کمیته سمن‌های تالابی بوشهر تشکیل شد

۱۳۹۹/۰۶/۲۵ - ۱۳:۱۲:۲۳
کد خبر: ۱۰۵۸۹۳۱
کمیته سمن‌های تالابی بوشهر تشکیل شد
دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان بوشهر گفت: کمیته تخصصی مشارکت سازمان‌های مردم نهاد (سمن ها) که در محل جغرافیایی بنادر و مجاورت تالاب‌های این استان قرار گرفته و پروژه‌های تالابی اجرا کرده‌اند، تشکیل شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ رضا پرتوی سنگی روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا اعلام کرد:  این کمیته به منظور حفاظت بهینه از سواحل و تالاب‌های بوشهر و تقویت نقش سازمان‌های مردم نهاد در در اجرای  موثرتر مدیریت زیست بومی تالاب‌ها و آموزش جوامع محلی مجاور اکوسیستم های آبی تشکیل و فعال شده‌است.

او به نقش و اهمیت سمن‌ها در پیشبرد اهداف برنامه‌های مدیریتی اشاره کرد و افزود: کمیته تخصصی سمن‌های تالابی بوشهر برای پیگیری دفتر حفاظت از تالاب‌های سازمان محیط زیست ایران و هماهنگی دبیر شبکه ملی سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی کشور و با حمایت علمی کارشناس ارشد دفتر حفاظت از تالاب‌های ایران شکل گرفت.

پرتوی سنگی عنوان کرد:  ایجاد مرکز اطلاع‌رسانی تالاب و تبادل اطلاعات و پژوهش، ثبت دانش بومی در احیای تالاب‌ها، نظارت بر اجرای قانون حفاظت و احیای تالاب‌ها، تقویت سمن‌های محلی، آموزش جوامع محلی، سمن‌ها و مدیران دولتی فعال در حوزه تالاب‌ها، جلب مشارکت جوامع محلی در حفظ تالاب‌ها، تمرکز بر گردشگری و راه‌اندازی توریسم مجازی تالابی برخی از اهداف و رویکردهای این کمیته تخصصی است.

دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان بوشهر اضافه کرد: تامین اعتبار مورد نیاز برای اجرای اقدامات احیای تالاب‌ها با مشارکت سمن های محلی، راه‌اندازی مدارس تالابی از مدارس پیرامون تالاب‌ها، اجرای سیپای محلی در تالاب‌های دارای برنامه مدیریت زیست بوم، لای روبی بستر و مسیرهای ورودی و جلوگیری از برداشت‌های غیر مجاز در تالاب‌ها از دیگر برنامه‌های کمیته سمن‌های تالابی بوشهر است.

او از توجه جدی‌تر به حضور بخش دولتی در نشست‌های کمیته‌های مدیریتی را یکی از رویکردهای این کمیته نام برد و اظهار کرد:  تدوین برنامه مدیریت زیست بومی تالاب‌ها کافی نیست بلکه باید از اجرای این برنامه حمایت شود.

پرتو سنگی گفت: این کمیته تخصصی زیرمجموعه شبکه استانی است و با تعیین رئیس، دبیر و مسئول اطلاع رسانی به صورت ماهانه تشکیل جلسه خواهد داد.

دبیر شبکه سازمان‌های مردم نهاد محیط زیست و منابع طبیعی استان بوشهر عنوان کرد: در زمان حاضر انجمن‌های سوکا و حافظان مند از شهرستان دیر، توسعه اقلیم پاک و زمین سبز از بوشهر، دوستداران طبیعت سعدآباد شهرستان دشتستان، نبض زمین و دفتر نمایندگی حیات سبز از شهرستان دیلم، انجمن نبض مهرگیاه عسلویه، انجمن توسعه نایبند و حیات سبز لیان در کمیته سمن‌های تالابی و ساحلی بوشهر عضو هستند.

او در پایان بیان کرد: گزارش عملکرد کمیته تالابی سمن‌ها در راستای تنویر افکار عمومی از سوی شبکه سمن‌های استان در اختیار رسانه‌های محلی و ملی قرار می‌گیرد.

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز