گزارش خبرگزاری برنا از مشکلات حوزه گردشگری؛

لزوم تدوین سند جامع گردشگری

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۴:۴۷:۲۷
کد خبر: ۱۰۵۳۴۵۲
لزوم تدوین سند جامع گردشگری
عدم وجود افراد آموزش دیده و صلاحیت دار در راس تورهای گردشگری یکی دیگر از معضلات جدی حوزه گردشگری است. همواره شاهد هستیم گروهی از مردم برای چند روز روانه یکی از مناطق طبیعی و بکر می‌شوند تا به تفریح بپردازند و در انتها نیز بدون هیچ‌گونه دستاورد آموزشی و رساندن سودی به آن منطقه، به سفر خود خاتمه می‌دهند و بعضا نیز در این میان فاجعه هایی همچون مفقود شدن و مرگ سها نیز رقم می خورد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ یک نگاه مختصر به شبکه‌های مجازی، شهروندان را با تبلیغ انواع تورهای یک تا چند روزه مواجه می‌ کند. کوه ‌پیمایی، جنگل‌ پیمایی، کویرنوردی و طبیعت‌گردی تنها نمونه هایی از این تبلیغات هستند که به‌صورت متحوایی با تعریف اکوتوریسم و گردشگری در تضاد هستند و تنها جنبه مفرح بودن در آنها لحاظ شده است. تلاش در کنترل اثرات منفی اقتصادی، زیست‌محیطی و اجتماعی از جمله مقوله هایی است که به هیچ عنوان در گردشگری کشورمان جایی ندارد. عنصر آموزش و یادگیری در ایجاد این موارد نقشی اساسی دارد تا علاوه بر آسیب نرسیدن به مقصد گردشگری و فرد گردشگر، بخشی از عواید اقتصادی آن به جامعه بومی رسد. امری که به نظر می‌رسد برای سامان دهی آن باید یک سند جامع را در دستور کار قرار دارد.

اقدامات خودسرانه در تورهای گردشگری مورد تایید نیست

محمدرضا دشتی اردکانی، رئیس فراکسیون گردشگری و میراث فرهنگی مجلس یازدهم، در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: سند جامع گردشگری کشور در حال تدوین است. این امر با همکاری وزارت میراث فرهنگی در حال رقم خوردن است و بر این باور هستم که با تدوین این سند بسیاری از مشکلات حوزه گردشگری در کشور حل خواهد شد.

او افزود: در این میان ما از گروه‌های خصوصی نیز خواسته‌ایم تا در تدوین این سند مشارکت کنند. یکی از اهداف ما در تدوین این سند این است که دیگر اتفاقات تلخ جنگل جهان نما رقم نخورد. به دنبال محدود کردن و دفع گردشگران نیستیم و هدف اصلی ما جذب گردشگر داخلی و خارجی است.

دشتی اردکانی بیان کرد: اقداماتی که به صورت خودسرانه انجام می شود و گردشگران را برای مثال به محل جان باختن کولبران برای بازدید می برند مورد تایید ما نیست و در راستای سامان دهی این امور، اقداماتی انجام خواهد شد.

مدت‌ها تصور می‌شد که علت مرگ سها حیوانات وحشی بوده اند/ باید از تورلیدرها آزمون گرفته شود

در این میان به نظر می رسد که عدم وجود افراد آموزش دیده و صلاحیت دار در راس تورهای گردشگری یکی دیگر از معضلات جدی این حوزه است.

محمدصالح جوکار، دبیر فراکسیون گردشگری و میراث ‌فرهنگی مجلس یازدهم، در این رابطه به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: امروزه کشور در شرایط خاص کرونایی قرار دارد.  شرکت‌های زیادی از انتهای سال گذشته تا به امروز متحمل زیان شده و متاسفانه برخی در این میان با سفرهای غیراستاندارد نیز در توسعه این بیماری موثر شده اند و به هیچ یک از توصیه های این حوزه توجه نمی کنند. 

او افزود: مقوله تامین امنیت گردشگران در داخل کشور یکی از مسائل مهمی است که امروزه مورد توجه مجلس است. اتفاقی که در گلستان رقم خورد و هفته ها اذهان عمومی را درگیر خود کرد یک مسئله مهم بود و تا مدت ها تصور می شد که حیوانات وحشی آن دختر را کشته باشند اما بعدها و پس از کشف پیکر او مشخص شد که علت آن سهل‌انگاری بوده است.

این نماینده مجلس خاطرنشان کرد: ما در حوزه گردشگری باید به قدری آماده باشیم که بتوانیم این خطرات را پیش بینی کنیم. باید مقوله پیشگیری در راس امور قرار گیرد. باید تیم های امدادی در این مکان های پرخطر حضور داشته باشند و صورت مسئله پاک نشود. در همین راستا در فراکسیون میراث فرهنگی و گردشگری این مسائل و معضلات حوزه گردشگری را پیگیری خواهیم کرد و از وزارت میراث فرهنگی درخواست داریم خلاهای قانونی حوزه گردشگری و اصلاحات مورد نیاز را به مجلس ارائه دهد تا ما آن ها را برطرف کنیم.

دبیر فراکسیون گردشگری و میراث ‌فرهنگی مجلس با اشاره به اینکه مسئله گم شدن سها در مجلس با جدیت پیگیری شده است، گفت: مسئولین مربوطه باید پاسخگو باشند و قانون به نحوه صحیح اجرا شود.

جوکار در خصوص اعطای مجوز به تورهای گردشگری اذعان کرد: قطعا زمانی که به افراد درس خوانده در رشته‌های مرتبط با گردشگری مجوز داده شود کمتر شاهد چنین آسیب‌هایی خواهیم بود. در این میان فارغ‌التحصیلان سایر رشته‌ها نیز باید دوره‌های حرفه‌ای را گذرانده و از آن‌ها آزمون گرفته شود تا صلاحیت آن‌ها تائید شود.

او افزود: آشنایی این افراد به مقوله های بحرانی و مناطق مقصد یکی دیگر از ضرورت ها است. باید هر توری که به هر استانی سفر می کند به مسئولان استانی خبر دهد تا امنیت آن ها تامین شود و ما در راستای قانونی کردن این اتفاقات قطعا قوانینی وضع خواهیم کرد.

لزوم تدوین سند جامع گردشگری

در این میان آنچه که مشخص است این است که کمبود اطلاع‌ رسانی و آموزش گردشگران درباره اهمیت و حساسیت اقدامی که انجام می دهند. عدم آگاهی و اشراف اندک اغلب راهنمایان تور نسبت به منطقه‌ای که قصد عرضه آن به گردشگران را دارند، ضعف مدیریت و نظارت بر فعالیت‌های توریستی و فقدان قانون روشن در این رابطه به نظر می رسد از بزرگ ترین چالش های حوزه گردشگری است که امید می رود با تدوین سند جامع گردشگری و تصویب آن در مجلس این حوزه سامان‌دهی شود تا دیگر شاهد قربانی شدن کیفیت گردشگری در کشور نباشیم.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز