سنجش دانشجویان از طریق آزمون های میان دوره ای

۱۳۹۹/۰۶/۲۸ - ۰۹:۳۲:۰۴
کد خبر: ۱۰۶۰۱۴۹
سنجش دانشجویان از طریق آزمون های میان دوره ای
دستورالعمل ارزیابی پایان ترم دانشجویان علوم پزشکی برای نیمسال اول ۱۳۹۹ - ۱۴۰۰ به دانشگاه های علوم پزشکی ابلاغ شد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ بر اساس این دستورالعمل باتوجه به برگزاری درس‌های تئوری به صورت مجازی، برنامه ریزی به گونه ای انجام شود که با تقسیم نمره آزمون پایان ترم، سنجش دانشجویان در طول ترم تحصیلی و از طریق آزمون های میان دوره ای انجام شود و براساس مصوبه شورای آموزشی دانشگاه سهم هر کدام از آزمون های میان ترم و پایان ترم در سهم نمره نهایی تعیین خواهد شد.

برنامه ریزی درسی به گونه ای باشد که دانشجویان ملزم به فعالیت غیرحضوری بوده و با تعیین وظایف و تکالیف درسی، پیشرفت دانشجویان در درسهای ارائه شده، ارزیابی شود.

در خصوص ارزیابی نهایی دانشجویان برای روش های برگزاری آزمون توسوط معاونت آموزشی وزارت بهداشت شیوه نامه استانداردی تهیه می شود تا اعتراضات دانشجویی به دلیل اختلاف  روشهای ارزیابی به حداقل برسد.

مواردی از قبیل روش ارزشیابی، نوع سوالات، زمان تخصیصی برای هر سوال، امکان برگشت به سوالات قبلی، تعامل با دانشجویانی که گرفتار اختلالات اینترنتی در حین آزمون می شوند و... . بطور کلی تحلیل آزمون های برگزار شده و اصلاح روشها براساس نتایج حاصله و براساس  مصوبه شورای آموزشی دانشگاه صورت پذیرد.

از شیوه های متعدد ارزیابی دانشجویان استفاده شود

به اعضای هیات علمی توصیه می شود در صورت امکان از شیوه های متعدد ارزیابی دانشجویان مانند مصاحبه، امتحانات شفاهی حضوری و غیرحضوری، امتحانات تشریحی و آزمونهای متعدد در کنار امتحانات رایج پایان ترم استفاده کنند.

در صورت فراهم بودن امکان برگزاری امتحانات به صورت حضوری تلاش شود فاصله بین کلاس های درس و امتحانات به حداقل برسد تا دانشجویان بتوانند با سرعت امتحانات خود را به انجام برسانند و محیط دانشگاه را ترک کنند.

در این صورت به دلیل فشردگی امتحانات و در صورت صلاحدید شورای آموزشی دانشگاه، تلاش شود درجه دشواری امتحانات متناسب با شرایط تنظیم و در صورت نیاز، بخشی از نمرات در قالب گزارشات و امتحانات تشریحی دیده شود به طوری که دانشجویان پس از ترک محیط دانشگاه بتوانند تکالیف مربوطه را انجام و پاسخهای خود را از طریق فضای مجازی به مدرس مربوطه ارسال کنند.

در برگزاری امتحانات غیر حضوری حداکثر تدابیر لازم اندیشیده شود که کیفیت ارزشیابی حفظ شود، به عبارتی امتحان غیر حضوری نباید به شکلی سهل طراحی شود که دانشجویان دغدغه لازم برای مطالعه موثر جهت آمادگی امتحان را از دست بدهند.

شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود

همچنین در صورتی که شرایط و امکانات دانشگاه اجازه می دهد تدابیر لازم اندیشیده شود تا شناسایی هویت دانشجو در هنگام انجام آزمون غیرحضوری محرز شود و زمینه بروز تخلفات امتحانی به حداقل برسد.

بر این اساس جهش قابل ملاحظه نمرات دانشجویان در ترم جاری در مقایسه با سوابق گذشته می تواند علامتی از آسیب در شیوه برگزاری آزمون الکترونیک باشد.

آزمون های مجازی صرفاً در قالب سئوالات بسته طراحی نشود

با توجه به تجربیات ذی قیمتی که در ترم جاری به دلیل شرایط کرونا در حوزه آموزش مجازی کسب شده است، توصیه می شود آزمون های مجازی صرفاً در قالب سئوالات بسته به عنوان تنها گزینه ارزشیابی پایان ترم طراحی نشود.

درهرحال استاد درس حق دارد در صورت تردید جدی نسبت به نتایج آزمون یک یا چند نفر از دانشجویان، قبل از نهایی کردن نمره دانشجو نسبت به انجام ارزیابی های تکمیلی اقدام کند.

برخورد قانونی با هر گونه تخلف در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی

همچنین تخلفات محرز شده دانشجویان در استفاده نابجا از آموزش و ارزشیابی مجازی باید به صورت مستند به کمیته انضباطی دانشگاه منعکس شود تا با برخورد قانونی با هر گونه تخلف، زمینه و انگیزه رفتارهای غیرمتعارف به حداقل برسد.

در این زمینه لازم است اطلاع رسانی مناسب از سوی معاونت فرهنگی-دانشجویی و معاونت آموزشی صورت گیرد.

 

نظر شما