کارخانه سیمان پایتخت؛ از بلای کوه بی بی شهربانو تا آلودگی محلی

۱۳۹۹/۰۶/۱۰ - ۰۵:۲۴:۳۳
کد خبر: ۱۰۵۰۵۴۳
کارخانه سیمان پایتخت؛ از بلای کوه بی بی شهربانو تا آلودگی محلی
امروزه کارخانه‌های سیمان به عنوان یکی از منابع اصلی تولید ذرات معلق شناخته می‌شوند و باید به‌صورت جدی بر آنها نظارت شود. پدیده‌ای که پایتخت را نیز با خود درگیر کرده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ با سفری کوتاه به جنوب پایتخت و با تغییر محسوس کیفیت هوا نخستین تصویری که در مقابل هر شخصی ظاهر می شود کارخانه سیمان است. مجموعه که پس از فراز و نشیب های بسیار همچنان به عنوان یکی از علل اصلی آلودگی هوای شرق و جنوب تهران شناخته می‌شود و همواره در نقشه های میزان آلاینده های شهری تاثیر خود را به وضوح نمایان می کند.

 

کارخانه سیمان یکی از منابع اصلی تولید ذرات معلق/ کارخانه سیمان شهرری، بلای جان کوه بی بی شهربانو

اسماعیل کهرم، متخصص  سرشناس حوزه محیط زیست، بر این باور است آلاینده‌ترین تشکیلات در شهر همین کارخانه‌های سیمان است.

کهرم در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: این کارخانه‌ها یکی از منابع اصلی تولید ذرات معلق هستند تا جایی که حتی روزنه‌های برگ درختان را نیز پوشش می‌دهند و یک حالت چسبندگی دارند و با رطوبت حجم آن‌ها زیاد می‌شود و درختان را نابود می‌کند.

او افزود: در زمان رئیس جمهور قبلی یک کارخانه سیمان در میانه جنگل احداث شد و پس از اعتراض ما عنوان کرد سازمان محیط زیست مزاحم است و اجازه نمی‌دهد طرح‌های عمرانی خود را پیش ببریم. در سمی بودن کارخانه سیمان حرفی نیست. کارخانه سیمانی که در استان کرمانشاه وجود دارد باعث از بین رفتن آثار تاریخی 2500 ساله آن منطقه شد.

این متخصص سرشناس محیط زیست خاطرنشان کرد: امروزه کارخانه سیمان شهرری کوه بی بی شهربانو در جنوب پایتخت را خورده است. هر روز حجم زیادی از این کوه حفاری می شود تا سیمان تولید کنند. از سوی دیگر به علت تحریم‌ها هزینه فیلتر این کارخانه ها چند برابر شده و تعدادی از فیلترهای این کارخانه ها نیز از بین رفته است.

کهرم با اشاره به چالش‌های آلاینده بودن کارخانه‌های سیمان افزود: مشاهده شده است که این فیلترها در مقطعی از روز فعال هستند و در مقاطع دیگری غیرفعال و این به علت بالارفتن هزینه تامین و تعمیر این فیلترها است.  مجموعه‌ای که در مسگرآباد نیز وجود دارد همین رویه را دارد و عملا هوای شرق و جنوب تهران را متفاوت و آلوده‌تر کرده است.

او در پایان گفت: این آلایندگی کارخانه‌های سیمان علاوه بر از بین بردن درختان، ساختمان‌های سنگی و بناهای ارزشمند تاریخی، ریه‌های شهروندان را نیز نابود می‌کند و باید هر چه سریع‌تر برای آن‌ها چاره‌اندیشی شود.

فیلتر برخی خطوط کارخانه سیمان راه اندازی شده است/ آلودگی کارخانه سیمان به صورت محلی است

در این میان مسئولین محیط زیست با پذیرش آلاینده بودن این کارخانه ها و تاثیر جدی بر آلودگی هوا در برخی مناطق شهر اذعان می‌کنند که تمهیداتی اندیشیده شده و تا حدودی از حجم آلودگی کارخانه‌های سیمان کاسته شده است.

محمد رستگاری، معاون نظارت و پایش محیط زیست استان تهران، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: با پیگیری‌های انجام شده فیلترهای خط 6 و 8 تولید کارخانه سیمان ری بهینه سازی شده است. با پایش‌های انجام شده با قاطعیت می‌توان گفت که خط 8 و 9 این کارخانه آلودگی ندارد و خط 6 نیز غیرفعال شده است. 

او افزود: در خط 4 این کارخانه نیز برنامه زمان‌بندی ارائه شده تا از آلاینده‌های آن کاسته شود و سیستم‌های فیلتر فعال شود. وضعیت این مجموعه رو به بهبود است و در آینده نیز ارتقا پیدا می‌کند. کارخانه‌ای که در منطقه مسگرآباد قرار دارد نیز به همین علت خط تولید آن متوقف شده است. با انجام پایش‌های مربوطه مشخص شده در سال اخیر وضعیت آلودگی هوای این منطقه درصد زیادی کاهش یافته است.

این مقام مسئول در سازمان محیط زیست خاطرنشان کرد: امروزه در خط 6 کارخانه تولید سیمان و در راستای فعال سازی فیلتر آن نزدیک به 20 میلیارد تومان هزینه شده اما به علت اینکه کامل نشده است در وضعیت غیرفعال قرار دارد. امروزه برای جلوگیری از فعال شدن مقطعی فیلترها در خط 6 و 8 سیستم پایش آنلاین فعال شده و این امر در سایر خطوط نیز بزودی راه اندازی می‌شود.

رستگاری با اشاره به اینکه کارخانه به صورت داوطلبانه برنامه خود را به محیط زیست ارائه داده، گفت: این برنامه دریافت شده است و مدیران کارخانه نیز خود در این خصوص دغدغه دارند تا این اقدام را سریع تر انجام دهند. طی بررسی هایی مشخص شد که تاثیر این کارخانه بر آلودگی تهران به صورت محلی است و بر کل شهر تهران تاثیرگذار نخواهد بود و همین میزان نیز طبق برنامه باز هم کم‌تر خواهد شد.

لزوم توجه جدی به آلودگی پایتخت

در این میان آنچه که قطعی است این است که آلودگی در این قسمت از پایتخت همچنان وجود دارد و به قدری است که می‌توان آن را به‌صورت محسوس احساس کرد و این پدیده به‌صورت مستقیم با جان شهروندان بازی می کند و نیاز است تا مسئولین شهری و محیط زیست با نگاهی جدی‌تر به این پدیده خطرناک توجه کنند.

انتهای پیام: 2/5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز