جرائم مغفول راهنمایی رانندگی اعلام شد

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۵:۱۰:۱۱
کد خبر: ۱۰۶۰۵۲۲
جرائم مغفول راهنمایی رانندگی اعلام شد
برخی جرائم در حوزه راهنمایی و رانندگی وجود دارد که افراد کمتر نسبت به آن آگاهی داشته و به تعبیر دیگر مغفول مانده است.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ ماهیت ارتکاب جرم در حوزه راهنمایی و رانندگی از موارد خطای محض است اما به دلیل وجود کوتاهی در برخی امور، از جرایم شبه عمد محسوب می‌شود. جرایم ناشی از تخلفات رانندگی دارای جنبه خصوصی و نیز واجد جنبه عمومی است و در این گونه جرایم صرف ‌نظر از شکایت خصوصی، تعقیب موضوع بر عهده رییس حوزه قضایی است. بنابراین چنانچه مصدوم احتیاج به کمک داشته و در بیمارستان در اغما فرو رود و قادر به ادای توضیح یا طرح شکایت نباشد، این وضعیت مانع از تعقیب امر توسط رییس حوزه قضایی نخواهد بود. جنبه عمومی تخلفات رانندگی در موارد دیگر از تخلفات رانندگی همچون مخدوش کردن پلاک نیز می تواند عینیت پیدا کند.

مخدوش کردن پلاک جرم است

سرهنگ عین الله جهانی، معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: امروزه به واسطه برقرار شدن طرح ترافیک یکی از جرائم مطرح شده مخدوش کردن پلاک است. شهروندان توجه کنند که این یک تخلف راهنمایی و رانندگی نیست بلکه یک جرم است.

او افزود: شخصی که خودروی خود را در اختیار فردی قرار دهد که گواهینامه ندارد، مرتکب جرم شده است. در این جرم شخص راننده که گواهینامه ندارد، مجرم است.

این مقام انتظامی خاطرنشان کرد: شخصی که در تصادف به علت قصور باعث مصدومیت و یا کشته شدن فرد دیگری می شود، مرتکب جرم شده است و برای این افراد مجازات هایی در نظر گرفته شده از این رو پیگیری قضایی این افراد در دستور کار قرار می گیرد. این موارد فارغ از مواردی است که تحت عنوان تخلف شناخته شده اند و پلیس آن ها را جریمه می کند.

استفاده از پلاک خودروی دیگر جرم است

سرهنگ جهانی با اشاره به اینکه استفاده از پلاک خودروی دیگر بر روی خودروی شخصی جرم تلقی می شود، گفت: این اقدام و یا مخدوش کردن پلاک می تواند مشمول 6 ماه تا یک سال حبس شود. اینکه شخص پلاک خود را تمیز نکند و یا بر روی آن تکه ای پارچه قرار دهد نیز مشمول مخدوش کردن پلاک می شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا اظهار کرد: شخصی که در خیابان به وسیله خودروی شخصی خود تردد می کند و به صورت غیرعمدی به خودروی دیگری برخورد می کند باید در صحنه حاضر بماند و به نیروی انتظامی این اتفاق را اعلام کند و یا اینکه اگر عجله دارد باید مشخصات خود را در اختیار صاحب خودروی آسیب دیده قرار دهد و یا به مرکز فوریت های 110 اطلاع دهد.

تشدید مجازات برای فرار از صحنه تصادف

این مقام انتظامی افزود: شخصی که این مورد را گزارش نکند، می تواند مورد پیگرد حقوقی از سوی مالک خودروی آسیب دیده قرار گیرد اما این امر جنبه کیفری ندارد. موتوسواران و خودروهایی نیز که در حین حرکت به یکدیگر برخورد می کنند و از محل متواری می شوند، مشمول همین تخلف هستند و می توان آن ها را تحت پیگرد حقوقی قرار داد.

سرهنگ جهانی با اشاره به متفاوت بودن جرم فرار از تصادف های جرحی گفت: اگر شخصی تصادف و شخص دیگری را مجروح کند، قانون با اعمال تشدید مجازات شخص را تحت پیگرد قرار می دهد. شخصی که فرد مجروح را به مراکز درمانی منتقل کند مشمول تخفیف می شود.

معاون اجتماعی و فرهنگ ترافیک پلیس راهور ناجا در خصوص افرادی که خودروی خود را به صورت نامناسب در خیابان پارک می کنند، اظهار کرد: سدمعبر به وسیله خودرو یک تخلف است و پلیس خودروهایی را که به صورت نامناسب پارک می کنند را جریمه می کند. پلیس مجوز دارد خودروهایی که در پیاده رو پارک شده اند را با جرثقیل به پارکینگ حمل کند و آن ها را توقیف کند و کلیه هزینه های حمل و نقل نیز برعهده متخلف است.

گزارش نکردن سرقت، جرم تلقی می شود

این مقام انتظامی افزود: دست‌ کاری در مشخصات وسیله نقلیه، به مجازات حبس از شش ماه تا یک سال منجر خواهد شد. اوراق کردن بدون مجوز وسیله نقلیه مجازات حبس از دو ماه تا یک سال دارد. گزارش نکردن سرقت یا مفقود شدن وسیله نقلیه یا پلاک آن، که به موجب ماده ۷۲۲ مرتکب به جریمه نقدی از پانصد هزار تا یک میلیون ریال محکوم خواهد شد. این جرم منوط به اطلاع از سرقت یا مفقود شدن وسیله نقلیه است.

او در پایان خاطرنشان کرد: دست‌ کاری در دستگاه ثبت سرعت وسیله نقلیه به مجازات حبس از ۱۰ روز تا دو ماه یا جزای نقدی تا پانصد هزار ریال و در صورت تکرار مجازات دو تا ۶ ماه حبس تعیین شده است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز