وزارت بهداشت:

تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار

۱۳۹۹/۰۶/۲۴ - ۱۵:۰۹:۰۹
کد خبر: ۱۰۵۸۴۷۳
تزریق رایگان واکسن آنفلوآنزا برای زنان باردار
رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی اعلام کرد که امسال برای نخستین بار واکسیناسیون آنفلوآنزا زنان باردار به صورت رایگان انجام می‌شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ محسن زهرایی، درباره تزریق واکسن آنفلوآنزا بیان کرد: وزارت بهداشت برای اولین بار برنامه ریزی کرده که واکسیناسیون خانم‌های باردار برای آنفلوآنزا را امسال انجام دهد. واکسن از مداخلات بهداشتی بسیار موفق و از بهترین و موثرترین مداخلات بهداشتی در حفظ سلامت جان انسان‌ها در جهان است.

او ادامه داد: واکسن بیماری‌ها با هم تفاوت دارد. هر واکسن برای یک بیماری خاص است و اثربخشی آن هم روی همان بیماری است. یعنی واکسن‌ها به صورت کاملا اختصاصی سیستم ایمنی بدن انسان‌ها را تحریک می‌کنند که بتوانند علیه همان بیماری در بدن آمادگی لازم را برای محافظت ایجاد کند.

درصد تاثیر واکسن بیماری‌های مختلف

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: واکسن بیماری‌های فلج اطفال، دیفتری، کزاز، سرخک برای بالا بردن سیستم دفاعی بدن اثربخشی ۹۵ درصدی دارند، ولی واکسن آنفلوآنزا اثربخشی حدود ۴۰ تا ۶۰ درصدی در پیشگیری از ابتلا به بیماری دارد. در گروه‌های سالمند و در افراد دارای ضعف سیستم ایمنی ممکن است این اثربخشی به کمتر از ۵۰ درصد هم برسد.

زهرایی افزود: واکسن آنفلوآنزا به عنوان یک سپر دفاعی قطعی محسوب نمی‌شود و اینکه فکر کنیم بعد از زدن واکسن فرد مبتلا به آنفلوآنزا در پاییز و زمستان نمی‌شود، غلط است. اگر واکسن هم زده شود، همچنان فرد باید اقدامات پیشگیرانه مثل شستن دست‌ها، پرهیز از تماس با افراد مبتلا به بیماری آنفلوآنزا و ماسک زدن و رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی را انجام دهد.

تاثیر واکسن برای گروه‌های پرخطر

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: واکسن می‌تواند در گروه‌های پرخطر موثر باشد. به همین دلیل به این افراد توصیه می‌کنیم واکسن بزنند.

زهرایی افزود: این افراد پرخطر دو دسته‌اند؛ یک عده به دلیل شغل‌شان پرخطر محسوب می‌شوند. مثل کارکنان حرفه‌های مختلف پزشکی که با بیماران سر و کار دارند. این عده اگر آنفلوآنزا بگیرند هم به کادر درمانی دیگر منتقل می‌کنند، هم چند روز از ارائه خدمت به سایر بیماران عقب می‌افتند، بنابراین در همه کشورها این کادر جزو اولویت اول دریافت واکسن هستند.

او ادامه داد: بعضی گروه‌های دیگر نیز هستند که اگر آنفلوآنزا بگیرند چون ریسک عوارض در آنها به دلیل بیماری‌های زمینه‌ای بالا می‌رود، توصیه می‌شود واکسن دریافت کنند. مثل زنان باردار که سازمان جهانی بهداشت آنها را در اولویت قرار داده است.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت اظهار کرد: بعضی گروه‌ها نیز بیماری زمینه‌ای دارند. مثل افرادی که ضعف سیستم ایمنی دارند یا شیمی درمانی می‌شوند یا ایدز دارند یا بیماران قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی مزمن دارند و ممکن است فرم شدیدتری از آنفلوآنزا را بگیرند. در مجموع افرادی از گروه‌های خاص هستند که باید واکسن بزنند.

واکسن آنفلوآنزا تاثیری در مهار کرونا ندارد

او بیان کرد: واکسن آنفلوآنزا اختصاصی عمل می‌کند و از کرونا که اکنون تبدیل به پاندمی جهانی شده است، جلوگیری نمی‌کند. این واکسن می‌تواند در نهایت حدود ۴۰ تا ۶۰ درصد روی بیماری آنفلوآنزا موثر باشد، ولی در مهار کرونا به هیچ وجه نقشی ندارد. بنابراین این گمان که با دریافت واکسن آنفلوآنزا فرد در برابر کرونا بیمه می‌شود، حرف کاملا اشتباه و غیرعلمی است.

زهرایی ادامه داد: ممکن است این نگرانی در جامعه باشد که به دلیل وجود کرونا و همزمانی آن با آنفلوآنزا در فصول سرد سال خیلی از افراد که در گروه‌های پرخطر هم نیستند فکر کنند باید واکسن آنفلوآنزا بزنند. در حالی که این طور نیست و بسیاری از صاحب نظران عقیده دارند همین اقدامات پیشگیرانه برای کرونا مثل ماسک زدن، رعایت فاصله گذاری‌های اجتماعی و شست‌وشوی مرتب دست‌ها از ابتلا به آنفلوآنزا هم تا حد بسیار زیادی جلوگیری می‌کند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت گفت: در نتیجه خیلی از صاحب نظران علوم پزشکی معتقدند احتمالا با رعایت این مسایل امکان شیوع آنفلوآنزا امسال نسبت به سال‌های پیش کاهش پیدا کند، اما گروه‌های پرخطر حتما باید واکسن آنفلوآنزا بزنند.

تدارک واکسن آنفلوآنزا برای سال جاری

او اظهار کرد: برای امسال تدارک حجم بالایی از واکسن دیده شده که در زمان مقرر گروه‌های پرخطر می‌توانند مراجعه و دریافت کنند. سایر افراد غیرپرخطر نیازی به دریافت واکسن ندارند.

رئیس اداره بیماری‌های قابل پیشگیری با واکسن وزارت بهداشت افزود: البته این واکسن منع دریافت بسیار محدودی دارد. یعنی فردی که بیماری زمینه‌ای ندارد هم می‌تواند واکسن بزند، اما اگر این کار را بخواهیم انجام دهیم آن گروه‌های پرخطر از دریافت واکسن محروم می‌مانند. چون ظرفیت تولید واکسن آنفلوآنزا در دنیا سالانه حدود ۳۵۰ تا ۵۰۰ میلیون دوز است، در صورتی که جمعیت دنیا بیش از هفت میلیارد نفر است. بنابراین در تمام دنیا گروه‌های پرخطر برای دریافت واکسن اولویت دارند.

زهرایی بیان کرد: برای همه افراد چه پرخطر چه کم خطر همچنان توصیه ما رعایت اصول بهداشتی، فاصله گذاری اجتماعی و استفاده از ماسک است.

نظر شما