گزارش روز؛

ماجرای نقد امام جمعه بر آموزش‌های مجازی

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۶:۱۳:۱۳
کد خبر: ۱۰۵۳۸۸۷
ماجرای نقد امام جمعه بر آموزش‌های مجازی
بالاخره سال تحصیلی کرونایی 1400-1399آغاز شد. هرچند آموزش‌های حضوری کارآمدترین نوع آموزش در جهان محسوب می‌شود اما استفاده از ظرفیت تلویزیون، فضای مجازی، شبکه شاد و بسته‌های آموزشی می‌تواند در راستای آموزش مناسب تاثیرگذار باشد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ زنگ سال تحصیلی 1400-1399در حالی به صدا درآمد که قرار است تمهیدات بهداشتی سختگیرانه و بر اساس استفاده از  ظرفیت فضای مجازی صورت گیرد.

هرچند به اذعان مسئولان و مدیران وزارت آموزش و پرورش هیچ آموزشی نمی‌تواند جایگزین آموزش‌های حضوری شود، اما به‌دلیل شرایط موجود ناشی از کرونا باید با این ویروس زندگی کرد و نمی‌توان در شرایط کنونی نسبت به مسائل منفعل بود.

روز گذشته آیت‌الله علم‌الهدی، امام جمعه مشهد، گفت: «به‌جای اینکه تبلت و لپ تاپ وارد کنیم و واردات کالای خارجی و بیگانه را در کشور توسعه دهیم و ابزار فساد را توسعه دهیم، بودجه‌ای در اختیار صداوسیما قرار دهید که در اسرع اوقات مسئله آنتن‌دهی را به تمام نقاط کشور و روستاها بیشتر کنند.  این گفته‌های امام جمعه مشهد در حالی مطرح می‌شود که از روزهای نخست شیوع ویروس کرونا مدرسه تلویزیونی به فعالیت پرداخته است.

از سوی دیگر طی روزهای اخیر محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش، گفته است در سال تحصیلی جدید قرار است از ظرفیت تلویزیون استفاده کرد.

همچنین محمدرضا سیفی، مدیرکل دفتر توسعه عدالت آموزشی و آموزش عشایر و رابط آموزش و پرورش و تلویزیون، درباره روند آموزش‌های تلویزیون گفته است که آموزش‌های تلویزیون ادامه دارد و تعداد ساعات پخش آن در دوره ابتدایی افزایش پیدا می‌کند و همزمان با شروع سال تحصیلی جدید در 15شهریور آموزش‌ها با شرایط جدید آغاز می‌شود. او با بیان اینکه تا به امروز بیش از 90 معلم شناسایی شده که از اسفند 98 تاکنون در زمینه آموزش‌های آنلاین همکاری کرده‌اند، افزود: تعدادی از معلمان انتخاب شده تا بتوانند آموزش‌های تلویزیونی را انجام دهند.

همچنین امام جمعه مشهد در قسمتی از حرف‌هایش به شبکه شاد اشاره کرده است و عنوان می‌کند «اگر به‌عنوان شبکه شاد بخواهیم مسئله فراگیری آموزش و پرورش را در همه کشور حل کنیم، قابل حل نیست.» این اظهارنظرها در حالی مطرح است که مدیران و مسئولان در آموزش و پرورش به کرات به تاثیر آموزش‌های حضوری تاکید داشته و دارند.  طی روزهای اخیر هم سید حسن الحسینی، مشاور وزیر آموزش و پرورش گفت: کیفیت آموزش از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است در حال حاضر شبکه «شاد» تجهیز شده است به گونه‌ای که دانش آموزان و معلمان می‌تواند در این بستر صفحه شخصی داشته و لایو برگزار کنند در عین حال خدمات استفاده از «شاد» رایگان است.

از سوی دیگر محمود حبیبی، مدیرکل فناوری اطلاعات آموزش و پرورش، نیز درباره عملکرد شبکه شاد بیان می‌کند شبکه‌سازی در فضای مجازی انجام می‌شود و راهبری در سامانه شاد را برعهده دارند ۱۳ هزار در آموزش و پرورش در شبکه شاد فعال هستند و امید است این اقدامات مدنظر قرار بگیرد. به گفته او در ۱۰ سال گذشته شاهد تربیت کودکانی با فناوری هستیم.

 در بخش دیگر از صحبت‌های امام جمعه مشهد آمده است: «اینکه شما بخواهید وسایل رسانه‌ای و دستیابی به فضای مجازی را در اقصی نقاط کشور، در روستاها و در دهات اجرا کنید، معلوم نیست به مصلحت باشد؛ یعنی بردن تبلت و وسیله رسانه‌ای و لپ‌تاپ در یک روستای دوردست کشور و در اختیار بچه روستایی گذاشتن، یک بُعدش استفاده در آموزش و پرورش است، به همین جا تمام نمی‌شود، وارد شبکه‌های اجتماعی و برنامه‌های مضری می‌شود.»

بر اساس تاکیدات مسئولان در وزارت آموزش و پرورش هم اکنون در مناطق روستایی و مناطق عشایری به‌دلیل وضعیت سفید مدارس به‌طور معمول برگزار می‌شود و نیازی به استفاده از نرم افزارهای ویژه نیست. محمدرضا سیفی، مدیر کل دفتر توسعه عدالت آموزشی مناطق محروم و عشایر با اشاره به فرصت‌هایی که در دوران کرونا به وجود آمد اظهار کرد: در دوران کرونا ، رسانه ملی بالاخص شبکه آموزش به عنوان مکمل آموزشی به کمک فرایند آموزش آمد.

به باور امام جمعه مشهد شبکه‌های اجتماعی، مراکز فساد و رسانه‌های خارجی نفوذ کنند و نباید تمام بدآموزی‌هایی که این جوان و نوجوان ما را از باور اسلام و دین جدا می‌کند، در اختیار او بگذاریم.

آموزش و پرورش بنا دارد سیمکارت‌های دانش آموزی را در اختیار قرار بدهد تا بتواند نظارت کامل داشت. مسعود صادقی، مدیر روابط عمومی و امور بین‌الملل انارستان، درباره قابلیت های سیم کارت های دانش آموزی گفت: مهمترین ویژگی سیم‌کارت انارستان امکان مدیریت والدین روی این سیم‌کارت‌هاست. در‌ آینده نزدیک تماس‌ها و پیامک‌های که از سوی کودک ارائه می‌شود از طریق فهرستی که والدین تعریف می‌کنند قابل کنترل خواهد بود.

صادقی عنوان کرد:‌ کاری که اینترنت دانش‌آموزی با استفاده از سیم‌کارت انارستان انجام داده، این است که محیطی از اینترنت را در اختیار کودک و نوجوان قرار می‌دهد که ایمن و قابل کنترل است.

گفتنی است که در روزهای آینده سیمکارت های دانش آموزی در اختیار دانش آموزان قرار می‌گیرد.

از این رو به نظر می رسد آموزش و پرورش از فضای مجازی و رسانه ملی به صورت کامل و امن استفاده می‌کند و باید به جای افزایش بودجه صدا و سیما به فکر افزایش بودجه آموزش و پرورش که فعالیتش طی ایام کرونایی تغییر یافته و هزینه زیادی را متحمل شده است.

انتهای پیام: 5

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز