یک متخصص آشپزی:

غذای سالم بدمزه نیست/ اصلاح سبک تغذیه نیازمند آموزش

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۰۵:۴۵:۲۹
کد خبر: ۱۰۵۷۴۰۷
غذای سالم بدمزه نیست/ اصلاح سبک تغذیه نیازمند آموزش
سامان گلریز گفت: باید تلویزیون، آموزش و پرورش و ... در ایجاد موج تغذیه سالم اقدامات مناسب انجام دهند.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ تاکنون در زمینه غذای سالم و خوشمزه اقدامی انجام نشده است. برای مثال وقتی صحبت از غذای سالم می‌شود، اغلب افراد نسبت به مصرف آن رغبت چندانی ندارند. از سوی دیگر  افراد در جامعه ما به مصرف غذاهای چرب، پر نمک و ... تمایل  دارند.

غذای سالم بدمزه نیست

سامان گلریز، متخصص آشپزی، در گفت‌وگو با خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: نباید به این مقوله باور داشت که غذای سالم بدمزه است، بلکه اغلب افراد در جامعه ما طریقه طبخ غذای سالم و خوشمزه را بلد نیستند. این در حالی است که اگر افراد بدانند چگونه آشپزی کنند و حجم سبزیجات را افزایش و میزان پروتئین مصرفی را کاهش دهند، طبیعتا آشپزی لذت‌بخش می‌شود. از سوی دیگر باید سبک اقتصادی مناسب در شیوه طبخ غذا در جامعه ترویج شود.

او افزود: مزه‌دار کردن غذا و آشپزی کردن اقدام پیچیده‌ای همچون شیمی است. آشپزها باید بیاموزند تا چگونه از طریق ادویه‌ها مزه‌های جدید را تولید کنند. این مقوله نیازمند مسافرت، تجربه و کتاب خواندن است.

برخی از آشپزهای ایرانی به علم روز آشپزی مسلط نیستند

این آشپز تاکید کرد: باید مطالعه و تجربیات آشپزهای دنیا را وارد آشپزی‌ ایرانی کرد. برای مثال هیچ فردی نمی‌گوید قرمه سبزی غذای مناسبی نیست اما وقتی این غذا با انبوهی از روغن تهیه شود، مضر است. هرچند قرمه سبزی را می‌توان عالی و سبک تهیه کرد.

تاریخچه آشپزی ایران مغفول مانده است

 به گفته او تاکنون در زمینه تاریخچه آشپزی ایران مطالعه‌ای انجام نشده در حالی که در کشور ما روستا به روستا و ده به ده غذاهای متنوع تهیه می‌شود.

گلریز ادامه داد: از سوی دیگر تاکنون هیچ مرجعی غذاهای ایران را ثبت نکرده است. در این شرایط مردم ما به آشپزی غربی و فست فود گرایش پیدا کرده‌اند. این در حالی است که  ژاپنی‌ها و چینی‌ها فرهنگ غذایی خود را  به فرهنگ غذایی دیگر کشورها ترجیح داده و تمدن خود را حفظ کرده‌اند. باید بتوان در زمینه آشپزی ایران اقدام کرد تا گرایش افراد نسبت به مصرف غذای ایرانی افزایش پیدا کند.

ترویج سبک آشپزی سالم نیازمند آغاز موج

این استاد تغذیه درباره ترویج سبک تغذیه سالم در کشور تاکید کرد: در مطبوعات و رسانه‌ها اقدامات در زمینه ترویج سبک تغذیه سالم انجام شده است، اما نیازمند آغاز موجی در این زمینه هستیم.

 گلریز افزود: باید تلویزیون، آموزش و پرورش و ... در ایجاد موج تغذیه سالم اقدامات مناسب انجام دهد. برای مثال در کتاب‌های درسی درباره خواص سبزیجات و تغذیه سالم دروس متنوع گنجانده شود. همچنین چگونگی تغذیه سالم نیز در کتب علمی و مدارس را باید به دانش آموزان آموزش داد.

 او تصریح‌کرد: تحقق این امور در یک فرصت یک ماهه انجام نمی‌شود بلکه این مقوله نیازمند اقدامات مختلف با همراهی آموزش و پرورش، رسانه‌ها و ... است. برای مثال در انگلستان طرحی مبنی‌ بر ترویج تغذیه سالم در مدارس آغاز شد، دانش‌آموزان تحت تعلیم در خانه به پدر و مادر خود در زمینه تغذیه سالم تذکر می‌دادند. وقتی اهرم به دست کودکان باشد، طبیعتا اجرای آن در خانواده‌ها الزام می‌شود.

سبک تغذیه‌ای مردم ما مناسب نیست

این متخصص تغذیه درباره سبک تغذیه‌ای مردم کشور گفت: سبک تغذیه‌ای مردم ما مناسب نیست. افراد در جامعه ما تحت آموزش‌های مناسب قرار نگرفتند. همچنین اقدامات در راستای توجه به سبک تغذیه‌ای مناسب انجام نشده و سازمان‌های مربوطه نیز در این باره تبلیغات مناسب انجام نداده‌اند. وقتی اقدامی در زمینه تغذیه سالم جامعه انجام نشده است دیگر نمی‌توان اظهار نظر کرد.

در پی ترویج مصرف غذاهای گیاهی هستیم

گلریز درباره ترویج سبک تغذیه‌ای سالم و ارزان در جامعه افزود: حدود سه سال است از طریق رسانه‌ها این اقدام در دستور کار قرار دارد و بازخوردها نیز در این باره مناسب است. در حال حاضر در پی ترغیب مردم به مصرف غذاهای گیاهی و کاهش مصرف پروتئین در جامعه هستیم.

مردم ما بدغذا نیستند

او درباره کالری مصرفی مردم ایران در مقایسه با دیگر مردم دیگر نقاط جهان گفت: مردم ما بدغذا نیستند، بلکه با توجه به بودجه خود غذا مصرف می‌کنند. برای مثال یک فردی بودجه خود را در زمینه خریداری مواد غذایی مناسب صرف می‌کنند اما فرد دیگر پول کلان را صرف تغذیه مناسب می‌کند. کیفیت تغذیه به علم، آموزش و آگاهی افراد بستگی دارد. مردم ما باید در زمینه چگونگی تغذیه تحت آموزش قرار بگیرند.

این استاد آشپزی تاکید کرد: در آشپزی باید ذوق و سلیقه به خرج داد و با مطالعه اقدامات مناسب انجام داد. در شرایط کنونی باید در زمینه تعلیم کودکان اقدامات اساسی انجام داد. برنامه‌ها باید با محوریت محیط‌ زیست و تغذیه باشد.

به گفته او امروز  برخی از کودکان به اصطلاح بد غذا هستند.  این مشکلات به‌دلیل تربیت والدین و محیط پیرامون بروز کرده است.

گلریز درباره دور ریزهای تغذیه‌ای در کشور گفت: پول نفت کشور برای تهیه غذا صرف می‌شود باید جلوی دور ریز و اسراف گرفته شود. تنها راه ارتقای سبک تغذیه آموزش از طریق کتب درسی و آموزش به دانش‌آموزان است.

انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز