وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات:

کسانی که از اینترنت ملی می‌گویند خائن هستند/ نگرانی درخصوص قطع یا محدود شدن شبکه‌های اجتماعی نداریم

۱۳۹۹/۰۶/۱۶ - ۱۳:۱۰:۴۲
کد خبر: ۱۰۵۴۳۹۸
کسانی که از اینترنت ملی می‌گویند خائن هستند/ نگرانی درخصوص قطع یا محدود شدن شبکه‌های اجتماعی نداریم
محمدجواد آذری جهرمی گفت: راه اندازی پیام رسان داخلی و تقویت شبکه ملی اطلاعات یک امر ضروری‌ست تا به استقلال برسیم در حالی که وقتی اسم استقلال می‌آید مردم می‌گویند دولت می‌خواهد اینترنت را ملی کنند درصورتی که اینگونه نیست و من به این افراد خائن می‌گویم.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مراسم افتتاح مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات «شهید حاج قاسم سلیمانی» با حضور وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات، ابوالحسن فیروزآبادی دبیر شورای عالی فضای مجازی، اکبری رئیس کمیسیون صنایع و برخی اعضای حقیقی شورای عالی فضای مجازی روز یکشنبه 16 شهریور ماه از طریق ویدئو کنفرانس برگزار شد.

محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: چالش‌های حقوقی پروژه مرکز داده مادر شبکه ملی اطلاعات را قریب به 12 بار در دولت پیگیری کردیم تا اکنون به این مرحله رسیده است که جای تقدیر و تشکر از همه کسانی که زحمت کشیدند، دارد.

او افزود: دیروز خبری در فضای مجازی منتشر شد که 400 میلیارد تومان به پیام رسان‌ها دادند این عدد درصورتی گفته شد که باید بگویم دولت 20 هزار میلیارد تومان برای راه اندازی هسته شبکه ملی ارتباطات اختصاص داده است، 100 هزار میلیارد تومان هزینه یک پروژه ای برای جلوگیری از حملات سایبری کرده است، در 2 سال اخیر بیش از 100 میلیارد تومان بخش خصوصی برای فناوری ارتباطات هزینه کرده‌اند که همه اینها دربرابرعددی که گفته شد، رقمی نیست و باید بیش از اینها برای پیام رسان‌ها هزینه کرد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات تصریح کرد: برای اختصاص این 400 میلیارد تومان بالای 20 بار پله‌های سازمان برنامه و بودجه را بالا و پایین کردم.

آذری جهرمی با تاکید بر تقویت پیام رسان‌های داخلی اظهار کرد: اگر یک روز  یک پیام رسان یا یک شرکت بگوید ما به دلیل تحریم‌ها به شما خدمات ارائه نمی‌دهیم ما باید چیکار کنیم؟ نباید خودمان پیام رسان داشته باشیم که درصورت بروز چنین مشکلی که دور از ذهن هم نیست و بارها شاهد آن بودیم، روی پای خود بایستیم و خودکفا باشیم؟

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات بیان کرد: راه اندازی پیام رسان داخلی و تقویت شبکه ملی اطلاعات یک امر ضروری‌ست تا به استقلال برسیم در حالی که وقتی اسم استقلال می‌آید مردم می‌گویند، می‌خواهند اینترنت را ملی کنند، من به این افراد خائن می‌گویم چون ماجرا ملی کردن اینترنت نیست ما درصدد ایجاد شبکه ملی اطلاعات هستیم که اینترنت هم یک سرویس آن محسوب می‌شود.

او افزود: ما قطعا در دنیای دیجیتال حضور خواهیم داشت چرا که دشمنان ما به ویژه کشوری که ظالمانه ترین تحریم‌ها را به مردم ما تحمیل کرده است به دنبال این است که استقلال ما در دنیای جهانی دیجیتال را بگیرد اما ما نشستیم و در سه سال اخیر رشد اقتصادی 2.5 درصد به به 6 درصد رساندیم.

آذری جهرمی گفت: در این دوسال اخیر خیلی تلاش کردیم در خدمات ابری به استقلال برسیم و این اتفاق هم رخ داد و در حال حاضر هیچ نیازی به کشورهای دیگر نداریم و شرکت‌های ما در حوزه خدمات ابری دارای استقلال کامل هستند.

او افزود: اگر سال 96 یک حمله اینترنتی به اصفهان صورت می‌گرفت کلیه ارتباطات عادی تهران و اصفهان از روال خارج می شد اما شبکه ملی اطلاعات اکنون باعث شده باوجود تمام حمله‌ها شبکه سالم بماند و از دسترس خارج نشود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به اهمیت شبکه ملی اطلاعات گفت: شبکه ملی اطلاعات ضامن رشد اقتصادی دولت است. در حال حاضر در این مرکز حداقل 3 ایمیل ایرانی فعالیت وسرویس دهی به مردم را شروع کرده است و سه پیام رسان مستقر هستند و خدمات دریافت می‌کنند.

او افزود: 23 جزء زیرساختی در شبکه ملی اطلاعات وجود دارد که 20 جز آن استقرار پیدا کرده است هرچند برخی از آنها نیاز به تقویت دارند اما 3 جزء دیگر هنوز مستقر نشده که انشالله تا پایان دولت صورت می‌گیرد.

آذری جهرمی عنوان کرد:  یکی از مهم‌ترین جزءها مرکز امنیت یکپارچه شبکه ملی اطلاعات است که ظرف دو هفته آینده پیاده سازی می‌شود.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات  با تاکید  بر حمایت از پیام رسان‌ها گفت: پیام رسان‌ها فقط نیازمند سرور و پهنای باند نیستند آنها اگر بخواهند در کشور رشد کنند نیاز به خدمات دارند به همین دلیل تقاضا دارم کلیه دستگاه‌ها که وظیفه دارند به وظایف خود عمل کنند.

او افزود: حمایت‌های حقوقی باید درصورتی صورت گیرد که محدودکننده نباشد درغیراینصورت نمی‌توان از پیام رسان‌ها انتظار عملکرد خوب داشته باشیم.

آذری جهرمی عنوان کرد: ما هیچ نگرانی بابت قطع و محدودکردن شبکه‌های اجتماعی نداریم اگر دشمنان برخی مصادیق و محتوای ما را حذف می کنند، مطالب ضد ما را پرورش می‌دهند به دلیل حضور قوی ما درعرصه جهانی‌ست و تلاش دارند آن را خدشه دار کنند اما ما از پای ننشسته و همچنان تلاش می‌کنیم.

او بیان کرد: انشالله با همدلی که به وجود آمده 35 درصد باقی مانده از پروژه‌ها را تا پایان دولت به پایان می‌رسانیم.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به نامگذاری این مرکز داده شبکه ملی اطلاعات گفت: نامگذاری این مرکز به نام شهید سلیمانی یک پیام ویژه دارد و آن حرکت و ایستادگی در مسیر استقلال و حفظ عزت مردم ایران در فضای مجازی است که انشالله محقق خواهد شد.

آذری جهرمی بیان کرد: بنا نداریم در بیزنس بخش خصوصی به عنوان دولت دخالت کنیم اگر اینجا برای خدمات پایه ورود کردیم چون مصوبات جلسه شورای عالی فضای مجازی بود.

او درخصوص آموزش‌های مجازی گفت: قرار است ما اینجا را مرکز حمایتی از آموزش مجازی قرار دهیم و حتی به وزیرآموزش و پرورش هم گفته‌ایم که آمادگی واگذاری ظرفیت داریم تا در آموزش دانش آموزان و دانشجویان خللی ایجاد نشود.

انتهای پیام//5

نظر شما