منزلاب بدون بیکار با مشاغل برکت

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۰۹:۰۶:۲۲
کد خبر: ۱۰۵۴۱۷۶
فعالیت‌های اشتغال‌زایی بنیاد برکت ستاد اجرایی فرمان امام در روستای گردشگری منزلاب استان سیستان و بلوچستان باعث شده تا نرخ بیکاری در این روستا به صفر برسد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ امیرحسین مدنی، مدیرعامل بنیاد برکت، ستاد اجرایی فرمان امام ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: ورود بنیاد به روستای گردشگری منزلاب و ایجاد مشاغل خرد و خانگی در قالب طرح‌های اشتغال‌زایی اجتماع‌محور موجب شده تا به عنوان روستای بدون بیکار در استان سیستان و بلوچستان انتخاب شود.

مدنی افزود: بنیاد برکت از ابتدای سال جاری 52 طرح اشتغال‌زایی اجتماع‌محور را در روستای منزلاب راه‌اندازی کرده که ایجاد 100 فرصت شغلی را به همراه داشته است. همچنین بهره‌برداری از 50 طرح منجر به ایجاد 100 شغل دیگر نیز تا پایان سال در دستور کار است.

او ادامه داد: اعتبار کلی هزینه و پیش‌بینی شده برای ایجاد و راه‌اندازی 102 طرح اشتغال‌زایی برکت در روستای منزلاب نزدیک به 92 میلیارد ریال است.

مدیرعامل بنیاد برکت در تشریح اقدامات اشتغال‌زایی این بنیاد در منزلاب گفت: از آن‌جا که منزلاب به عنوان منطقه هدف گردشگری در استان سیستان و بلوچستان انتخاب شده است، تلاش کردیم که مشاغل ایجاد شده در این روستا زنجیره تامین صنعت گردشگری را تکمیل کند.

مدنی ادامه داد: بر این اساس، علاوه بر حمایت و پرداخت تسهیلات به سه مرکز بوم‌گردی، مشاغلی همچون پرورش مرغ، دام سبک و صنایع دستی در روستا راه‌اندازی شد که محصولاتش در صنعت گردشگری و مراکز بوم‌گردی قابل فروش باشد.

او خاطرنشان کرد: مشاغل برکت در روستای منزلاب عمدتا در رسته‌هایی همچون خدمات گردشگری، پرورش طیور، دام سبک، مشاغل فنی و خدماتی و صنایع دستی از جمله بافت گلیم، سوزن‌دوزی و حصیربافی است.

مدیرعامل بنیاد برکت تصریح کرد: با بهره‌برداری از 50 طرح اشتغال‌زایی دیگر برکت در منزلاب، این روستا تا پایان سال به خودکفایی کامل در معیشت خواهد رسید.

مدنی با تاکید بر این‌که 40 درصد تسهیلات اشتغال‌زایی به زنان منزلاب پرداخت شده است بیان کرد: به تمام روستاییان متقاضی اشتغال که دارای شرایط حداقلی بوده‌اند تسهیلات پرداخته‌ایم. در حال حاضر هم این آمادگی را داریم که به همه افرادی که به دنبال شغل هستند مشاوره، راهنمایی و تسهیلات ارائه کنیم.

او درباره اثرات اشتغال‌زایی بنیاد برکت در منزلاب نیز توضیح داد: طرح‌های اشتغال‌زایی بنیاد علاوه بر ارتقای معیشت و سطح زندگی، رونق کسب و کار را نیز به دنبال داشته، به‌طوری که پذیرش گردشگر در این روستا با وجود شیوع کرونا، با افزایش 10 درصدی مواجه بوده است.

مدیرعامل بنیاد برکت یادآور شد: مشاغل برکت مهاجرت معکوس را نیز در منزلاب به دنبال داشته و جمعیت روستا از 995 نفر به 1500 نفر رسیده است. همچنین در اثر رونق کسب و کار و افزایش جمعیت، قیمت خانه و ملک در این روستا افزایش یافته است.  

مدنی تصریح کرد: یکی از اهداف بنیاد برکت از اشتغال‌زایی در روستاها، بازگرداندن جوانان و خانواده‌هایی است که مهاجرت کرده و در حاشیه شهرها ساکن شده‌اند.

او با اشاره به تفاهم‌نامه سه ساله میان ستاد اجرایی فرمان امام(ره) و استانداری سیستان و بلوچستان گفت: در قالب این تفاهم‌نامه، 24 هزار طرح با ظرفیت ایجاد اشتغال 74 هزار شغل و با اعتبار 60 هزار میلیارد ریال در مناطق محروم استان ایجاد می‌‌شود.

مدیرعامل بنیاد برکت اظهار کرد: تاکنون 10 هزار و 653 طرح در سیستان و بلوچستان اجرا شده است و امسال نیز اجرای 7500 طرح دیگر را در این استان متعهد شده‌ایم.

مدنی افزود: 50 درصد طرح‌های اجتماع‌محور انجام شده در سیستان و بلوچستان در حوزه تامین پروتئین از دام سبک، 9 درصد در زمینه دام سنگین،  8 درصد در زمینه طیور، پنج درصد در حوزه دانش‌بنیان و 9 درصد در حوزه صنایع دستی بوده است.

او در پایان خاطرنشان کرد: در امور زیربنایی و فرهنگی نیز یک‌هزار و 512 طرح با اعتباری بالغ بر 10 هزار میلیارد ریال در استان عملیاتی شده است.

نظر شما