دولت برخوردار شوند.

کمک 50 میلیاردی دولت برای تشکیل خانه جوانان/ راه‌اندازی 180 خانه‌ برای جوانان در سراسر کشور

جوانان از موثرترین نیروها برای توسعه و پیشرفت یک جامعه محسوب می شوند، افرادی که برای تحقق این مهم به کار، مسکن، ازدواج و... نیاز دارند. هیچ جامعه‌ای بدون توجه به نیازهای جوانان خود به سامان نرسید و هیچ کشوری نیز بدون تکیه به این نیروهای پویا و بالنده رشد نکرد و به سوی توسعه گام برنداشت. جوانان حتی در عرصه مدیریتی نیز سر منشاء تحول بوده‌اند، ذهن خلاق و مبتکر تنها یکی از ویژگی‌های این جوانان است که چنانچه جامعه‌ای به آن توجه کند، می‌تواند گام‌های اساسی در رفع مشکلات خود بردارد. ایران، تقریبا کشور جوانی است و با این جمعیت جوان و با این ویژگی‌هایی که بیان شده می‌تواند بهتر از این در همه عرصه‌ها عمل کند اما شرط آن شناخت توانایی قشر جوان و اهمیت دادن به آنهاست.

وزارت ورزش و جوانان به عنوان نهاد متولی ساماندهی امور جوانان با توجه به پایین بودن شاخصه‌­های فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی کشور، روند رو به گسترش آسیب‌­های اجتماعی، فقدان زیرساخت‌های فرهنگی و مراکز گذران اوقات فراغت و تناسب نداشتن در نرخ بهره­‌مندی جوانان از امکانات تصمیم گرفت با استفاده از ظرفیت‌­های نهادهای دولتی، عمومی و غیردولتی و همچنین سمن‌­های فعال در حوزه جوانان، خانه­‌های جوانان را در کلیه استان‌ها برای تبادل نظر و فعالیت جوانان و NGO های استانی تشکیل دهد.

مسعود سلطانی فر، وزیر ورزش و جوانان که در دوره ریاست او بر این وزارتخانه، خانه جوانان شکل گرفت، درمورد اهمیت راه اندازی آن در سراسر کشور گفته است: هر شهر بزرگ و کوچکی در کشور نیازمند این است که مجموعه‌ای را برای تجمع جوانان، سازمان‌های مردم نهاد و سازمان‌های غیردولتی همچنین محل بحث و تبادل نظر بین جوانان داشته باشد. همچنین این مکان‌ها جایی برای مطرح کردن ایده‌ها، مشکلات و بررسی و آسیب شناسی مشکلات و رصد آنها به صورت منسجم باشد بنابراین در وزارت ورزش و جوانان تصمیم گرفته‌ایم در این مکان‌ها مسئولان دولتی و نمایندگان سمن‌های مختلف حضور داشته باشند تا با مطرح شدن بحث‌ها، هم‌افزایی‌ها و همگرایی‌های مختلف نتایج خوبی را کسب کنیم.

جالب است بدانید ایده خانه‌های جوان ایده‌ای است که بعد از انقلاب اسلامی و در یکی دو دهه گذشته مطرح شده است و در برخی از مقاطع به ویژه در دوره ریاست جمهوری رئیس دولت اصلاحات، در قالب مجموعه شورای عالی جوانان و سازمان ملی جوانان پیگیری شده بود اما متأسفانه در دولت‌های نهم و دهم از این موضوع غفلت شد تا اینکه دولت یازدهم بار دیگر سعی در راه اندازی خانه جوان در سراسر کشور کرد و خوشبختانه در حال حاضر 180 خانه جوانان فعال و در حال ساخت، در تمام استان‌ها تشکیل شده است.

در واقع با توجه به رویکردی که رئیس جمهوری در حل مشکلات جوانان دارد، وزارت ورزش و جوانان در کل کشور خانه‌های جوانی را تشکیل داده که جوان‌ها در آنجا احساس آرامش و راحتی داشته باشند و مسائل و مشکلات خود را مطرح کنند. همچنین برنامه‌هایی در زمینه‌های فرهنگی، پژوهشی، ورزشی و اوقات فراغت در آنجا ارائه می‌شود تا جوانان با حضور در این مکان‌ها احساس امنیت کنند. گفتنی‌ست دولت برای مساعد این وزارتخانه در تشکیل خانه جوانان، رقمی معادل 50 میلیارد تومان به این موضوع اختصاص داده است تا راه را هموار کند هرچند که وزارت ورزش و جوانان در برنامه خود داشت در همه استان‌ها خانه جوانان تشکیل دهد حتی با مکان استیجاری.

البته باید گفت خانه جوانان فقط در شهرهای بزرگ نیست بلکه جدا از مراکز استان‌ها، در شهرهای بزرگ، شهر‌های کوچک و روستاهای بزرگ تشکیل شده‌اند و محلی برای جوانان است تا اوقات فراغت خود را آنجا پُر کنند، برای آینده شان برنامه ریزی کنند و تمام NGO در این مکان فعالیت‌های خود را هدفمند کنند تا با اقدامات خود هم امور مهم کشور را انجام دهند هم اینکه روی پای خود بایستند و گروه‌های خود را مدیریت کنند.

محمدمهدی تندگویان، معاون امور جوانان وزیر ورزش و جوانان که متولی اصلی تشکیل خانه‌ جوانان در سراسر کشور است از تشکیل خانه جوانان در سراسر کشور صحبت کرد و گفت: خانه‌ جوانان در تمام استان‌ها تشکیل شده و تصمیم داریم روز به روز بر تعداد آنها بیافزاییم به گونه‌ای که خانه‌های جوان به صورت یک مدل مستقل از وزارت خانه اداره شود و نحوه حمایت ما به جای حکومتی، حمایتی باشد چرا که این خانه‌ها بیشتر به منظور رونق تشکل‌های مردم نهاد استان‌ها و شهرستان‌ها شکل گرفته و همچنین پایگاهی است برای حضور و ورود جوانانی که ممکن است عضو هیچ نهاد و تشکلی نباشند.

معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در کنار اقداماتی که از ابتدای دولت یازدهم برای جوانان این کشور انجام داده است، می‌توان گفت تشکیل خانه جوانان یکی از مهم‌ترین و موثرترین اقدامات آن برای جوانان بوده است که هیچ دولتی تاکنون به آن توجه نکرده بود اما با همت وزارت ورزش و جوانان به ویژه معاونت امور جوانان و کمک‌های دولت یازدهم و دوازدهم این اتفاق مبارک در کشور رخ داد و اکنون تمام شهرهای ایران دارای خانه جوانان هستند و جوانان می‌توانند از این خانه‌ها استفاده کنند.

فعالیت بیش از 350 مرکز تخصصی مشاوره ازدواج در سراسر کشور/ امکان دریافت مشاوره تلفنی و آنلاین/ فعالیت 26 مجمع خیرین ازدواج در کشور

اعظم کریمی با حضور در خبرگزاری برنا ضمن بیان اقدامات دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان از ابتدای دولت یازدهم تاکنون، جزئیات موضوعاتی مانند برگزاری کارگاه‌های آموزشی رایگان، محدودیت حوزه فعالیت مراکز تخصصی مشاوره ازدواج، ارائه مشاوره‌های آنلاین و تلفنی، استفاده از فضای مجازی برای مهارت آموزی و فعالیت مجمع خیرین ازدواج را تشریح کرد.

او در ابتدای این گفتگو با اشاره به عملکرد این دفتر از ابتدای دولت یازدهم تاکنون گفت: در دفتر برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان وزارت ورزش و جوانان، چند محور اصلی برای فعالیت وجود دارد که یکی از عمده محورهای فعالیت ما بحث آموزش‌های پیش از ازدواج برای جوانان است که طبق تقسیم کاری که توسط دولت صورت گرفته مجموعه ما متولی برگزاری این نوع آموزش‌هاست ضمن اینکه سایر دستگاه‌ها هم با ما همکاری می‌کنند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان افزود: از ابتدای دولت یازدهم این موضوع به طور جد پیگیری شده و ما با افتخار در تمامی شهرستان‌های کشور به ویژه شهرستان‌های محروم کارگاه‌های آموزشی پیش از ازدواج را به صورت رایگان برای جوانان در آستانه ازدواج برگزار می کنیم؛ همینطور افرادی که در 5 سال اول زندگی خود قرار دارند (ارزیابی‌ها نشان می‌دهد بسیاری از تعارض‌ها در همین بازه زمانی اتفاق می افتد) می‌توانند از آموزش‌های ما استفاده کنند.

کریمی تصریح کرد: در این سال‌ها تلاش کردیم تا سطح کمی و کیفی کارگاه‌ها را توسعه دهیم و اکنون می‌توان گفت هیچ شهرستانی وجود ندارد که ما کارگروه آموزش در آنجا برگزار نکرده باشیم.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درمورد اساتیدی که در کارگروه‌ها آموزش می‌دهند، افزود: مدرسین کارگاه های آموزشی ما اغلب افرادی هستند که خودمان برایشان دوره آموزشی برگزار می‌کنیم و از مربیان متخصص حوزه آموزش‌های پیش از ازدواج هستند.

کریمی درمورد مراکز تخصصی مشاوره ازدواج و خانواده گفت: سازمان ملی جوانان وقت، اولین جایی بود که اقدام به تاسیس مراکز مشاوره کرد، بعد از آن در این دولت مراکز مشاوره تخصصی ازدواج و خانواده به طور جدی توسعه پیدا کرد و ما از زیر 100 مرکز تعداد مراکز را به بیش از 350 مرکز فعال رساندیم و در حال حاضر شمار زیادی از متقاضیان دریافت مجوز این مراکز در نوبت مصاحبه و صدور مجوز هستند.

او افزود: رویکرد ما این است که در شهرستان‌های دور از مرکز، مراکز مشاوره تاسیس کنیم تا افراد برای دریافت مشاوره ناچار نباشند کیلومترها طی کنند تا به مرکز شهرستان یا حتی تهران بیاند به همین دلیل بیش از 350 مرکز فعال تاسیس کردیم و پیش بینی ما این است که ان‌شاءالله 100 مرکز دیگر هم به این تعداد اضافه کنیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به ارائه مشاوره‌های آنلاین و تلفنی در روزهای کرونایی گفت: پیش از اینکه شاهد ویروس کرونا در کشور باشیم، عمدتا مشاوره‌ها در مراکز تخصصی به صورت حضوری ارائه می شد اما با شیوع ویروس کرونا در کشور از ابتدای اسفندماه سال 98 شاهد فعالیت چشمگیر مراکز مشاوره در ارائه مشاوره به صورت تلفنی و آنلاین بودیم.

او افزود: این تجربه موفق منجر به راه اندازی یک سامانه به نام امید زندگی شد که افراد با مراجعه به آن می‌توانند موضوع تخصصی خود را که در آن خواهان دریافت مشاوره هستند انتخاب کنند و مشاوران به صورت آنلاین و تلفنی به متقاضیان مشاوره ‌دهند.

کریمی عنوان کرد: راه‌اندازی این سامانه اتفاق بسیار مبارکی بود که امیدواریم بتوانیم آن را بسط و گسترش دهیم.

مدیرکل برنامه‌ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به عمده مسائل و موضوعات مبتلا به افراد جامعه گفت: آسیب‌های نوظهور که خانواده را تهدید می‌کند، عمده ترین موضوعات و مشکلاتی بوده که باعث ایجاد اختلاف‌های خانوادگی شده و مردم برای رفع آن به مراکز مشاوره مراجعه کردند.

او افزود: در کنار این مسئله خوشبختانه بحث مشاوره پیش از ازدواج در کشور فرهنگسازی شده و حتی در بسیاری از خانواده‌های سنتی بزرگترها پس از آشنایی خانواده‌ها، توصیه می‌کنند دختر و پسر حتما به سراغ مشاور بروند و نظر تخصصی مشاور کاردان هم در این خصوص بپرسند.

کریمی عنوان کرد: همین موضوع منجر به رونق فعالیت مراکز تخصصی مشاوره شده و امیدواریم در ادامه دولت محترم حمایت کند، رسانه‌ها فرهنگسازی کنند تا ما شاهد این باشیم که همچنان مشاوره پیش از ازدواج به عنوان یک اصل درخانواده ها مطرح شود، مشاوره‌ای که اگر اتفاق بیافتد جلوی بسیاری از تعارض‌ها و اختلافات را می‌گیرد و منجر به تشکیل یک خانواده پایدار می‌شود. 

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درخصوص برگزاری دوره‌های تربیت مربی گفت: یکی از موضوعاتی که دراین دولت پیگیری شد و پیشتر ضعف آن وجود داشت، این بود که ما در حوزه مشاوره مربیانی که در حوزه پیش از ازدواج فعالیت کنند افراد آموزش دیده نداشتیم و عمدتا افرادی بودند که در رشته‌های مختلف روانشناسی تحصیل کرده بودند و در این حیطه فعالیت می‌کردند به همین دلیل برای نخستین بار طی سال‌های گذشته دوره‌های تربیت مربی و دانش افزایی برگزار کردیم و شمار زیادی از افرادی که در این حوزه فعالیت تخصصی می کردند، موفق شدند در این دوره‌ها شرکت کنند.

او افزود: خاصیتی که این دوره‌ها دارد اول از همه، انتقال تجربیات افرادی که سالهاست مرکز دارند به افرادی که به تازگی کارشان را شروع کردند.

کریمی عنوان کرد: همینطور لازم است مدرسان، مربیان و روانشناسان این مراکز با طی کردن این دوره‌ها با آسیب‌های اجتماعی نوظهور آشنا شوند، مرتب اطلاعات خود را به روز کنند و راه های مقابله با آن را آموزش ببیند بنابراین به نظر من برگزاری دوره‌های تربیت مربی دستاورد مهمی بود که در این دولت رخ داد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان با اشاره به استفاده از بستر فضای مجازی برای مهارت آموزی جوانان گفت: یکی از اتفاقات دیگری که در این دولت رقم خورد و امیدواریم تداوم داشته باشد، بحث حمایت از تولیدمحتوای فرهنگی و رسانه‌ای بود که توسط سازمان‌های مردم نهاد و هنرمندان جوان در فضای مجازی تولید شد.

او افزود: ما اگر اعتقاد داریم عمده مخاطبان فضای مجازی را جوانان تشکیل می‌دهند، اگر بارها از تهدیدها و آسیب‌هایی که در فضای مجازی وجود دارد صحبت کردیم، نباید منکر فرصت‌هایی شویم که فضای مجازی و بستر شبکه‌های اجتماعی در حوزه مهارت آموزی و آموزش در اختیار ما قرار می‌دهد.

کریمی تصریح کرد: ما سعی کردیم از این ابزار به عنوان یک فرصت برای آموزش مهارت‌ها استفاده کنیم به همین دلیل با فراخوانی که منتشر کردیم در زمینه موضوعاتی مانند ازدواج و خانواده، آسیب‌های اجتماعی و مواردی از این قبیل از هنرمندان جوان خواستیم آثار تولید کنند اما این آثار یک ویژگی داشت آن هم این بود که تمام آنها کوتاه بود، پیام‌های غیرمستقیم ارائه می‌داد و ویژه فضای مجازی تولید شده بود.

او افزود: این موضوع تجربه موفقی بود که منجر شد در روز خانواده از مجموعه منتخب این محصولات با حضور وزیر محترم ورزش و جوانان رونمایی شود و ایشان بسته را به آقای جهانگیری، معاون اول رئیس جمهور و سرکار خانم ابتکار معاون محترم امور زنان و خانواده ریاست جمهوری اهدا کنند که در نهایت از مجموعه عملکرد معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان در حوزه خانواده تقدیر به عمل آمد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان عنوان کرد: قصد داریم این تولیدات را بازنشر گسترده دهیم و از ظرفیت تمام سازمان‌های مردم نهاد و جوانان هنرمندی که صاحب اثر، قلم و مولف هستند استفاده کنیم چون اعتقاد داریم انتقال پیام به شیوه غیرمستقیم از زبان هنر می‌تواند بسیار موفقیت آمیز باشد.

کریمی به برگزاری جشنواره آیین‌های ازدواج اقوام ایرانی اشاره کرد و گفت: طی دو سال متوالی جشنواره آیین‌های ازدواج اقوام ایران زمین را در استان گلستان برگزار کردیم که تنوع آیینی و رسومات مناطق را به تصویر کشید. مهم‌تر از همه سادگی مراسم‌هایی بود که در گذشته برگزار می‌شد اما رفته رفته به فراموشی سپرده شده است.

او تاکید کرد: هدف ما از برگزاری این جشنواره این است که غبار فراموشی از آنها را بزداید و به رونق آنها کمک کند ضمن اینکه جوانان را ترغیب کند از این قبیل آیین‌ها و سبک زندگی ساده زیستی بهره ببرند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان  با اشاره به برگزاری کلاس‌های مجازی ادامه داد: کرونا باعث شد یک سری از آموزش‌هایمان را در فضای مجازی درقالب وبینار و کنفرانس‌های آموزشی برگزار کنیم که تجربه بسیار موفقی بود.

او افزود: با استفاده از این بستر، جشنواره فیلم کوتاه تدبیر زندگی که در حوزه ازدواج و خانواده بود و از منتخب آثاری بود که در هفته ازدواج توسط هنرمندان ساخته شده بود را برگزار کردیم.

کریمی درمورد پویش بازی‌های موبایلی گفت: یکی دیگر از اتفاقاتی که در این دولت رخ داد، همکاری معاونت جوانان با بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای بود.

او افزود: از آنجایی که ما تلاش کردیم در فضای مجازی اقدام به تولید محتوا کنیم، بستر بازی‌های رایانه ای را هم چون عمده مخاطبان آن جوانان هستند، بستر مناسبی برای ارائه پیام‌هایمان دیدیم.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان تصریح کرد: ما پیام‌هایی که تولید کرده بودیم را از طریق پویش بازی‌های موبایلی در اختیار بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌های قرار دادیم و در فواصل بازی‌های پرمخاطب تولید داخل، این پیام‌ها ارائه شد و به این ترتیب شمار زیادی از جوانان مخاطب پیام‌های ما قرار گرفتند که امیدواریم این اثربخشی را در آینده دنبال کنیم.

کریمی درباره همکاری با جهاد دانشگاهی افزود: در زمینه کارهای پژوهشی که زمینه سیاست گذاری در حوزه جوانان است، پژوهشی درمورد نگرش جوانان مجرد به موضوع ازدواج و تشکیل خانواده را با جهاد دانشگاهی انجام دادیم که پژوهش بسیار قابل تاملی بود و نتایج آن را در اختیار دستگاه‌‌های سیاست گذار قرار دادیم، امیدواریم بتواند منشا تغییر نگاه و تغییر سیاست گذاری در این حوزه باشد.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان درخصوص اقداماتی که در حوزه تشویق به فرزندآوری انجام شده است، گفت: در بحث سیاست‌های کلی جمعیت ابلاغی از سوی مقام معظم رهبری، تلاش کردیم در کلیه کارگاه‌های آموزشی به مهارت فرزند پروری توجه ویژه‌ای شود.

او افزود:همچنین تولیدات فرهنگی در حوزه فرزندآوری، لزوم تشکیل خانواده، موارد تشویقی و تجربه‌های موفق را با زبان هنر به تصویر کشیدیم و بازنشر گسترده انجام دادیم.

کریمی درمورد تشکیل مجمع خیرین ازدواج گفت: یکی دیگر از اقدامات اثرگذار که تسهیل کننده امور دفتر ما شد، حمایت و تقویت مجامع خیرین ازدواج استانها بود.

او افزود: به هرحال اعتبارات بخش دولتی برای کمک به جوانان با محدودیت‌هایی مواجه است به همین دلیل نیاز به جلب مشارکت خیرین داریم که در نهایت ما موفق شدیم اقدام به ثبت مجمع ملی خیرین ازدواج در وزارت کشور کنیم به نحوی که در 26 استان کشور این مجامع فعال و منشا خیر فراوانی هستند و در پویش هفته ازدواج بسیار مثبت عمل کردند.

مدیرکل برنامه ریزی و توسعه اجتماعی جوانان  در پایان عنوان کرد: باتوجه به اینکه حوزه جوانان، بخش سیاست گذاری و هماهنگ کننده دستگاه‌هاست ما سلسله نشست‌های تخصصی راه اندازی کردیم که هر ماه به یک موضوع مبتلا به جامعه جوان مانند افزایش طلاق، تغییر رویکرد جوانان به ازدواج، فرزندآوری، فرزندپروری، آسیب‌های فضای مجازی وچگونگی افزایش مشارکت اجتماعی جوانان می‌پردازد.

توجه ویژه دولت تدبیر و امید به جوانان

با مقایسه آمار و ارقام می‌توان به این نتیجه رسید در دولت یازدهم و دوازدهم اقدامات مبارکی توسط دولت و همت معاونت جوانان وزارت ورزش و جوانان رخ داده است که در سال‌های اخیر مورد بی توجهی دولت‌ها قرار گرفته بود اما در این سال‌ها از افزایش 120 درصدی وام ازدواج گرفته تا  ایجاد خانه‌هایی برای جوانان جهت حضور  و پُر کردن اوقات و فراغت و اعطای شخصیت حقوقی و رسمی به سمن‌های جوانان نشان می‌دهد دولت تدبیر و امید توجه ویژه‌ای به جوانان داشته و اقدامات زیادی را برای تسهیل امور آنها قرار داده است.   

//انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز