تحویل ۲۱ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان به آموزش‌وپرورش

۱۳۹۹/۰۶/۲۹ - ۰۸:۱۹:۰۷
کد خبر: ۱۰۶۰۳۸۶
تحویل ۲۱ هزار فارغ‌التحصیل دانشگاه فرهنگیان به آموزش‌وپرورش
رئیس دانشگاه فرهنگیان با اشاره به مطالبات اخیر رهبری درخصوص نیازهای آموزش و پرورش، از تحویل ۲۱ هزار فارغ التحصیل این دانشگاه به وزارت آموزش و پرورش در مهر ماه امسال خبر داد.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ حسین خنیفر، رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: از سال ۱۳۵۸ تا سال ۱۳۹۰ که مراکز تربیت معلم دایر بودند کلا تامین معلم از این مراکز بود. مثل زمان قبل از انقلاب که تجربه های تربیت معلم، سپاه دانش و معلمان اکابر را داشتیم اما بعد از انقلاب روی مراکز تربیت معلم تمرکز شد و از سال ۵۸ تا سال ۹۰ صاحب حدود ۴۰۰ مرکز تربیت معلم و ۱۰۰ هزار دانشجو شدیم.

او بیان کرد: از سال ۱۳۹۰ دانشگاه فرهنگیان با ۹۸ پردیس و مرکز در ۳۱ استان شکل گرفت و مقرر شد دانشجوی تربیت معلم فقط از این طریق جذب شود ولی از سال ۹۱ اتفاقاتی افتاد که روند پذیرش دانشجو در سال ۹۱ به  ۲۱ هزار، سال ۹۲ به ۱۶ هزار، سال ۹۳ به ۱۱ هزار، سال ۹۴ به ۹ هزار، سال ۹۵ به ۷ هزار و سال ۹۶ به ۳ هزار نفر تنزل پیدا کرد.

خنیفر ادامه داد: این سیر نزولی تا سال ۹۶ ادامه داشت، از سال ۹۷ که مدیریت این دانشگاه به بنده واگذار شد، پذیرش دانشگاه به ۲۵ هزار دانشجو از کنکور و ۲۰ هزار از ماده ۲۸ تغییر داده شد. در سال ۹۸ نیز پذیرش ۲۰ هزار دانشجو از کنکور و ۲۰ هزار دانشجو از ماده ۲۸ و امسال نیز ۷۷ هزار پذیرش دانشجو را در کارنامه خود داشته ایم.

در ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان اینگونه بیان شده است: تأمین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته‌هایی که امکان توسعه آنها از طریق «واحد دانشگاهی» وجود ندارد، مطابق با ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش و از میان دانش‌ آموختگان سایر دانشگاه‌ها و مؤسسات آموزش عالی و پژوهشی سراسر کشور و حوزه‌های علمیه، با شرط گذراندن حداقل دوره یکساله مهارت آموزی در دانشگاه فرهنگیان بلامانع می‌باشد.

او یادآور شد: دانشگاه فرهنگیان از سه سال پیش به مطالبات به حق مقام معظم رهبری با کمک دولت و سازمان  امور اداری و استخدامی و سازمان برنامه و بودجه لبیک گفته است، امسال با کمک وزارت آموزش و پرورش و سایر دستگاه ها توانستیم ۲۰ هزار ردیف از سازمان امور ادارای در کنکور بگیریم و ۲۸ هزار نفر از ماده ۲۸ که آزمونی جدا دارد و شامل فارغ التحصیلان دانشگاهی در مقطع لیسانس، فوق لیسانس و دکتری که متقاضی معلمی هستند، بگیریم.

خنیفر ادامه داد:‌ همچنین ۲۵ هزار نفر از مهارت آموزان نهضت سوادآموزی که پنج هزار نفر نیز شامل فریز شده سال قبل هستند، گرفتیم که در مجموع جذب ۷۷ هزار دانشجو برای امسال درنظرگرفته شده است.

رئیس دانشگاه فرهنگیان گفت: برنامه ریزی ما نسبت به سال های قبل متفاوت است. سال پیچیده ای در پیش داریم، آموزش ها ترکیبی و تلفیقی است ولی ما آمادگی انجام آن را داریم.

خنیفر یادآور شد: قبل از سال ۹۶ یک غفلت ۶ ساله داشتیم که اگر هر سال ۱۵ هزار دانشجو پذیرش می کردند، ما با مشکل کمبود نیرو در آموزش و پرورش رو به رو نبودیم. در سال ۹۷ مجبور بودیم ۴۵ هزار دانشجو و در سال ۹۸ تعداد ۴۰ هزار دانشجو و امسال ۷۷ هزار دانشجو پذیرش کنیم.

او افزود: نیاز آموزش و پرورش تا ۱۹۷ هزار نفر است و علت آن تعداد بازنشستگی های زیاد است البته با تمهیداتی تا دو، سه و چهار سال برخی از این افراد را نگه داشته ایم تا به آرامی از شبکه خارج شوند و جایگزین ها بیایند.

رئیس دانشگاه فرهنگیان بیان کرد: مطالبه مقام معظم رهبری به حق و به جا است، چون تجارب دنیا به ما نشان داده که بهترین دانشجوی تربیت معلم، دانشجوی رسمی چهار ساله است.

او ادامه داد: از ۲۱ هزار فارغ التحصیلی که در مهر ماه به آموزش و پرورش تحویل داده خواهد شد، ۹ هزار نفر فارغ التحصیل مقطع لیسانس پیوسته هستند و ۱۱ هزار نفر نیز مهارت آموز ماده ۲۸ که شامل لیسانس، فوق لیسانس و دکتری است.

خنیفر در خصوص گرایش فارغ التحصیلان افزود: فارسی، شیمی، فیزیک، علوم، زیست شناسی، ریاضی، تاریخ، جغرافیا، فناوری اطلاعات، زبان انگلیسی و تمام رشته های درسی که در مدارس و بر اساس کتاب های درسی مورد آموزش در آموزش و پرورش وجود دارد، جزو گرایشات دانشجویان برای تحصیل است.

نظر شما