یک کارشناس میراث فرهنگی مطرح کرد:

غواصی در حوضچه مقابل طاق بستان برای تبلیغات انتخاباتی!/مجموعه تاریخی گنج دره زیر پای مردم لگد می شود/ نبود یک راهنمای گردشگری در طاق بستان

۱۳۹۹/۰۶/۳۱ - ۰۶:۴۲:۲۶
کد خبر: ۱۰۶۱۱۰۰
غواصی  در حوضچه مقابل طاق بستان برای تبلیغات انتخاباتی!/مجموعه تاریخی گنج دره زیر پای مردم لگد می شود/ نبود یک راهنمای گردشگری در طاق بستان
فرشته ازره گفت: حوضچه مقابل طاق بستان امروزه ماهی گیری انجام می شود که به هیچ وجه شایسته این پایگاه تاریخی نیست و کار به جایی می رسد که کاندید انتخابات در محوطه آن غواصی می کند و برای انتخاباتش تبلیغات انجام می دهد و این صرفا مربوط به طاق بستان نیست و در سایر آثار تاریخی استان کرمانشاه این کوتاهی ها دیده می شود.

به گزارش گروه اجتماعی خبرگزاری برنا؛ مسئولین پایگاه تاریخی طاق بستان بر این باور هستند که امروزه ساخت و سازی در حریم ویژه میراث فرهنگی به وسعت 7 هزار متر مربع در حال انجام است که با نامه نگاری تخلف آن به اطلاع مسئولین رسیده است و این بزرگ ترین تهدید برای این اثر تاریخی است. تهدیدی که به نظر می رسد تنها معضل بر روی ثبت جهانی طاق بستان نیست و معضلات دیگری این مجموعه را تهدید می کند.

طاق بستان در حال رصد برای ثبت جهانی است

فرشته ازره، کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری در این خصوص به خبرنگار گروه اجتماعی خبرگزاری برنا گفت: امروزه مشکل اصلی طاق بستان سلیقه ای عمل کردن مسئولان و متصدیان آن است. به این صورت که یک مدیر طبق نظر خودش اقدامی انجام می دهد و مدیر بعدی از آن ابتکار مدیر گذشته خوشش نمی آید و به طور کلی آن را تخریب می کند.

او افزود: در یک طرح هزینه قابل توجهی انجام شد تا در محوطه طاق بستان صندلی های متناسب و زیبا نصب شد تا گردشگران بتوانند از آن ها استفاده کنند اما مدیریت جدید به طور کلی آن ها را جمع آوری کرد. طی هفته های گذشته یک جشنواره دقیقا در مقابل بنای تاریخی برگزار شد و دسترسی بازدیدکنندگان به اثر تاریخی را با مشکل مواجه کرد و چندین خودرو هر روز از آن محل تردد می کردند تا وسایل این جشنواره را جا به جا کنند و عملا تا نزدیک ترین نقطه به طاق بستان در حرکت بودند.

غواصی و ماهیگیری در حوضچه مقابل طاق بستان!

این کارشناس حوزه میراث فرهنگی خاطرنشان کرد: تمامی این اتفاقات در حالی رخ می دهد که این اثر تاریخی در حال رصد برای ثبت جهانی است. شکی نیست که تلاش های لازم برای حفظ طاق بستان انجام می شود اما معضلاتی وجود دارد که این تلاش ها را کمرنگ می کند. امروزه یک راهنما در محوطه طاق بستان وجود ندارد تا برای گردشگران توضیحاتی ارائه دهند. 

ازره با اشاره به ناقص بودن توضیحات نصب شده در محوطه طاق بستان افزود: کوتاهی ها در این عرصه مشاهده می شود به شکلی که شاهد هستیم در حوضچه مقابل طاق بستان امروزه ماهی گیری انجام می شود که به هیچ وجه شایسته این پایگاه تاریخی نیست و کار به جایی می رسد که کاندید انتخابات در محوطه آن غواصی می کند و برای انتخاباتش تبلیغات انجام می دهد و این صرفا مربوط به طاق بستان نیست و در سایر آثار تاریخی استان کرمانشاه این کوتاهی ها دیده می شود.

روستای تاریخی 5700 ساله مغفول مانده است

او تصریح کرد: متاسفانه در همین راستا توجه به روستای تاریخی 5700 ساله در جنب طاق بستان از بین رفته است. در سال 94 کاوش ها در این منطقه که در کنار طاق بستان است، آغاز شد اما هنوز سامان نگرفته است و هیچ شخصی از این محوطه مراقبت نمی کند.

به گفته ازره هیچ شخصی در این محوطه وجود ندارد تا در صورت مراجعه گردشگران برای آن ها توضیحاتی ارائه دهد.

هیچ حصاری اطراف گنج دره وجود ندارد

این کارشناس میراث فرهنگی و گردشگری با اشاره به معضلات گنج دره در شهرستان هرسین تصریح کرد: این مشکلات در مجموعه گنج دره هرسین نیز وجود دارد. گردشگران در این محل حاضر می شوند و عملا بر روی بافت تاریخی پا گذاشته و بر روی آن می ایستند و آن را لگدمال می کنند.

ارزه افزود: هیچ تابلویی در آن محل وجود ندارد که این اثر تاریخی را معرفی کند و حتی حصارکشی نیز نشده است و کاملا رها شده است. 

او در پایان تاکید کرد: قدمت این محوطه به 8000 سال پیش از میلاد مسیح باز می گردد و نخستین سکونتگاه بشر در خاورمیانه بوده است.

//انتهای پیام: 3

نظر شما
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز
بازرگانی برنا
لالالند
دندونت
سلام پرواز